Wat nemen we mee van onze inspiratiereis naar Dublin?

Op 2 en 3 oktober was het zover, we zijn met meer dan 100 reis- en recreatieprofessionals vertrokken naar Dublin om de 3 techgiganten Google, Facebook & Microsoft te bezoeken. Het waren 2 leerzame dagen met veel netwerkmogelijkheden, inspirerende presentaties en knappe koppen die ons meenamen in de toekomst van online. Voor een uitgebreid verslag verwijs ik jullie graag naar dit blog.

Op deze pagina gaan we namelijk wat dieper in op de belangrijkste learnings die we uit de presentaties kunnen halen. Ben jij bijvoorbeeld al genoeg bezig met marketing-automatisering of lig jij er binnenkort uit? Lees snel verder en wie weet tot de volgende reis!

Wat hebben we geleerd van Microsoft?

Bing krijgt een steeds groter marktaandeel binnen search. Vooral Duitsland maakt een mooie groei door en binnen Nederland is het aantal zoekopdrachten in 4 jaar tijd ook verdrievoudigd. 

Microsoft Search Share

Bing heeft nog het imago dat alleen oudere mensen hier gebruik van maken. Wanneer we naar de cijfers hieronder kijken, blijkt dit toch heel anders te liggen. Wellicht een idee om Bing meer te integreren in je strategie wanneer je hier nog niet zoveel gebruik van maakt? Lees verder om meer te weten te komen over de trends!

nederland gebruikers bing

Wat zijn de 3 belangrijkste trends volgens Microsoft?

  • Ten eerste de zogenaamde ‘mindful traveler’. Deze reiziger let op de centjes en wil dus niet teveel uitgeven. We worden steeds meer prijsbewust en zoeken naar de beste optie tegen de meest voordelige prijs. Hoe komt dit dan? Door de snelle veranderingen en onzekerheid wordt de consument argwanend waardoor ze voorzichter zijn geworden en dus meer nadenken over de keuze van hun volgende vakantiebestemming. 
  • De tweede trend die Microsoft aangeeft is ‘new seasonalities’. Er is 24% YoY groei te zien in de travel branche wat betreft zoektermen die gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld Black Friday & Cyber Monday. Mensen willen kunnen reizen wanneer het hun uitkomt en jij kunt daar met je bedrijf goed op inspelen door bijvoorbeeld off-season kortingen aan te bieden. 
  • Als laatste behandelen we kort de zogenaamde ‘eco traveler’. We zijn ons steeds meer bewust van onze omgeving & het milieu en dit komt ook naar voren bij de keuze van onze reis. Bied jij eco-vriendelijke accommodaties aan? Laat dit dan op je website en met je campagnes naar voren komen! Onderzoek van Booking.com (2018) heeft aangetoond dat maar liefst 84% van de zoekers de voorkeur heeft om duurzaam te reizen. 

De customer journey wordt dus steeds complexer. Om mee te gaan met de toekomst moet jij met het juiste kanaal, op het juiste moment het juiste publiek aanspreken. Kijk welke oplossing het beste bij je past. Hulp nodig? Vraag dan een van onze Microsoft Specialisten voor meer informatie.

Waar moeten we echt op letten volgens Facebook?

  • 54% van reizigers beginnen hun trip op Mobiel; dat is meer dan de helft! Maak dus niet de fout dat je je mobiele strategie en website te weinig aandacht geeft, anders heb je de kans dat je een groot deel van je omzet mist. Is jouw website al geoptimaliseerd voor mobiel? 
  • 75% van alle mobiele data is in 2020 video. Gebruik jij al bewegend beeld door al je kanalen heen? Een online video moet inspireren en van jouw bezoekers boekers maken! Je kunt tegenwoordig vrij simpel een video in elkaar zetten. Het enige wat je hiervoor nodig hebt zijn stilstaande beelden en wat tekst. Kies een template en maak een mooie slideshow. Onze Facebook Experts vertellen je hier graag meer over. 
  • De gemiddelde persoon krijgt elke dag meer dan 10.000 advertenties, berichten en posts te zien. Val op door relevant te zijn! Mensen willen geen berichten zien die helemaal niet interessant voor ze zijn. Zorg ervoor dat je je doelgroep met de juiste tone of voice en een passend bericht benadert. Reizigers willen dat ze makkelijk en snel kunnen boeken, en jij kan ze hiermee helpen! Laat mensen die aan het oriënteren zijn naar een luxe vakantie in het buitenland geen advertenties zien over basic kamperen in eigen land. Segmenteer je doelgroepen zo dat de advertentie aansluit op hun behoefte. 

Facebook verzamelt patronen en leert bepaalde signaal herkennen van online gebruikers en koppelt dit aan een doelgroep. Dit kan jij weer mooi gebruiken voor je Facebook campagnes.

Wat zijn de belangrijkste take aways?

  1. Discovery – laat je content zien waar je bezoekers al aanwezig zijn; bv binnen apps
  2. Convenience – Laat content zien die aansluit op de behoefte van de consument
  3. Connection – Wees aanwezig bij elke stap van de travel journey 

Wat is de toekomst volgens Google?

“It is not the strongest of the species that survives, nor the most intelligent that survives. It is the one that is most adaptable to change” 
– Charles Darwin
  • De (online) wereld verandert – wees hierop voorbereid. Dit was eigenlijk de algehele strekking van de presentaties. De koplopers zijn niet bang om te veranderen en gaan mee met de tijd, jij ook? Niet alleen organisaties veranderen, maar ook het gedrag van de consument  – we zijn nieuwsgierig, maar tegelijkertijd ook lekker ongeduldig. Een goudvis heeft een concentratiespan van 9 seconden. Hoe hoog (of laag) is dit voor de gemiddelde consument? In 2018 lag dit op 6 seconden!
goudvis

  • En hoe is het met jouw mobiele website gesteld? 53% verlaat een site wanneer deze er langer dan 3 seconden over doet om te laden. Plus 1 seconde vertraging leidt tot 20% minder conversies. Daar zit jij natuurlijk niet op te wachten. 
  • Gemiddeld bezoekt een reiziger 1 tot 38 websites voordat hij of zij boekt en doen ze er 2 tot 74 dagen over om de knoop door te hakken. Je kunt daarom alle consumenten niet hetzelfde benaderen. Er zijn namelijk heel veel variaties!
  • En hoe zit het dan met video, daar gebeurt toch ook wat mee? Dat klopt, en niet zo’n beetje ook. In 2021 zal wereldwijd ongeveer 82% van alle consumer internet traffic” door video komen (Cisco Visual Networking Index). Nog niet overtuigt? Hier heb je nog een aantal interessante feitjes:
  1. Binnen travel zijn het aantal conversies die geattributeerd zijn aan Youtube vorig jaar verdubbeld
  2. Maandelijks bereikt Youtube in NL : 90% van de 18-34 jarigen, 79% van 35-54 jarigen en 59% van de 45 plussers
  3. 55% van de consumenten die binnen Google search aan het zoeken zijn naar een vakantie, bezoekt eerst nog Youtube voordat ze boeken.

Nog een tip: Let op de intentie van je bezoeker en niet het kanaal. Je benadert hopelijk Kim Holland niet hetzelfde als onze Koningin? Beide hebben overeenkomsten op demografisch vlak: Ze zijn vrouw, woonachtig in Nederland en tussen de 45-50 jaar oud. Maar er zit toch een groot verschil tussen beide, Google ze maar als je een van de twee niet kent (misschien niet op het werk).

Meer weten over hoe jij het beste Youtube (for action) kan inzetten? Binnenkort verschijnt er een uitgebreid Artikel over Youtube for Action. Onze specialisten helpen je ook graag verder! Neem aan het eind van dit artikel contact met ons op. 

  • Google Assistant; Stel vragen, geef commando’s… het is jouw persoonlijke Google. Het staat alleen nog een beetje in de kinderschoenen. In de VS heeft een onderzoek van Google in 2018 aangetoond dan 59% van de mensen af en toe de Google Assistant gebruiken, en dit aantal blijft groeien. Hoe kun jij nou het best gebruik maken van de Google Assistant?
  1. Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je content te vinden is door gebruik te maken van Structured Data Markup.
  2. Ten tweede is het handig om functies te laten integreren met de Google Assistant. Bijvoorbeeld met Spotify wanneer je op zoek bent naar een bepaald nummer.
  3. Ten derde raden we aan om gebruik te maken van Assistant Action via Actions on Google. Post NL is hier een goed voorbeeld van; doormiddel van een aantal vragen kom jij erachter waar je pakketje is.

Dit is nog maar een tipje van de sluier. Wil jij zorgen dat jouw organisatie voorop blijft lopen? Neem dan contact op voor meer informatie!

  • Automation & Smart Creatives. Jouw potentiële boekers bewegen zich online op allerlei verschillende manieren, je kunt ze daarom ook niet allemaal op precies dezelfde manier benaderen. Jij levert verschillende afbeeldingen, tekst & video’s aan en machine learning doet de rest:

rsa rda

Wat wil Martin van Kranenburg ons meegeven?

Een van de grootste specialisten op het gebied van Conversieoptimalisatie was op de tweede dag van onze Dublin reis aanwezig om te spreken bij Google. Hij leert organisaties van een zoeker een boeker te maken. Welke tips nemen wij mee van de presentatie?

“Get personal or get out” 

Martin van Kranenburg

Waarom is dit zo belangrijk? 74% van de consumenten raakt hartstikke gefrustreerd als jij content laat zien die niet van op hun van toepassing is. Bijvoorbeeld: Wanneer je naar een homepage kijkt wil je hier geen jongerenvakanties laten zien als het profiel van je bezoeker en het online gedrag aantoont dat het om een 65+er gaat die aan het oriënteren is naar een luxe vakantie voor 2 personen. 

Welke stappen moet je zetten om je bezoekers beter te laten converteren?

Stap 1: Zet je doelen vast

Stap 2: Weet wat de journey is van jouw klant en maak een persona aan

Stap 3: Herken je bezoeker; bijvoorbeeld op basis van de URL vanaf welke locatie hij of zij komt. 

Stap 4:  Maak online personalisatie hypotheses. Wie wil je bereiken en hoe? Wat is het doel en hoelang wil je je test laten lopen? Deze en nog meer vragen wil je graag van tevoren vastleggen.

Stap 5: Ga de dialoog aan! 

Stap 6: Proces en delen van succes; groei als organisatie door structureel te optimaliseren op het gebied van online personalisatie. Maak het een onderdeel van je proces en deel de uitkomst. Leer door te experimenteren. 

Wil jij meer weten over bovenstaande onderwerpen? Houd dan onze site in de gaten, want onze specialisten zullen hier dieper op in gaan in hun blogs. 

Hopelijk heb jij nu een beetje een idee van wat er behandeld wordt tijdens zo’n inspiratiereis en wellicht kunnen wij jou de volgende keer ook verwelkomen! 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Debbie van de Leur

Geschreven door:

Debbie van de Leur

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen