By: Tijmen Pars Aan: 11-12-2018 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0
Het Travelmedia Congres in Brugge had weer een hoop interessante keynotes en workshops in het dagprogramma. Travelmedia vierde eerder dit jaar het 10-jarig bestaan en dat zagen Tijmen en André (beiden werkzaam voor RED Online Marketing) duidelijk terug. De presentaties gingen over de grootste ontwikkelingen binnen de (Belgische) reisbranche. Goed om als Nederlands online marketingbureau van te proeven. Van big picture trends zoals blockchain en de groeiende vraag naar duurzamheid, tot heel specifiek de nieuwe Bierfietsroute in Vlaanderen, en de B2B mogelijkheden van vakantieveilingen.be. In de namiddag volgden de RED-medewerkers workshops over Lead Generatie en Social Video.
Dit haalden wij er uit en delen wij graag met jou!
 
Tessa aan de Stegge – #purposetravel as a force for good
Consumenten hebben steeds meer zin in duurzame reizen, want niemand wil een overtourism-vakantie; men wil een unique ervaring direct met locale mensen, authenticiteit, en goede doelen voelen gewoon goed. In de presentatie deelde Tessa allerlei best practice voorbeelden van initatieven, de wereld rond. Een mooie trend die veel bedrijven in onze branche kunnen toepassen willen zij voorop lopen. Hier liggen de kansen. Overigens een mooie verschijning, die Tessa, maar dat geheel terzijde.

Sjantal Sillius – Fietsvakantie in Vlaanderen
Er zijn 3 nieuwe fietsroutes in Vlaanderen: de Bierroute, de Vlaamse Meesters route, en de Vlaamse Toppers route. Door een strakke samenwerking tussen de provincies is er een website ontstaan, die alle kennis over de omgeving, de routes, en de bezienswaardigheden tot het kleinste detail bevat. Interessant voor aanbieders in België. Ik voel arrangementen aankomen? Of wellicht informatie over Vlaanderen als fietsomgeving om nieuw bezoek te trekken? Wij hebben weer wat adviesmogelijkheden.
 

Gerrie Smits – Blockchain? IDIVO (is dat iets voor ons?)
Na een gezellig heldere uitleg van het technische verhaal van wat blockchain is en kan, volgen drie ideeën over hoe blockchain voor de toerismebranche van belang zou kunnen zijn. Wat we daarvan begrepen: Blockchain is een manier om de transactie van waarde (in alle vormen, van geld tot waardevolle informatie) secuurder te maken, sneller te maken daardoor wellicht kosten te kunnen besparen, zodat sommige administratieve stappen in de toekomst overgeslagen kunnen worden. Meneer Smits benadrukte hierbij: kijk in jouw eigen bedrijf welk kansen en/of issues op kunnen komen, en wees voorbereid. Want op de lange termijn is blockchain WTF – waarschijnlijk toch fundamenteel. Een lastig onderwerp! Ben jij al voorbereid?

Alexander Dupont & Kris Vanderstappen – Accor Hotels
Deze presentatie ging vooral om de groei van Accor, hoe ze in de laatste jaren heel veel start ups opkochten, als deze een interessant business-model hadden. Ze kochten hierdoor expertise en ideeën, die dan met het budget van de grote hotelgroep getest kon worden. Erg knap om te zien hoe een ogenschijnlijk log bedrijf toch erg flexibel is en bezig blijft met innovatie. Tips genoeg vanuit ons richting hotelaanbieders.
 
Vakantieveilingen
Een vakantie in een veiliging kopen vanaf 1€? Dat doen steeds meer Belgen (1.8mln), Nederlanders (3.9mln) en Fransen (0.3mln). Naast dat men hier goede deals kan krijgen is het blijkbaar de fun-factor die een jongere doelgroep aandrijft, soms zelfs zo zeer dat de veiling op een hogere prijs eindigt dan je op andere aanbiedingspagina’s vindt. Terwijl de meeste producten nog spullen en ‘dagjes weg zijn, zijn nu ook al 7% van de producten vakanties. De meeste bedrijven die hier vakanties veilen kiezen ervoor dat het product alleen de komendee 12 dagen aangeboden worden, om de opportuniteitskosten te minimaliseren, en alleen last minute plekken te vullen. Interessante strategie wat ons betreft! Ook is het mogelijk een mystery aanbod te maken, waar je alleen weet dat het om een 5 sterren familievakantiepark in Zeeland gaat, maar niet welke precies. Zo voorkom je dat men die al voor je brand heeft gekozen, en een zoekopdracht doet op aanbiedingen, hierdoor de lagere prijs boekt, en jij geen marge verliest. Zeker interessant voor een Last Minute actie 2019!

Social Video workshop
Het komt eigenlijk hierop neer: Video kan je op twee manieren inzetten.
1. gericht op een persoon die zijn ervaringen deelt.
2. door een mooie video over de omgeving, USPs, de kenmerken van het product/dienst laten zien.
Het belangrijkste blijft dat de video altijd aansluit bij de doelgroep en bij je doel. Let op: in 2020 is zo goed als alles video. Wij hebben weer inspiratie op gedaan!

Qualifio – Lead Generation workshop
Nieuwe manieren om viral te gaan en data te verzamelen op een GDPR-vriendelijke manier. Bij die titel waren wij natuurlijk al heel enthousiast. In de presentatie hebben we enkele voorbeelden kunnen zien hoe je creatief leads kan verzamelen: van de klassieke foto contest tot animated games en psycho-tests. Een die we graag zelfs eens willen testen is de ‘Adventskalender’, die zeker bij vakantiebedrijven die Duitse families met jongere kinderen willen aanspreken heel erg goed in het beeld past.

eye_icon  0 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Corné den Braber
Online Marketeer

Meer over Corné
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?