Travelmedia Congres 2015 in Brugge, de samenvatting

Afgelopen woensdag 3 juni 2015 bezocht RED het Travelmedia Congres 2015 in Brugge. Een inspirerende dag voor ons allen met: leuke praktijkvoorbeelden, inspirerende travel startups & een interessante kijk in de Vlaamse toerisme wereld.

Kies je tegenstanders

Gino Nauwelaers presenteerde de case van Sunweb Belgie. Kies gedurft je tegenstanders en daag deze uit. Dit zorgde bij Sunweb BE voor een stevigere positionering in het “Laagste Prijs” kwadrant. Sunweb bewees deze positionering middels de “Zondedju” campagne en zorgde voor innovatie in de Belgische markt door prijsvergelijking.

De Vlaamse markt is traditioneler

De Hogeschool Thomas More presenteerde haar interessante onderzoek (n=14.896) naar de Vlaamse reismarkt op het Travelmedia Congres 2015. Marc Rubben leerde ons dat de Vlaamse markt een stuk traditioneler is dan de Nederlandse markt. Een aantal interessante insights:

  • Slechts 30% gebruikt sociale media tijdens de vakantie, onder de 40 jaar gebruikt 45% sociale media

  • Apps worden gebruikt om de weg te vinden, regio’s te verkennen & voor bezoekjes

travelmedia congres 2015 brugge thomas more survey

Survey van Thomas More Hogeschool

Mobiel is een lastminute platform

“Boekingen via smartphones worden lastminute gemaakt”, aldus Tom Minnen van Booking.com. Door deze data goed te gebruiken heeft Booking besloten om een app te lanceren: Booking Now. Een app met zoveel mogelijk pre-sets zoals verwachte aankomstdatum en voorgedefinieerde zoekfilters, voorvloeiend uit het gedrag van app-gebruikers.

Creativiteit kun je sturen!

Na de pauze is er meestal een moment van bijkomen. Peter Bertels van Flanders DC liet dit niet gebeuren. Vol enthousiasme en eigen creativiteit begon hij zijn presentatie. Zijn motto is “creativiteit kun je sturen” en komt in drieen:

  1. waarnemen
  2. uitstellen van oordeel
  3. alternatieven bedenken

Roy Platje schreef er een uitgebreid artikel over op Travelnext, inclusief een samenvatting van de drie innoverende startups: JooBizz, TripFair en Campr.

95% van alle beslissingen beïnvloeden

Martin van Kranenburg begon zijn presentatie met de vraag wie er bekend was met Robert Cialdini. 0 personen. Een enerverende presentatie over het beïnvloeden van consumenten beslissingen volgde. Ook over deze presentatie schreef Roy Platje een uitgebreid artikel op Travelnext.

Gebruik data op de juiste manier

Benny Noé van Thomas Cook Belgium leerde de zaal wat juist omgaan met data je netto oplevert. Trends zoals Big Data zijn de laatste jaren natuurlijk opkomend, maar het stopt niet bij verzameling van data. Met het effectief inzetten van e-mailmarketing en directe mailing, op bijvoorbeeld vakantie interesse, woonplaats of gezinssamenstelling bespaarde Thomas Cook op de marketing kosten. Én kreeg het meer klanten.

Tot slot

Het Travelmedia congres was wederom een prettige ervaring, veel goede sprekers en een ontspannen sfeer. Het is ook altijd goed om te ervaren hoe de Vlaamse collega’s in de markt staan en de Belgische klanten benaderen. Volgend jaar gaan we zeker weer.

Kopje koffie?

Wil je meer weten over onze online marketing diensten, neem gerust contact met ons op of kom langs voor een kopje koffie.

RED Online Marketing Prins Clausstraat 38 3433 EP Nieuwegein Utrecht

info@redonlinemarketing.nl 030 27 46 549

 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Corné

Geschreven door:

Corné

Gerelateerde berichten