Travel trends in België (Travel2010)

Roy Platje bracht verslag uit vanaf Travel2010, overige artikelen:

Rik De Keyser van onderzoeksbureau WES ging op Travel2010.be dieper in op de beslissingen die een vakantieganger neemt voordat hij of zij een boeking maakt. Het beslissingsproces voor elke vakantieganger (zowel online als offline) kent de volgende stappen:

  1. Bestemming kiezen – wat wil ik doen of waarheen wil ik gaan;
  2. Shopping – met wie kan ik gaan en wat wordt er aangeboden;
  3. Boeken – de vakantie vastleggen;
  4. Ervaren – de ervaring en evaluatie van de vakantie, doe ik dit nog eens en beveel ik het aan?

De Keyser presenteerde een aantal opvallende cijfers uit het Belgische reisgedrag onderzoek (uit 2008!).

  • 60% gebruikt internet bij de oriëntatie, dit gaat ten kosten van print media (brochures);
  • Voor buitenlandse vakanties blijft print belangrijker dan binnenlandse;
  • Alleen de groep 65+ maakt minder gebruik van internet, in alle andere leeftijdscategorieën is internet het dominantie informatie kanaal.

Uit een ander onderzoek, de WES Reisomnibus (2010) blijkt het volgende:

  • 1 op de 3 laat de beslissing afhangen van de meningen uit sociale media;
  • Hoe vaker men op vakantie gaat per jaar, hoe meer men de keuze laat afhangen van sociale media;
  • De touroperator klanten hechten meer waarde aan sociale media dan de niet TO-klanten;
  • Twitter, Facebook en Netlog worden niet gebruikt voor de keuze, Zoover en Tripadvisor des te meer.

Zorg er dus voor dat je als aanbieder deze stappen verwerkt in jouw online marketing strategie. De bezoeker moet namelijk in iedere stap van het beslissingsproces tevreden zijn over jouw producten en diensten.

Lees het hele artikel op Travelnext

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Roy Platje

Geschreven door:

Roy Platje

Gerelateerde berichten