The Five Stages of Travel

Er zijn veel modellen die je kunnen helpen bij de marketing funnel. Zo heb je vast eens gehoord van het SEE-THINK-DO-CARE model van Google, het in 1925 gepubliceerde AIDA-model of het REAN-model. Deze modellen helpen je bij de vraag: hoe bereik ik mijn doelgroep in iedere fase van de customer journey?¬†Deze modellen missen 1 belangrijke fase voor travel & leisure bedrijven en organisaties: het consumeren van de reis, vakantie of vrije tijd zelf. Het model “The Five Stages of Travel” helpt je hierbij.

  • Speciaal voor travel & leisure bedrijven en organisaties
  • Het model houdt rekening met het belangrijkste moment in travel & leisure: de reis, vakantie of vrije tijdconsumptie
  • Bedenk je strategie vanuit het oogpunt van de gast of klant

Hoe deze modellen helpen bij jouw strategie

Je hebt als bedrijf of organisatie een aantal stappen doorlopen. Je weet welke doelgroep interessant voor jou is. Je weet ook de positie in de markt. Je weet wie de concurrenten zijn en je kent de doelen en budgetten. Dan reist alleen nog de vraag: hoe ga ik mijn doelgroep bereiken?

Alle bovenstaande modellen helpen je deze vraag te beantwoorden. Zo kun je een overzichtelijke online marketing strategie maken, op basis van een marketing funnel. Je maakt er als het ware van 1 geheel van en geen los zand. Daar helpt ook het 5 stages of travel model je bij.

Het helpt je te kijken door welke fases jouw doelgroep gaat. Wanneer je goed de behoeftes van jouw doelgroep in iedere fase tot aankoop weet, kun je een succesvolle online marketing strategie maken. De modellen zijn dus met name een hulpmiddel om de keuze tussen kanalen (bijv. kies ik Facebook advertenties of een e-mailmarketing campagne) en communicatie goed vast te leggen.

The Five Stages of Travel

Het model is door Google ontwikkeld op basis van de Micro-Moments theorie. Google stelt dat consumenten voor travel en leisure maar liefst 5 fasen doorlopen. De taak aan jou om hier succesvol op in te spelen en zo je omzet te maximaliseren!

Iedere “stage” staat voor een fase waar een consument doorheen gaat v√≥√≥r, tijdens en n√° het consumeren van vrije tijd.

5 five stages of travel google red online marketing travel leisure

Stage 1 – DREAMING

In deze fase droomt een consument van een reis, vakantie of dagje uit. Ze worden ge√Įnspireerd door mooie foto’s op Instagram of zien dat vrienden op vakantie gaan. Op dit moment wil je jouw bedrijf aan de doelgroep tonen die jij voor ogen hebt. Heel simpel, door alleen maar te vertellen dat jij bestaat.

Het doel voor jou als bedrijf is bekendheid, onder de juiste doelgroep. Kanalen als sociale media, YouTube of (online) radio lenen zich hier uitstekend voor. Je kunt een boodschap verkondigen én online kun je heel goed en gesegmenteerd je doelgroep bereiken.

Communiceer met name met inspirerende video’s, mooi beeldmateriaal en vertel vooral waarom jij onthouden moet worden. Zorg ook voor iets dat men kan herkennen. Het gaat nu eenmaal om bekendheid. Herkenning is van enorm belang. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een slogan, terugkomend beeldmerk, herkenbaar geluid.

Stage 2 – PLANNING

In deze fase is de consument na aan het denken hoe de reis, dagje uit of vakantie eruit gaat zien. Er worden zoekmachines gebruikt om informatie te krijgen over bestemmingen. Review sites worden gebruikt om te kijken hoe anderen locaties, hotels of bestemmingen beoordelen. 

In deze fase wil de consument zoveel mogelijk informatie verzamelen over de mogelijkheden. Het doel voor jou als bedrijf is in de fase van overweging meegenomen te worden. Is de consument op zoek naar aanbieders? Zorg dat jij als bedrijf hier terecht komt. Zet in deze fase o.a. in op kanalen als zoekmachines en review sites (zoals Zoover of Tripadvisor). Ook email marketing kan je enorm helpen om consumenten (die jou mogelijk al kennen) jou weer mee te laten nemen in een nieuwe overweging richting een boeking, aankoop of bezoek.

Maak in je communicatie vooral gebruik van call-to-actions, zodat men meer kan lezen over je aanbod. In deze fase is het voor consumenten belangrijker om alle benodigde informatie kan verzamelen. Zo kan later de keuze gemaakt worden

Stage 3 – BOOKING

Je leerde in de vorige hoofdstukken dat consumenten eerst dromen en plannen. Na het maken van die plannen maken ze een keuze, een keuze waar de aankoop gemaakt wordt. Die fase noemen we de Booking fase. De fase van overweging tussen bestemmingen is voorbij. In deze fase vergelijken consumenten verschillende aanbieders om het dagje uit, de reis of vakantie te boeken.

Het doel voor jou als bedrijf is op dit moment de keuze naar je toe te trekken. Je wilt dat de consument juist n√ļ je niet verliest. Nu de consument zo dichtbij de aankoop is. Zorg dat je in deze fase bij de juiste bezoekers nogmaals terecht komt, bijvoorbeeld met retargeting, SEA, Google Hotel Ads, sociale media of email marketing. Geeft de consument ook ju√≠st in deze fase vertrouwen en stel een goede deal voor.

Communiceer met awards die je hebt gewonnen, garanties die je biedt, reviews en vertrouwde online betalingsmethoden. Maak ook duidelijk dat je een goede deal aanbiedt, bijv. met een kortingspercentage of door in te spelen op schaarste.

Stage 4 – EXPERIENCING

De vierde fase is hét moment. Consumenten gaan op reis, maken de vakantie of trekken erop uit voor een dagje weg. In deze fase wordt heel veel gebruik van smartphones gemaakt. Informatievoorziening via email en sociale media werkt in deze fase. Op smartphones wordt veel gebruik gemaakt van Google Maps om lokale hotspots en restaurants te ontdekken. Google My Business kan je ook helpen om spontane bezoeken van consumenten te trekken, door je locatie, openingstijden, beoordelingen en korte beschrijving te laten zien.

Het doel voor jou als bedrijf kan op dit moment zowel informatief¬†zijn voor bestaande klanten, als acquireren¬†voor spontane bezoekers. Geschikte kanalen zijn email, WhatsApp, Google My Business, SEO en ook YouTube. Je kunt met instructie video’s op YouTube video’s heel goed laten zien wat consumenten tijdens de reis moeten doen.¬†Bijvoorbeeld voor inchecken bij airlines¬†of ontdekken van nieuwe restaurants met Google Maps.¬†Zo help je bestaande klanten tijdens hun¬†Experience.¬†

Communiceer vooral kort en duidelijk, maar zorg wel voor voldoende informatie. Bedenkt hierbij dat een groot deel van consumenten smartphones gebruikt. Verwijs dus niet door naar een website die niet mobile-proof is.

Stage 5 – SHARING

De trip is achter de rug. Consumenten willen graag vertellen hoe gaaf iets was. We zien online steeds vaker de Stage 4 Experiencing en Stage 5 Sharing naar elkaar toegroeien. Met name door de opkomst van Instagram. Je ziet steeds vaker dat on-to-go het delen begint en ook vaak stopt nadat de Experience is afgelopen.Het gaat steeds vaker om luisteren naar klanten in deze fase en serieus met reviews omgaan. 

Het doel voor jou als bedrijf is dan ook om van klanten ambassadeurs te maken. Vergeet ze niet als de omzet voor jou als bedrijf binnen is. Er worden video’s foto’s en vlogs gemaakt en reviews geschreven over jou als bedrijf. Kanalen die hierbij passen zijn review platformen, YouTube, sociale media en email marketing. Stimuleer¬†je reviews op de juiste platformen, bijvoorbeeld door een mailtje achteraf te sturen. Claim een #hashtag op Instagram om beeldmateriaal over je bedrijf te verzamelen.

Wees oprecht in je communicatie, neem kritieken serieus en doe er wat mee! Review sites geven je de mogelijkheid om feedback van klanten te verzamelen en zo je eigen bedrijf te verbeteren. Houd altijd in gedachte dat iemand de review zo “gevoeld” heeft, dit kan natuurlijk in jouw ogen anders zijn. Reageer er oprecht en serieus op, maar schiet niet in de verdediging. Verzamel het beeldmateriaal dat er over je wordt geplaatst door te vragen aan de maker of je het door mag plaatsen of gebruiken.

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Corné

Geschreven door:

Corné

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen