09sep

Ken je dat? Eindelijk een heerlijke avond helemaal voor jezelf. Je zet je mobiel uit, klapt je laptop dicht en pakt een dik boek uit de kast. Jij zit. Maar al snel komt de onrust aan je knagen en voor je het weet tref je jezelf in opperste staat van alertheid aan omringd door diverse marketinginzichten. Je gedachten dwalen af, omdat je deze week weer niet bent toegekomen aan Social Media Postings om jouw doelgroep organisch (via SEO content) te bereiken. Dus zonder een astronomisch bedrag uit te geven aan Social Media Advertising. Klinkt aanlokkelijk, toch? Grip op je SEO-budget? Maar hoe hou je regie over de glansrijke kansen die onder meer Facebook biedt. Zonder enorm veel tijd te verliezen; want ja, ook tijd kost immers geld… Ontdek in dit blog de kracht van de Social Media Planner. 

Wat een Social Media Planner zo krachtig maakt

Een vol en druk leven, daar weten we wel raad mee. We vliegen van hot naar her en vullen de dagen letterlijk met afspraken en geluid. Een lekker muziekje op de achtergrond, een serie tussendoor. Soms klagen we er een beetje over maar niet te vaak of veel. Want ook al roepen we zo hard dat we behoefte hebben aan rust en stilte, we weten eigenlijk niet zo goed wat we ermee moeten.

Er is immers altijd een deadline die je wilt halen of een event dat je bezighoudt. De hang om gauw de nieuwste marketingtrends bij elkaar te snorren, zodat je de concurrentie voorblijft. Snel, snel, want in plaats van je favoriete serie te kijken moet je een Social Media reeks posten. Een reeks die samenhang heeft en die aanvoelt als een comfortabele eerste kennismaking en voor herhaling vatbaar is, zodat de lezers van je Social Media postings jou met alle plezier blijven volgen.

Ben je wel eens langere tijd echt stil geweest?

Een paar jaar geleden besloot ik op een mindfulness retraite te gaan. Want hé, travel en mindfulness, je hoofd leegmaken is wellicht nog een beter woord ;-), dat past natuurlijk helemaal in het straatje van een travel-marketeer. Wat was dit confronterend. Om niet te kunnen praten over de wervelwind aan marketinggedachtes die in mijn hoofd omgingen. Om niet te overleggen over alle to do’s die voor klanten in een effectieve campagne moesten worden gegoten. In beton 😉 – uiteraard! En het was bovenal ongemakkelijk, om met vreemden stil te zijn in dezelfde ruimte.

Tik…tak…tik…tak… Stroperige minuten glijden langzaam voorbij. Het moment dat ik ontspande en helder werd kwam toen ik dacht aan de Social Media kalender die mijn collega’s en ik met zorg hadden samengesteld. Opeens vloog de tijd voorbij. Natuurlijk waren er nog steeds vragen en uitdagingen. Maar ineens bleek de stilte het mooiste wat ik ooit had gehoord.

De Social Media kalender deed immers zijn werk en over inspiratie hoefde ik me geen zorgen te maken. De inhoud van de postings waren in een overzichtelijke spreadsheet gezet en met de klant afgestemd, zodat we niet voor verrassingen kwamen te staan. Je weet bijvoorbeeld dat ieder jaar vaste onderwerpen terugkomen, zoals het einde van de zomervakantie, het begin van de herfstvakantie; de zogenoemde mapped moments.

Daarnaast kun je ook nog gebruik maken van mounting moments, manifest en micro moments. Maar laten we eerst een stapje terug doen en de to do’s en doe maar liever niet postings via Social Media op een rij te zetten. Het gaat er uiteindelijk om dat je als bedrijf de juiste snaar op het juiste moment raakt bij de klanten tegen wie je ‘praat’. Eerder schreef RED collega Corné ook een interessant artikel over Facebook Postings en effectiviteit. 

Handig inhakers, maar wat leveren ze op?

Okay, je hebt even een stap terug gedaan en weet inmiddels dat het om de verbinding met je klanten gaat en aanhaakt op het juiste moment. Uit onderzoek van Mazerant, Willemsen, Kamphuis & Van der Veen blijkt dat maar liefst 17% van alle merkuitingen op Social Media een inhaker is. Ditzelfde geldt ook voor de voorspelbare momenten, zoals Koningsdag, Pasen en de Olympische Spelen. Uit hetzelfde onderzoek blijkt dat inhakers voor significant meer shares zorgen dan niet-inhakers. De inhakers met een onverwachte twist maken volgens Mazerant pas echt het verschil. 

Dus helemaal achteroverleunen is er helaas niet bij ;-). De onvoorspelbare inhakers presteren zelfs nog beter dan de voorspelbare inhakers. Zo stelt Chris Kerns dat het aantal retweets per volger met maar liefst 1.200% stijgt tijdens onverwachte gebeurtenissen tijdens grote evenementen.

De les die je hieruit kunt leren. Je mag het ook naast je neerleggen en erop vertrouwen dat je marketinginspiratie vanzelf komt, maar bij RED zijn we ervan overtuigd dat het plannen van je uitingen via Social Media stukken effectiever is.

Dit artikel is geschreven door de Redactie van RED.

 

 

 

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?