SEO Checklist voor het optimaliseren van je website

Zoekmachineoptimalisatie is hot, maar hoe zorg je ervoor dat je niet achterblijft? Met de tips uit onze handige SEO Checklist verbeter jij je online vindbaarheid. Op het wereldwijde web zijn er talloze blogs geschreven waar hier uitgebreid op in wordt gegaan. Maar in dit artikel geven wij jou beknopte, easy to apply SEO tips & tricks die jou gaan helpen om jouw site beter te laten presteren. Zijn al jouw afbeeldingen bijvoorbeeld al voorzien van een alt-tag zodat je ook via Google Image Search gevonden kan worden? Een gemiste kans als je dit nog niet hebt toegevoegd!

Meer hierover en een aantal andere best practices lees je hieronder zodat jij je binnenkort een ware SEOGuru kan noemen! 

SEO checklist direct ontvangen? De SEO checklist kun je onderaan deze pagina aanvragen. 

Guru

Is mijn URL goed opgebouwd?

  • Als het goed is heb je jouw pagina ingericht op bepaalde zoektermen. Deze moeten ook voorkomen in jouw URL om SEO proof te worden.
  • Een goede URL moet makkelijk te lezen zijn door zowel een search engine als een potentiële bezoeker.

Waarom is een SEO vriendelijke URL nou zo belangrijk?

  • Ten eerste is het bevorderlijk voor de gebruikerservaring. Omdat het zowel voor Google als een potentiële bezoeker makkelijk te begrijpen is, verteld het je snel waar de pagina over gaat. Dit verbetert je Click Through Rate omdat het informatief en aantrekkelijk is.

Wist je dat het ook een SEO Ranking factor is?
Voorbeeld van een SEO geoptimaliseerde URL:

  • https://www.redonlinemarketing.nl/blogs/seo-checklist

Voorbeeld van een URL welke niet is geoptimaliseerd voor SEO:

  • https://www.redonlinemarketing.nl/blogs/folder/x12345/21

Meer tips vind je in onze handleiding! Deze kun je onderaan de pagina aanvragen. 

Is mijn paginatitel SEO geoptimaliseerd?

Met een paginatitel maak je een eerste indruk. Het is dus zeker de moeite waard om hier eens naar te kijken en af te vragen of je de organische positie van je website kunt verbeteren. Daarnaast is de paginatitel tevens een SEO Ranking Factor.Hoe optimaliseer je jouw paginatitel voor SEO?

  • Met een pakkende titel wil je je potentiële bezoekers verleiden om naar je website te gaan zodat ze meer kunnen doen, lezen of wellicht kopen. Dit doe je door een zogenaamde Call to Action of CTA toe te voegen aan je titel. Het is eigenlijk een oproep tot actie, dit kan bijvoorbeeld het downloaden van een brochure of het aanvragen van een offerte zijn.
  • Denk ook aan bepaalde USP’s en getallen die je kunt toevoegen om je te onderscheiden. Het kan ook niet kwaad om eens te spieken bij de concurrent en hiervan te leren. Houdt het wel uniek!
  • Zorg er ook voor dat je titel goed aansluit bij de zoekopdracht zodat mensen niet naar je concurrenten gaan. Staat er iemand nog boven jou wanneer er op bijvoorbeeld camping met hond wordt gezocht? Wanneer je meer klikken genereert dan de ander dan wissel je van positie en sta jij lekker op nummer 1!
  • Probeer je wel aan het aantal maximale karakters te houden. Voor desktop geldt 65 tekens en voor mobiel 50. Ga je hier overheen? Dan loop je de kans dat je titel automatisch wordt aangepast door Google, of dat de extra tekens worden wegge…..
  • Last but not least: Verwerk je zoekwoorden op een natuurlijke manier in de tekst. Ga het niet volproppen, want dit komt onprofessioneel over en je lijkt daardoor onbetrouwbaar. Ook is het niet nodig om je bedrijfsnaam toe te voegen, tenzij je bijvoorbeeld booking.com bent of een ander bekend ‘merk’. Pak daarentegen de mogelijkheid om extra tekst te schrijven en jouw bezoeker te verleiden tot een klik naar je website!

Heb jij een pakkende meta description geschreven?

Net als bij de paginatitel is een meta description een van de eerste dingen die een zoeker op Google ziet wanneer hij of zij aan online het researchen is. Dit is weer het perfecte moment om eruit te springen tussen al je concurrenten!

Er zijn een aantal punten waar je rekening mee moet houden die overeenkomen met het schrijven van een paginatitel.

  • Probeer je zoekwoorden toe te voegen, deze worden binnen Google dikgedrukt weergegeven zodat je meer opvalt.
  • Maak je in je tekst gebruik van getallen? Voeg deze dan toe in plaats van ze helemaal uit te schrijven. Dus in plaats van:
  • Al dertien jaar hét online marketing bureau voor recreatie & reisbranche – Maak kennis

maar:

  • Al 13 jaar hét online marketing bureau voor recreatie & reisbranche – Maak kennis
  • Probeer de nieuwsgierigheid van je lezer te wekken door ook hier een call to action te plaatsen.
  • Je hebt nog genoeg ruimte over om je USP’s te verwerken in je meta omschrijving want je hoeft je bedrijfsnaam niet toe te voegen.
  • Houdt controle over wat er vertoond wordt in Google door 156 tekens aan te houden.

Hoe ziet de structuur van jouw pagina eruit?

  • Het is belangrijk om hiërarchie te hebben in de structuur van je tekst en logisch na te denken wanneer je aan het schrijven bent. Je paginatitel dient als het ware als de titel van een boek en de verschillende headers in je tekst lezen als hoofdstukken. Ze hebben de functie om de content samen te vatten en de tekst scanbaar te maken voor de lezer.
  • Houdt met het schrijven altijd de lezer in je achterhoofd en niet Google. De tekst wordt er niet beter op als er allemaal leuke zoekwoorden instaan en de tekst ondertussen onleesbaar maakt. Je tekst dient een bepaald doel en de lezer moet dit begrijpen. Heb je dit onder de knie? Dan win je niet alleen bij je websitebezoekers, maar uiteindelijk ook bij Google want die begrijpt tegenwoordig ook of een tekst nuttig is of niet.

Pak onze SEO afvinklijst erbij zodat je zeker weet je dat alles goed doet en voor nog meer tips.

Is jouw content scanbaar?

We hebben het er net eigenlijk al even over gehad, het scanbaar maken van jouw tekst. Naast een goede structuur is het belangrijk dat jouw tekst overzichtelijk is. Dit doe je o.a. door:

  • Belangrijke informatie zoveel mogelijk vooraan in de tekst te plaatsen omdat dit als eerste wordt gelezen;
  • Belangrijke woorden vetgedrukt te maken;
  • Getallen voluit te schrijven;
  • Bulletpoints te gebruiken bij opsomming of;
  • Genummerde lijsten bij instructies.

Zijn jouw afbeeldingen SEO geoptimaliseerd?

Scoor hoog in zoekmachines door afbeeldingen te optimaliseren. Je content bestaat namelijk uit meer dan alleen tekst. Er zijn aantal tips die helemaal niet zo moeilijk zijn, maar je wel meteen kunt toepassen zodat jij gaat scoren met je afbeeldingen en meer traffic binnen gaat halen op je website! Lees hieronder meer.

Gebruik een afbeelding die aansluit met wat je wilt overbrengen. Let er ook op dat je wel toestemming hebt om de afbeelding vrij te gebruiken, of er copyright op zit. Websites met gratis stockimages zijn bijvoorbeeld Flickr & Pexels.

Sla je afbeelding op met een informatieve bestandsnaam dus niet IMG_1234 maar SEO_Checklist. Vergeet ook niet om een alt-tekst toevoegen die een omschrijving geeft van de afbeelding. Dit wordt getoond wanneer een afbeelding niet laadt, of het wordt voorlezen voor blinde mensen.

Zijn jouw afbeeldingen al klaar voor Google Image Search? Veel bezoekers komen vanuit de afbeeldingen tab op Google binnen op jouw website en hoogstwaarschijnlijk direct op een categorie pagina. Vergeet dus niet om de juiste keywords toe te voegen aan je afbeeldingen!

Vraag onze SEO checklist aan voor een volledige opsomming en ga gelijk aan de slag!

Wil je meer weten?

Ben je er nog helemaal bij? Wij begrijpen dat je graag meer wilt leren. Blijf ons daarom volgen, want wij zullen nog veel meer nieuwtjes, weetjes & trends met je delen voor alle niveau’s. Mocht je niet kunnen wachten tot onze volgende post? Neem dan contact op met ons op, wij zijn RE(a)D(y) voor je!

De SEO Checklist

Weet je niet precies hoe jouw website er organisch voorstaat en wil je weten waar je nog kunt verbeteren? Dat kan! Vraag gratis en geheel vrijblijvend een SEO Checklist aan.

Je ontvangt de SEO Checklist direct na het invullen van het formulier.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Debbie de Leur

Geschreven door:

Debbie de Leur

Gerelateerde berichten