By: Tijmen Pars Aan: 31-05-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Op dinsdag 30 mei was Red Online Marketing aanwezig bij de Masterclass – Award Winning Search Strategies in Amsterdam, op het kantoor van Microsoft Bing. In de weet altijd wat te kunnen leren en in de hoop wat inspiratie op te doen voor onze eigen cases stapte Tijmen dinsdagochtend in zijn auto op weg naar het evenement.

Van uitreiking tot masterclass
Op 24 november 2016 werden verschillende prijzen uitgereikt aan bedrijven die met toonaangevende cases laten zien dat er in Search nog heel veel te ontdekken, testen en voornamelijk winnen valt. Deze prijzen werden uitgereikt tijdens de allereerste editie van de Dutch Search Awards. Veel interessanter dan de prijzen zijn de cases daarachter. Vandaar de Masterclass.

Binnen dit artikel worden cases behandeld waarvan wij denken dat ze bijzonder zijn en/of waarvan wij denken dat wij daar wat aan hebben. Hierbij willen we niemand tekort doen. Alle bijgewoonde presentaties waren waardevol en verdienen de award die daaraan gekoppeld is door de organisatie van DSA.

I-Prospect – Post NL
Suzanne Pennington de Jongh vertelt over de landelijke campagne waarbij de doelstellingen zich voornamelijk uiten in het vergaren van sollicitaties voor verschillende functies. Wat uit deze case naar voren komt is dat automatisering zorgt voor meer tijd. En meer tijd zorgt voor een betere campagne of zelfs nieuwe ideeen. Binnen de advertentieteksten werd gelijk de doelgroep aangesproken en anderen uitgesloten. De strategie uitte zich door direct de regio, het aantal uren en het salaris te noemen. “De CTR zal lager zijn omdat niet iedereen op de advertenties klikt maar het conversieratio is des te hoger”. Ook werd goed gelet op de locatie waarin bepaalde advertenties actief waren. “Een postbezorger kan niet ver reizen want is waarschijnlijk jong en heeft geen auto. Voor een directeur is dit anders”.

Expand Online – Vacanceselect
Wat ons betreft de meest interessante case op voorhand omdat wij natuurlijk actief zijn voor voornamelijk de travel- en recreatiebranche. Het interessante van deze case is de verschillende talen die de campagne rijk is: maar liefst 9. Een flink team heeft gewerkt/werkt aan het bijhouden van de losse campagnes. Net als bij de Post NL case is automatisering van groot belang omdat er zo veel entiteiten gebruikt zijn in AdWords en Bing dat personen dat niet kunnen bijhouden. Opvallend is het aandeel dat Bing heeft in de conversies. Wij merken dit zelf ook bij een aantal van onze klanten. Directe learnings zijn de communicatieswitch in verschillende seizoenen en het gebruik van dynamische landingspagina’s. “We laten de gebruiker graag zien waar hij/zij naar op zoek is. Denk aan wisselende afbeeldingen en titels op landingspagina’s per zoekopdracht.” Leuke case, wij denken er inspiratie uit op te kunnen doen.

Orangedotcom – Fietstelweken
Arnoud Duiker en Michael Hardeman vertellen over hun mobiele, landelijke campagne voor de Fietstelweken. Het doel is gericht op een vastgesteld aantal appdownloads. De doelgroep is voornamelijk jongeren maar ook 30-60ers. Welk apparaat wordt door deze doelgroepen het meest gebruikt? En waarmee downloadt men een app? Een mobiele campagne leek ook ons een goede beslissing. Facebook werkte erg goed en dan voornamelijk de caroussel-indeling. Twitter en video vielen wat tegen. Van Twitter weten we dat de resultaten wat minder zijn tegenwoordig, video is hèt medium van 2017 en daarna dus dat is vrij opvallend. Wat verder belangrijk is volgens Orangedotcom is de incentive. Geef de deelnemer de mogelijkheid op een toffe prijs! Leuk feitje: wanneer je campagne voert kan je aan het aantal zoekopdrachten op de brandname zien of het succesvol is. Dit zou namelijk moeten stijgen.

Tribal Internet Marketing – Smart Student Deals
Danielle Wildemast vertelt over een zeer ludieke case waarbij Smart Student Deals graag meer witgoed wilde verhuren aan studenten. Deze combinatie van kanalen is er een die wij van Red Online Marketing nog niet hebben gebruikt. Vanuit onderzoek naar boxerverwisselgedrag, een mooie voor scrabble, is een persbericht geschreven. Deze is gebruikt in een SEO-strategie. “Contens loves SEO” aldus de presentatrice. Uit dit onderzoek bleek dat maar 1 op de 3 mannen iedere dag een nieuwe onderbroek aantrekt. Een persbericht met wat externe linkjes werd vervolgens geplaatst op grote nieuwssites. Door de linkbuilding die ontstaat ga je er wat betreft SEO op vooruit. Tevens geef je de lezer de mogelijkheid witgoed te huren door de linkjes in de tekst. Het persbericht scoorde supergoed en stond flink in de belangstelling. Wat ons betreft een prachtige en innovatieve manier van online marketing!

Wij bedanken Bing voor het organiseren van de Masterclass en alle aanwezige partijen voor het delen van de learnings. Wellicht dat wij zelf ooit ook meedoen met een case.

eye_icon  168 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?