Interview RED Online Marketing in Trav magazine

Theo de Reus van Trav magazine kwam bij ons op kantoor in Utrecht voor een interview met Roy, Lotte, Corne en Richard. Ze vertellen over de hectische coronaperiode en de manier waarop we klanten terzijde staan. Lees verder:

(intro) RED Online Marketing bestaat inmiddels alweer 15 jaar. Oprichter Roy Platje en zijn internationale directieleden Lotte Konietzny, Corné den Braber en Richard Otten vertellen meer over de hectische coronaperiode en de manier waarop ze klanten ten zijde staan. Eén ding is alvast zeker: ‘De vraag naar zekerheid bij de vakantieklant zal toenemen.’

Roy Platje had al een leven in (online) affiliate-marketing achter de rug, bij bekende merken als Bol.com en Europeesche (zie kader), toen hij in 2006 besloot voor zichzelf te beginnen. RED Online Marketing is het resultaat.
‘Ik kom uit de e-commerce, maar ik wilde me niet beperken tot het doorsturen van klanten, ik wilde ook zelf een klantrelatie opbouwen.’

Het werkgebied van RED Online Marketing is breder dan de reiswereld, maar heeft vrijetijdsbesteding als rode draad, met naast de reiswereld ook attracties, vakantieparken en bestemmingen als klant. Het zijn de vier pijlers onder het marketingbedrijf. In het hoofdkantoor in Utrecht en de vestigingen in Duitsland en Frankrijk werken in totaal 20 mensen (en zijn er 7 vacatures).

Gevraagd naar wat RED Online onderscheidt, zegt Platje:
‘Wij kennen de branche, dat is een belangrijke toegevoegde waarde. Je hoeft ons niet uit te leggen hoe de vrijetijdssector in elkaar zit. Wij spreken de taal van onze opdrachtgevers en hun klanten. Om een detail te noemen: weinig mensen weten dat het boeken van vakanties bij veel klanten van oudsher op tweede Kerstdag begint. Wij weten dat en weten daardoor wanneer je met marketing moet beginnen. Het is een detail, maar onze klanten waarderen dat. Wij zijn een gelijkwaardig verlengstuk van de marketingafdeling van de klant.’

RED Online heeft zich meteen aan het begin van de coronacrisis geprofileerd als steun en toeverlaat voor zijn klanten. Onder de naam ComebackMarketing.nl werd een platform voor de reis- en recreatiebranche opgericht. Via blogs, kennissessies en digitale ronde tafels werd gezorgd voor verbinding en werd kennis gedeeld. Uiteindelijk hebben verspreid over enkele maanden 2.500 mensen een webinar via het platform gevolgd. Het initiatief werd in maart 2021 bekroond met de tweede plaats bij de Microsoft Advertising Awards.

‘Twee jaar geleden dachten we nog dat we alles al hadden meegemaakt, van de vulkaan met aswolk op IJsland tot Sars’, zegt Corné den Braber. ‘Toen kwam corona. Dat had nog niemand meegemaakt. Daardoor ontstond wel extra behoefte aan een specialist, iets waar wij op konden inhaken.’

Den Braber vervolgt:
‘We hadden al snel het idee dat corona op veel klanten een grote impact zou hebben. We hoorden in december 2019 al wat er in Azië gebeurde, we zagen in cijfers van reisspecialisten  dat de vraag naar bestemmingen in Azië enorm kelderde. De belangstelling was nog groot, maar werd niet omgezet in boekingen. We hadden in maart 2020 zelfs nog een RMC-bijeenkomst in ons kantoor over het onderwerp: hoe ga je om met een crisis? Dat hadden we in december al bedacht, niet wetende dat het zo groot zou worden, voor de hele branche, voor de hele wereld.’

Wat was de concrete vraag van klanten in het begin van de coronacrisis?

Den Braber: ‘In één woord: Help! Mensen zochten hulp over van alles.’

Konietzny: ‘Wat we vooral hebben gedaan is faciliteren, het samenbrengen van mensen, zodat ze vragen aan elkaar konden stellen. Noem het een virtuele ronde tafel.’

Platje: ‘Het was soms best wel emotioneel. Mensen waren blij dat ze hun hart konden luchten. We hadden niet overal antwoord op, maar konden wel faciliteren dat het antwoord gezocht werd. Het was een intense periode, de steunprogramma’s waren nog niet duidelijk. Er stonden bij bedrijven klanten voor de deur die hun geld terug wilden.’

Wat heeft corona teweeggebracht?

Platje: ‘Corona heeft in sommige gevallen als katalysator gewerkt en zaken versneld. Dat betekent dat Frankrijk en Duitsland daarin ook mee moeten. Ook in Nederland vond een versnelde transitie plaats, ook in het privéleven van mensen. Thuisbezorgd.nl is al heel gewoon.’

Welke les kunnen reisbedrijven trekken uit corona?

Otten: ‘Klanten en gasten zoeken zekerheid. Dat zal na corona nog wel even zo blijven.’

Platje: ‘De vraag naar zekerheid die goede reisorganisaties bieden, is nog groter dan voor corona. Mensen die voorheen zelf hun reis regelden, kiezen nu voor verzorgd door een touroperator. Die vraag naar zekerheid zal nog wel twee, drie jaar toenemen. Zorg er daarom voor dat je als bedrijf je zekerheden ook goed communiceert. Over annuleren en hoe een reis is georganiseerd. Doe dat kort, bondig en duidelijk.’

Konietzny: ‘Met goede communicatie kun je twijfel en angsten wegnemen. Klanten zoeken vaak gewoon bevestiging dat het wel goed zit met hun reis.’

Platje: ‘De grote generalisten of specialisten gaan daarvan profiteren. Als je weet dat een bedrijf een bestemming goed kent, dan wekt dat bij een klant nog meer vertrouwen.’

Hebben jullie nog tips voor het nieuwe jaar?

Den Braber: ‘De klant zoekt vertrouwen en zekerheid. Speel daar op in. Zorg dat je snel kunt opschalen in je marketing om hét moment niet te missen.’

Otten: ‘Zorg dat je als bedrijf adaptief bent, je snel kunt aanpassen aan nieuwe omstandigheden en snel kunt schakelen.’

Platje: ‘Meten is weten. Zorg dat je data hebt. Blijf bij je kern, ook al ben je adaptief wat nieuwe ontwikkelingen betreft. Ik zag afgelopen jaar dat verre reizenspecialisten, die bijvoorbeeld Thailand doen, opeens rondreizen in Europa gingen aanbieden. Je ziet dat zoiets bijna nooit succes heeft. Blijf bij je kern, ga aan de slag met het product waar je super goed in bent.’

Den Braber: ‘Zorg dat je goede mensen en partners om je heen hebt die anders denken.’

Konietzny: ‘Klanten voeren soms wel 200 keer een zoekopdracht in voor hun vakantie voordat er wordt geboekt. Houd daar als bedrijf rekening mee. Bovendien hebben zowel Duitsland en Frankrijk online te maken met een inhaalslag. Hier spelen wij graag op in zodat we elk van deze markten kunnen bedienen.’

Wie zijn…

Corné den Braber is de strateeg binnen RED Online. ‘Ik help klanten van A naar B te komen, hun ambities te verwezenlijken. We maken met ons team een plan en voeren het uit. Omstandigheden veranderen supersnel. Wij zorgen dat klanten hiermee voorop kunnen lopen. Het is lastig om concreet te zeggen waar het naartoe gaat met de branche. Je wordt als bedrijf gedwongen in scenario’s te denken. De ‘Wat als-vraag’. We kijken verder dan onze eigen klanten. Als specialist heb je een verantwoordelijkheid voor de hele branche.’

Lotte Konietzny is verantwoordelijk voor de activiteiten op de Nederlandse- en Duitse markt. RED Online is acht jaar actief in Duitsland en heeft vorig jaar RED Online Marketing GmbH opgericht.
Duitsland loopt op online gebied nog redelijk achter op Nederland. ‘Vergelijk het met Nederland tien jaar geleden. Dat komt mede doordat er niet eens overal in Duitsland goed internet is. Sommige bedrijven werken nog met een fax.’

Richard Otten is oprichter van Blogs4Travel, een kleiner marketingbedrijf in blogs en content, dat hij per 1 oktober vorig jaar verkocht aan RED Online. Otten gaat voor RED Online de Franse markt verder uitbouwen.
Ook Frankrijk is veel traditioneler. ‘Ik was in La Rochelle op een beurs voor campingeigenaren, waar een campingeigenaar vertelde dat hij een paar duizend euro per jaar uitgaf aan het versturen van brochures, per envelop naar potentiële gasten, zonder te kunnen zien wat dit nou precies opleverde.’

Roy Platje werkte als (online) marketeer onder andere bij Bol.com, Peter Langhout Reizen,
Europeesche Verzekeringen, is oprichter van BoekVandaag.nl (dat hij in 2013 aan TravelBird verkocht) en startte in 2006 met RED Online Marketing. Bij de huidige opdrachtgevers zitten reisbedrijven als Travel Store, &Olives en Ilios Reizen, buitenlandse bestemmingen als de Franse Atlantische kust, binnenlandse bestemmingen als Terschelling en veel campings in binnen- en buitenland.’

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen