Penalty voor vervelende pop-ups

Google werkt continu aan het verbeteren van de User Experience op onder andere mobiele websites. Vervelende Pop-ups dragen daar volgens de zoekmachine niet aan bij. Sterker nog: vanaf 10 januari 2017 zal Google deze pop-ups bestraffen. Bij mobiele websites is het raadzaam kritisch te zijn op het functionele karakter van pop-ups. Blijf je irrelevante pop-ups tonen? Dan is de kans groot dat dit je een Google Penalty oplevert. Je Google Ranking en Online Vindbaarheid worden hiermee sterk benadeeld.

Pop-Ups worden bestraft

Het doel van Google is ervoor te zorgen mobiele webpagina’s toegankelijker worden. Pagina’s waarvan de content (zonder goede reden) niet direct beschikbaar is, worden om die reden bestraft. De zoekmachine deelt strafpunten uit op de volgende onderdelen:

  • Pop-ups die de belangrijkste inhoud bedekken. Hetzij onmiddellijk nadat de gebruiker navigeert naar de betreffende pagina of een paar seconden nadat een gebruiker op de pagina belandt,
  • Het weergeven van een commerciële banner/pop-up die de gebruiker moet wegklikken alvorens hij/zij de content van de pagina kan bekijken,
  • Het gebruiken van een lay-out waarbij er boven de vouw alsnog gebruik wordt gemaakt van een commerciële banner/pop-up. De originele content van de betreffende pagina is pas onder de vouw te zien.

Welke pop-ups mogen wel?

Er zijn een aantal pop-ups die geen invloed hebben op je Google Ranking en Online vindbaarheid. Een pop-up waarmee je iemands leeftijd verifieert mag bijvoorbeeld wel. Ook de melding dat een website gebruik maakt van Cookies is toegestaan. De belangrijkste in dit rijtje is de volgende: Banners die een redelijke hoeveelheid ruimte op het scherm gebruiken en makkelijk weg te klikken zijn, mogen wél! Denk bijvoorbeeld aan de banners die Chrome en Safari gebruiken om apps te installeren.

Mobiel scoort vaker hoog in de Ranking

Inmiddels is zo’n 56% van het internetgebruik afkomstig van mobiele apparaten. Dit percentage groeit met de dag. Om die reden besloot Google eerder al om websites zonder mobiel-vriendelijke versie minder goed te ranken dan websites die dit wel op orde hebben. Daar komt nu dus een nieuwe stap bij: de zoekmachine zal minpunten toekennen aan websites die gebruikmaken van vervelende pop-ups.

Google benadrukt op hun Webmasters Blog dat deze nieuwe Ranking Factor er slechts één is van de vele honderden factoren in het reeds bestaande algoritme. Het doel van de zoekmachine blijft ongewijzigd: webpagina’s moeten zoveel mogelijk aansluiten op een zoekopdracht van een gebruiker. Als jij de meest relevante inhoud biedt die goed aansluit op een zoekterm van je gebruiker, kun je nog steeds hoog scoren in Google.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Louise Snel

Geschreven door:

Louise Snel

Gerelateerde berichten