Online marketing over de grens met Facebook Ads

Vandaag de dag is de consument steeds meer digitaal. Met de komst van de euro is het een stuk makkelijker geworden om internationaal zaken te doen of op vakantie te gaan. Tel daarbij op dat we ons allemaal steeds meer vertrouwd voelen bij het zakendoen over de grens. Met Facebook Ads kun je de digitale consument bereiken. 

Waarom starten met marketing over de grens?

Stel je runt een vakantieparken-keten en je vindt het lastig om buiten de Nederlandse vakantieperiodes de parken te vullen. Denk dan eens aan gasten van buiten Nederland. Deze hebben vaak andere vakantieperiodes, waardoor je de bezetting kunt spreiden. 

Dit is natuurlijk ook super interessant wanneer jij een attractiepark of dagrecreatie locatie hebt. Ook voor bestemmingsmarketing (denk aan steden, landen, provincies of natuurgebieden) kunnen marketingactiviteiten over de grens ervoor zorgen dat je het seizoen kunt verlengen en dus meer toeristen naar jouw bestemming kunt krijgen.

Wanneer je een reisbureau hebt kun je kijken in welke markt jouw aanbod concurrerend is. Mogelijk is de Franse markt wel heel interessant, omdat jij voordelige prijzen hebt voor Franse luchthavens.

Exporteren brengt ook andere voordelen met zich mee…

Tegenwoordig is talentvol personeel behouden een veelbesproken onderwerp. Het binden en behouden van talentvolle mensen is niet altijd makkelijk. Het is voor talentvolle medewerkers natuurlijk super tof om te kunnen zeggen dat ze voor een internationaal bedrijf werken 😉. Zo kan internationaal groeien je helpen om talentvol personeel binnen je bedrijf of team te houden.

Daarnaast is innovatie een belangrijk thema voor veel bedrijven. Je concurrentie voorblijven door het net een stapje beter, sneller of anders te kunnen. Internationale markten bereiken met marketing kan je scherp houden en helpen te innoveren. Zo ontdek je mogelijk nieuwe inzichten over je bedrijf of zie je nieuwe initiatieven ontstaan in andere landen. Dit helpt je om jouw bedrijf te doen innoveren.

6 manieren om internationaal te groeien met hulp van Facebook

1. Audience Insights

Verken met Facebook Audience Insights (Doelgroepstatistieken in het Nederlands) hoe jouw doelgroep er momenteel uitziet, wat ze leuk vinden en waar je ze kunt vinden. Een zeer hulpvolle tool als je begint met adverteren. 

2. Lookalike targeting o.b.v. je boekers

Heb je momenteel al een waardevolle doelgroep en heb je daar e-mailadressen van? Bijvoorbeeld Nederlandse boekers, gasten, ticket kopers of nieuwsbriefabonnees. Met de Facebook lookalike targeting optie kun je mensen in een ander land targeten, die lijken op je huidige waardevolle doelgroep.

Bijvoorbeeld wanneer je de Deense markt 🇩🇰 op gaat:

  • Je laadt een doelgroep van nieuwsbriefleden uit Nederland 🇳🇱 in;
  • Je laat Facebook lookalikes zoeken op de Deense markt 🇩🇰.

3. Cross-border solutions van Facebook

De Facebook-familie (Facebook, Instagram, WhatsApp en Messenger) is natuurlijk volledig digitaal. Ook bereiken ze mensen over de hele wereld. Exporteren en het betreden van nieuwe markten zit Facebook in het bloed. Daarom hebben ze zelf de speciale “cross-border solutions” gelanceerd.

Meer informatie op de Facebook site: https://www.facebook.com/business/learn/lessons/intro-to-cross-border-solutions

4. Adverteren in meerdere talen, ook binnen Nederland

Wanneer je advertenties in Nederland hebt draaien, gericht op personen die de taal Nederlands spreken, bereik je niet iedereen in Nederland. Niet alle personen in Nederland spreken Nederlands. 

Klinkt misschien raar, maar wat denk je van Engelstalige of Poolstalige expats? Die willen misschien ook wel een weekendje weg, of een stedentrip vanuit Nederland boeken. Tip: Kies hiervoor “Talen toevoegen” wanneer je een advertentie maakt en schrijf de advertenties in de juiste taal.

5. Multiple Language Catalogs

Adverteer je in Facebook met een productcatalogus en wil je hiermee gemakkelijk andere markten bereiken? Dat kan. Net als je standaard kunt adverteren in meerdere talen, kan dat ook met een productcatalogus. In dit geval wil je vaak valuta, landingspagina, titels en dergelijke aanpassen per taal en / of land.

Stappenplan:

  1. Maak een catalogus van je standaardtaal en -land;
  2. Maak een gegevensbestand per taal en land;
  3. Upload je gegevensbestand naar je catalogus;
  4. Maak daarna een secundair gegevensoverzicht bestand voor de andere talen en landen.

Meer informatie op de Facebook site: https://www.facebook.com/business/help/2144286692311411?id=725943027795860

6. Laat Facebook een Brand Health Check voor je doen

Stel, je wilt een bepaalde markt gaan betreden en je weet niet wat je marktaandeel daar is… dan kan Facebook een Brand Health Check voor je doen. In een dergelijke check stellen ze gebruikers vragen als: “Heb je ooit gehoord van attractiepark X” of “Welke van de volgende reisorganisatie ken je”. Hierdoor heb jij als merk zijnde een goed beeld van je concurrentie en jouw aandeel in die markt.

Voorwaarden: er zit geen minimum spend aan. Je moet toegang tot een Facebook contactpersoon hebben (zoals RED heeft) en je moet er als bedrijf iets mee gaan doen.

Bepaal wat je wilt bereiken met Facebook Ads over de grens

Ga jij voor naamsbekendheid over de grens, liever toch mailadressen verzamelen of wil je keiharde conversies behalen? Bepaal dit alvorens je begint met online marketing over de grens met Facebook Ads.

Hang hier ook doelen en doelstellingen aan, net als bij andere online marketing campagnes. Wil je jouw naam vestigen? Bepaal branding doelen zoals bereik en impressies. Wil je een nieuwe markt direct tickets bij je laten kopen? Hang hier dan conversie of ROAS doelstellingen aan.

Wanneer jij weet wat je wilt bereiken, dan word je pas succesvol met je internationale online marketing 🚀

Weet je niet precies hoe jouw Facebook- en of Instagram Ads presteren, of zou je eens een second opinion willen op een of meerdere van jouw campagnes? Dat kan! Vraag gratis en geheel vrijblijvend een Facebook Ads campagne scan aan.

De Facebook Ads scan bevat:

  • Analyse van huidige prestaties
  • Overzicht van mogelijkheden die je nog niet gebruikt
  • Manieren om meer rendement te behalen
  • Tips voor het gebruik van jouw beeld/video/li>

Wij doen de scan na het invullen van het formulier en sturen je hierna het rapport toe.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Corné

Geschreven door:

Corné

Gerelateerde berichten