In de wereld van online marketing worden er veel termen gebruikt die voor klanten niet zo vanzelfsprekend zijn als voor onze online marketing experts. Daarom hieronder een lijst met 30 online marketing begrippen die je bij ons vaak tegenkomt. Deze lijst geeft je meer houvast in de online marketing wereld.

cooperative

Affiliate marketing Affiliate marketing is een vorm van internetmarketing waarbij adverteerders hun partners, ofwel affiliates, belonen voor gegenereerde verkopen of kliks. Denk hierbij aan boekingen of abonnementen.

Bing Bing is de zoekmachine van Microsoft, net als AdWords van Google is. Bing is momenteel de op een na grootste zoekmachine op het internet na Google.

BMM BBM is aan afkorting voor Broad Match Modified. Bij BBM kunnen advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die de aangepaste term bevatten (of sterk gelijkende varianten ervan, maar geen synoniemen), ongeacht de volgorde.

Voorbeeld: – Symbool: +zoekwoord – Zoekwoord: +vakantie +nederland – Zoekopdracht: op vakantie in nederland

Breed zoeken Breed zoeken is het standaard zoektype dat aan al je zoekwoorden wordt toegewezen. Advertenties kunnen worden weergegeven voor zoekopdrachten die spelfouten, synoniemen, gerelateerde zoekopdrachten en andere relevante varianten bevatten.

Voorbeeld: – Zoekwoord: vakantie nederland – Zoekopdracht: ik wil op vakantie

Klikken Een klik is de registratie van het feit dat iemand op een advertentie heeft geklikt en daarmee de achterliggende informatie opvraagt (website).

Conversie-optimalisatie Conversie-optimalisatie is het verbeteren van een website met als doel de conversieratio te verhogen.

Conversieratio De conversieratio, ofwel conversiepercentage, is het percentage van de websitebezoekers dat een conversie heeft gemaakt. Dit geeft aan hoe overtuigend en effectief een website is.

Conversies Een conversie is de omzetting van een website bezoeker naar een vooraf bepaald doel. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld een contactformulier invullen, een inschrijving van een nieuwsbrief of een boeking plaatsen.

COS COS betekent kosten/omzet verhouding.

CPA CPA is een afkorting voor Cost Per Acquisition. CPA is het gemiddelde bedrag dat je als adverteerder betaald voor een acquisitie via je eigen advertentie. De gemiddelde CPA wordt berekend door de totale kosten via je advertenties te delen door het totale aantal conversies.

CPC CPC is een afkorting voor Cost Per Click. Dit geeft de prijs weer die je als adverteerder moet betalen wanneer iemand op je advertentie klikt.

CPM CPM is een afkorting voor Cost Per Mille, ofwel kosten per duizend vertoningen. CPM betekent dat een adverteerder betaalt per duizend keer dat de advertentie is vertoond. Bij CPM richt je je dus op vertoningen en niet op kliks. Wanneer een advertentie getoond wordt, noem je dit een view of een impressie.

CTR CTR is een afkorting voor Click Through Rate. CTR geeft aan hoe vaak mensen op je advertentie klikken na het zien van je advertentie.

Het aantal klikken op je advertentie gedeeld door het aantal keren dat je advertentie is weergegeven: klikken / vertoningen = CTR.

Display netwerk Adverteren in het Display netwerk is heel wat anders dan adverteren in zoekmachine Google, maar ook dan het Zoekpartners netwerk. Het Display Netwerk is het netwerk van derde websites waar je advertenties kunt tonen, bijvoorbeeld: zoover.nl, weflycheap.nl en weeronline.nl.

Exact zoeken Bij exact zoeken kunnen advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die een exacte term of sterk gelijkende varianten van die exacte term zijn.

Voorbeeld: – Symbool: [zoekwoord] – Zoekwoord: [vakantie nederland] – Zoekopdracht: vakantie nederland

Gemiddelde positie Een waarde die de gemiddelde positie van je advertentie aangeeft ten opzichte van andere advertenties. Deze positie bepaalt in welke volgorde advertenties op de pagina worden weergegeven.

Google AdWords “AdWords is een belangrijk onderdeel van zoekgigant Google Inc. Het laat bedrijven toe reclame te maken op de Google-websites, alsook op websites die gebruikmaken van Google AdSense. Het zijn advertenties gebaseerd op zoekwoorden gedefinieerd door de adverteerder. Als er op één van deze zoekwoorden wordt gezocht, wordt de advertentie naast of boven de zoekresultaten weergegeven. Het is de grootste bron van inkomsten voor Google Inc. (39,5 miljard euro in 2012).”

Met Google AdWords adverteer je in de zoekresultaten van Google, ook wel search engine advertising (SEA) genoemd. Een meetbare manier om via zoekmachine advertenties je doelgroep te bereiken. Ook kun je via Google AdWords adverteren binnen het Google Display Netwerk en YouTube.

Google AdWords campagne Een Google AdWords campagne is het geheel van zoekwoorden, advertenties en advertentiegroepen in Google AdWords.

Google Analytics Google Analytics is een  statistieken programma van Google, om website statistieken te analyseren. Hiermee kun je het gedrag van websitebezoekers onderzoeken en analyseren hoe jouw website verbeterd kan worden.

Kwaliteitsscore De kwaliteitsscore is een schatting van de kwaliteit van je advertenties, zoekwoorden en landingspagina’s in Google AdWords. Advertenties van hogere kwaliteit kunnen leiden tot lagere kosten en een hogere advertentiepositie.

ROAS ROAS is een afkorting voor Return On Ad Spend. Een manier om te kijken of een campagne, advertentiegroep of zoekwoord voldoende oplevert, is het bepalen van de opbrengst. Dit kun je doen via de ROAS formule:

ROAS = (Totale conversiewaarde – Totale kosten) / Totale kosten

SEO SEO is een afkorting voor Search Engine Optimization. Hierbij gaat het om het inzetten van verschillende technieken met als doel een website te laten stijgen in de zoekmachine resultaten.

SEA SEA is een afkorting voor Search Engine Advertising, ofwel zoekmachine adverteren. SEA is het inkopen van advertentieruimte boven en onder de natuurlijke zoekresultaten door in een veiling te bieden op zoektermen waarbij wordt betaald per klik.

Uitsluitingszoekwoorden Uitsluitingszoekwoorden voorkomen dat je advertentie wordt geactiveerd door een bepaald woord of bepaalde woordgroep.

Als iemand bijvoorbeeld zoekt naar ‘aardbeving nederland’, dan wil je niet dat jouw advertentie (gerelateerd aan ‘vakantie in nederland’) getoond wordt. Als je ‘aardbeving nederland’ dus toevoegt als uitsluitingszoekwoord, dan laat je Google AdWords weten dat je advertentie niet moet worden weergegeven bij zoekopdrachten die de woorden ‘aardbeving nederland’ bevatten.

Vertoningen Het aantal keren dat jouw advertentie is vertoond.

Vertoningsaandeel Het vertoningsaandeel, ofwel vertoningspercentage, is het percentage vertoningen dat je advertenties hebben ontvangen, afgezet tegen het totale aantal vertoningen dat je advertenties kunnen ontvangen.

Vertoningsaandeel = vertoningen / totaal aantal geschikte vertoningen

Geschikte vertoningen worden geschat op basis van een groot aantal factoren, waaronder targeting-instellingen, goedkeurings-statussen en kwaliteit. Het vertoningspercentage is een handig middel om te zien of je advertenties meer mensen kunnen bereiken als je je bod of budget verhoogt.  

Zoeken op woordgroep Bij zoeken op woordgroep, ofwel zinsdeel, kunnen advertenties worden weergegeven voor zoekopdrachten die een woordgroep of sterk gelijkende varianten van die woordgroep zijn.

Voorbeeld: – Symbool: “zoekwoord” – Zoekwoord: “vakantie nederland” – Zoekopdracht: vakantie nederland aan zee

Zoeknetwerk Advertenties in het zoeknetwerk zijn te vinden in de zoekmachine Google. Deze zoekmachine is met ruim 90% veruit de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Dit is met name geschikt voor websitebezoekers, omzet genereren en boekingen. Ook kunnen je advertenties zichtbaar zijn in het Zoekpartners netwerk wanneer je dit aanvinkt. Hiervoor zijn dus geen extra advertenties nodig.

Zoektermen Een zoekterm is het  woord of een zin die een gebruiker invoert wanneer hij of zij zoekt in Google of Bing of op een van de sites van zoekpartners.

Zoekwoorden Een zoekwoord, ofwel keyword, is het woord of de woordgroep die wordt ingesteld voor een advertentiegroep om de bijpassende advertenties te laten zien voor zoekers.

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?

[recaptcha]