Op 29 augustus kondigde Google aan dat advertentieroulatie gaat veranderen in Google AdWords. Van 4 opties gaan we terug naar 2 opties. Het klinkt als een versimpeling, maar de impact kan groot zijn. Lees hier het gehele artikel.

Wat is advertentieroulatie?

Binnen een campagne in Google AdWords, maak je verschillende advertenties aan. Google raad zelf aan om 3 advertenties per advertentiegroep toe te voegen. Na verloop van tijd wil je natuurlijk weten welke advertentie het beste heeft gepresteerd.

Middels advertentie roulatie bepaal je hoe advertenties worden vertoond. Je kunt bijvoorbeeld kiezen dat ze evenredig vaak vertoond worden, dat de best aangeklikte advertentie vaker wordt vertoond, dat de best converterende advertentie vaker wordt vertoond enzovoort.

Wat gaat er veranderen?

Van vier opties gaat Google over op 2 opties. Je ziet hieronder dat er nog twee opties over blijven:

  • Optimaliseren: het vertonen van de best presterende advertenties;
  • Niet optimaliseren: advertenties worden gelijkmatig vertoond.
advertentie roulatie instellingen

Wanneer verandert advertentieroulatie?

Google heeft aangekondigd dat deze aanpassing vanaf eind september wordt uitgerold. Vanaf eind september kan het wel zo zijn dat sommige accounts wel over zijn en anderen niet. Houd in ieder geval de instellingen goed in de gaten!

Waar vind ik deze instelling in Google AdWords?

Je vind (vooralsnog) deze instelling in de AdWords interface onder Campagne > Instellingen. Helemaal onder aan de pagina vind je het kopje Geavanceerde instellingen > Advertentieweergave: advertentieroulatie, frequentielimieten. Hier kun je de instelling voor advertentieroulatie aanpassen.

instellen van advertentieroulatie

Impact van advertentieroulatie verandering

Vanaf eind september zijn er dus nog slechts 2 instellingen voor roulatie beschikbaar: optimaliseren van advertenties en gelijkmatig rouleren. Het is dus niet meer mogelijk om zelf het doel te kiezen qua optimalisatie, waar dit voorheen wel kon. Nu valt er namelijk te kiezen tussen optimalisatie voor klikken of optimalisatie voor conversies.

Wil je dat jouw campagne gericht is op de meeste conversies? Maak dan gebruik van Smart Bidding. Met deze manier van bieden worden automatisch de best converterende advertenties vertoond.

Advertentieroulatie per advertentiegroep

Wat er nog meer veranderd…

Voorheen was het enkel mogelijk om advertentieroulatie in te stellen op campagne niveau. Vanaf deze update zal het ook mogelijk zijn om advertentieroulatie in te stellen op advertentiegroep niveau. Zo kun je in de praktijk advertenties in advertentiegroep A nog de ruimte geven om meer data te verzamelen en advertenties in advertentiegroep B alvast geoptimaliseerd laten rouleren. Zo kun je beste prestaties uit je advertenties halen.

Meer weten over Google AdWords?

Stel je vraag aan ons via het contactformulier op onze contactpagina of bel naar 030-2746549.

eye_icon  82 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Corné den Braber
Online Marketeer

Meer over Corné
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?