Nieuwe advertentie roulatie instellingen in Google Ads

 

Op 29 augustus kondigde Google aan dat advertentieroulatie gaat veranderen in Google Ads. Van 4 opties gaan we terug naar 2 opties. Het klinkt als een versimpeling, maar de impact kan groot zijn. Lees hier het gehele artikel.

Wat is advertentieroulatie?

Binnen een campagne in Google Ads, maak je verschillende advertenties aan. Google raad zelf aan om 3 advertenties per advertentiegroep toe te voegen. Na verloop van tijd wil je natuurlijk weten welke advertentie het beste heeft gepresteerd.

Middels advertentie roulatie bepaal je hoe advertenties worden vertoond. Je kunt bijvoorbeeld kiezen dat ze evenredig vaak vertoond worden, dat de best aangeklikte advertentie vaker wordt vertoond, dat de best converterende advertentie vaker wordt vertoond enzovoort.

Wat gaat er veranderen?

Van vier opties gaat Google over op 2 opties. Je ziet hieronder dat er nog twee opties over blijven:

  • Optimaliseren: het vertonen van de best presterende advertenties;
  • Niet optimaliseren: advertenties worden gelijkmatig vertoond.

 

 

Wanneer verandert advertentieroulatie?

Google heeft aangekondigd dat deze aanpassing vanaf eind september wordt uitgerold. Vanaf eind september kan het wel zo zijn dat sommige accounts wel over zijn en anderen niet. Houd in ieder geval de instellingen goed in de gaten!

Waar vind ik deze instelling in Google Ads?

Je vind (vooralsnog) deze instelling in de AdWords interface onder Campagne > Instellingen. Helemaal onder aan de pagina vind je het kopje Geavanceerde instellingen > Advertentieweergave: advertentieroulatie, frequentielimieten. Hier kun je de instelling voor advertentieroulatie aanpassen.

 

 

Impact van advertentieroulatie verandering

Vanaf eind september zijn er dus nog slechts 2 instellingen voor roulatie beschikbaar: optimaliseren van advertenties en gelijkmatig rouleren. Het is dus niet meer mogelijk om zelf het doel te kiezen qua optimalisatie, waar dit voorheen wel kon. Nu valt er namelijk te kiezen tussen optimalisatie voor klikken of optimalisatie voor conversies.

Wil je dat jouw campagne gericht is op de meeste conversies? Maak dan gebruik van Smart Bidding. Met deze manier van bieden worden automatisch de best converterende advertenties vertoond.

Advertentieroulatie per advertentiegroep

Wat er nog meer veranderd…

Voorheen was het enkel mogelijk om advertentieroulatie in te stellen op campagne niveau. Vanaf deze update zal het ook mogelijk zijn om advertentieroulatie in te stellen op advertentiegroep niveau. Zo kun je in de praktijk advertenties in advertentiegroep A nog de ruimte geven om meer data te verzamelen en advertenties in advertentiegroep B alvast geoptimaliseerd laten rouleren. Zo kun je beste prestaties uit je advertenties halen.

Meer weten over Google Ads?

Stel je vraag aan ons via het contactformulier op onze contactpagina of bel naar 030-2746549.

 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Corné

Geschreven door:

Corné

Gerelateerde berichten