Menselijke website teksten schrijven doe je zo

Je hebt je reisaanbod momenteel op je website staan en hier en daar wat bestemmingen omschrijvingen. Is dit genoeg om je website bezoeker over de streep te trekken om bij jou te boeken? Nee dat is het zeker niet! 


Ga aan de slag met UX copy en het creëren van beleving op je website. Zo zorg je dat je webteksten aansluiten bij jouw websitebezoekers en zorg je dat ze de klik maken naar de  micro- of eind conversie. In dit artikel vertel ik hoe je dit op de juiste manier aanpakt, zodat je een tekst schrijft die pakkend is en goed aansluit bij je website bezoekers. Je krijgt een aantal ad copy tips die je kunt gebruiken bij het (her)schrijven van je landingspagina’s en call to action buttons. Juist ook nu in corona tijd is het belangrijk om de connectie met je website gebruiker te maken.

#1 Kruip in de huid van je website bezoeker

Houd altijd in gedachte voor wie je je teksten schrijft. Door je te verdiepen in je website bezoeker kom je erachter wie je websitebezoeker is. Okay, maar hoe doe ik dat dan? Kijk bijvoorbeeld in Google Analytics onder het kopje Doelgroep. Kijk eens welke leeftijdscategorie het meeste op je website zit en welk geslacht de meeste websitebezoekers heeft. 

Tip: heb je wel eens telefonisch contact met je klanten om bijvoorbeeld een offerte voor een reis te bespreken voor een op maat reis? Gebruik deze tijd om in gesprek te gaan met je klant en je klant beter te leren kennen. Kom erachter wat je klant belangrijk vindt bij het boeken van een reis, welke informatie hij/zij belangrijk vindt om te hebben voor en tijdens de reis en wat de reden is dat ze de reis gaan maken. 

Door achter deze informatie te komen weet jij wat belangrijk is voor je klant en wat voor thema pagina’s je kunt gaan schrijven. Bij het schrijven kun je dan deze klant in je achterhoofd houden, zodat je precies weet voor wie je schrijft en weet welke vragen je moet beantwoorden.

analytics

#2 gebruik de juiste microcopy

Microcopy? Wat is dat? Denk aan de tekst die in buttons, een navigatiemenu of een formulier staat. Kenmerkend voor microcopy is dat het een korte tekst en to the point is. Komt voornamelijk ook door de beschikbare ruimte in een button. Het doel van de microcopy is de websitebezoeker te triggeren om door te klikken.

Voorbeelden van veel voorkomende microcopy’s zijn: 

  • Boeken
  • Contact 
  • Meer 
  • Vorige 

Klinkt niet echt menselijk, toch? Hoe zetten we bovenstaande microcopy’s om in menselijke microcopy’s. Dat doe je als volgt:

  • Start de boeking
  • Stuur een bericht
  • Lees snel verder 
  • Ga terug 

Door de bovenstaande microcopy’s te gebruiken voelt een website gebruikers zich net even wat meer op zijn gemak dan als je de microcopy’s zou gebruiken uit het eerste lijstje. De taalgebruik sluit nou eenmaal beter aan bij de belevingswereld van de gebruikers.

#3 Gebruik de juiste tone of voice

Wil jouw website gebruiker liever als volgt aangesproken worden ‘’Uw boeking is afgerond. We nemen zo snel mogelijk contact op’’ of liever zo ‘’Hoera, je boeking is afgerond. We bellen je snel’’

Dit maakt nogal een verschil. Verdiep je in je website gebruiker en pas hier je tone of voice op aan. 

#4 Test verschillende Microcopy

Er is geen een juiste microcopy. Dit verschilt namelijk per situatie. Met Google Optimize kun je gemakkelijk A/B testen, waardoor je kunt kijken welke microcopy de meeste conversies opleveren. 

Voorbeeld van verschillende microcopy’s die getest kunnen worden:

A → Boek nu

B → Start mijn boeking 

#5 Zorg voor scannable content

Wanneer je aan de slag gaat met het schrijven van die nieuwe landingspagina’s om meer beleving te creëren, zorg dan voor scannable content. Website gebruikers lezen namelijk lang niet alle tekst. Maak het daarom voor je website gebruiker zo gemakkelijk mogelijk om een goed beeld te krijgen bij die ene bestemming of type reis. Een aantal tips voor het schrijven van een scanbare tekst: 

  1. Hou het kort en bondig
  2. Gebruik de introductie als samenvatting van je pagina
  3. Gebruik subkoppen om structuur aan te brengen 
  4. Gebruik dikgedrukte of cursieve teksten om belangrijke zaken te benadrukken. 
  5. Gebruik bulletpoints of lijstjes
  6. Schrijf korte alinea’s (5 zinnen max.)
  7. Gebruik nummers (1,2,3 etc.) in plaats van uitgeschreven nummers (een, twee, drie)

Zo kunnen je website gebruikers meteen het stukje informatie over de reis vinden waar ze op zoek naar zijn. 

#6 Behandel je website bezoeker alsof diegene in je winkel staat 

Het is jou vast ook wel eens gebeurd dat je iets wilde afrekenen in de winkel en je je pasje op het apparaat legt, maar de betaling niet juist gaat. De kassière (en het apparaat)  geeft dan vaak aan dat er wat fout gaat en of je je pasje er opnieuw op wil leggen. Op het moment dat er op de website een actie plaatsvindt die wel of niet goed gaat, laat dit dan zien. Is de betaling online niet goed gegaan? Laat je website bezoeker dit weten en vraag of ze het opnieuw willen proberen. 

Voegt een website bezoeker een reis toe aan haar/zijn favorieten, zorg er dan voor dat er wat gebeurt in het scherm waardoor de website bezoeker ziet dat het gelukt is om de reis aan de favorieten toe te voegen. Door Ad Copy te gebruiken met de confirmation dat iets gelukt of niet gelukt is, zorg je voor rust en zekerheid bij de website gebruiker. 

Zorg ervoor dat je de status van het proces naar de website gebruiker communiceert en deze ondersteunt met een goede UX copy

#7 Zorg dat je UX copy actie gericht en motiverend is 

Uiteindelijk wil je dat mensen op je website actie ondernemen. Laat in je UX copy het eindresultaat zien en schrijf over de persoon die de oplossing gebruikt, dus bijvoorbeeld Boek deze ontspannen strandvakantie en je komt helemaal tot rust.

Ga aan de slag met deze #7 tips bij het (her)schrijven van je pagina’s en microcopy’s. Maak ook annotaties in Google Analytics bij grote aanpassingen, zodat je kunt zien wat het met de data doet en stuur bij waar nodig. Mochten er vragen zijn of heb je advies nodig bij het (her)schrijven van je landingspagina’s, neem dan contact op

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jaimy

Geschreven door:

Jaimy

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen