By: Lotte Aan: 14-06-2017 In: Al onze artikelen over online marketing Comments: 0

Klopt de e-mailmarketing strategie nog en worden de doelstellingen behaald? Of je antwoord nu ja of nee is maakt eigenlijk niet zoveel uit. Tussentijds een kritische blik op je planning werpen kan nooit kwaad. Zet alles op scherp en kijk of er nog kansen liggen of dat je juist moet bijsturen, omdat bepaalde elementen niet goed lopen. In dit artikel nemen we je mee in een checklist met een aantal aandachtspunten die je mee kunt gebruiken voor een tussentijdse evaluatie.

Hoe up-to-date is je e-mailbestand?

Hoe staat het met de profielen van je doelgroepen? Ga na of deze nog volledig. Heb je gemerkt tijdens campagnes dat er toch nog informatie ontbrak? Bepaal welke stappen er ondernomen moeten worden om deze informatie te verkrijgen of om hier anders mee om te gaan. Stel jezelf de volgende vragen: Welke gegevens heb ik nog nodig? Hoe kom ik aan die gegevens? Welke gegevens zijn er nog meer beschikbaar binnen de organisatie?

Elke database kun je verdelen in de onderstaande drie doelgroepen:

  • Nieuwe doelgroep:
  • Bestaande (betrokken) doelgroep
  • Inactieve doelgroep

Actieplan per doelgroep

De focus ligt vaak op het verkrijgen van nieuwe inschrijvingen. Helemaal als er een nieuw product uitgerold wordt of bij het betreden van een nieuwe markt. Bij deze groep ligt de nadruk met name op het bewijzen van de toegevoegde waarde van de organisatie.

De bestaande doelgroep is al overtuigd en dat is mooi. Wordt er voldoende gedaan om deze relatie goed te onderhouden? Analyseer regelmatig de interesse van deze doelgroep door bijvoorbeeld te kijken op welke links er geklikt is in de laatste paar e-mails. Bedenk kortingsacties of evenementen alleen voor deze doelgroep.

De inactieve doelgroep, vaak wordt hier niets mee gedaan, omdat deze profielen toch niet meer actief zijn. Zonde! Maak een re-activatieplan. Probeer te achterhalen waarom zij geen interesse meer hebben. Doe een klanttevredenheidsonderzoek, enquêtes of polls om deze informatie te krijgen.

 

Segmentatie & personalisatie

Volgens onderzoek van Measuremail blijkt dat het openpercentage 14% hoger ligt bij gesegmenteerde campagnes dan bij niet-gesegmenteerde campagnes. Dit geldt ook voor het klikpercentage dat bij gesegmenteerde campagne 5,5 hoger ligt. De beste aanpak is dus het versturen van een e-mail die volledig is afgestemd op de behoeften en interesse van de doelgroep. Maak het persoonlijk! Hoe groter je database is, hoe meer mogelijkheden je hebt om te segmenteren. Een aantal voorbeelden van segmentatie mogelijkheden:

  • Geslacht
  • Leeftijd
  • Locatie
  • Websitegedrag
  • Aankoopgeschiedenis
  • Interesse/behoefte

Contentplanning

Nu het eerste halve jaar van 2017 er alweer bijna op zit is het goed om terug te kijken of de contentplanning tot nu toe effectief genoeg is geweest. Te veel of te weinig content? Tijdens de tussentijdse evaluatie kan het natuurlijk zomaar zijn dat je erachter bent gekomen dat sommige profielen niet compleet zijn of dat er te weinig aandacht is besteed aan bepaalde doelgroepen. Wacht niet tot de planning van 2018, maar onderneem nu al actie om zoveel mogelijk uit de e-mailcampagnes te halen. Meer weten over e-mailmarketing? Stel je vraag aan ons via het contactformulier op onze contactpagina of bel naar 030-2746549.

eye_icon  265 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Lotte Konietzny
Online Marketeer

Meer over Lotte
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?