Leg zoek- & boekgedrag bloot, juist nu

De vakanties lopen alweer op hun einde, en corona is weer volop in het nieuws. Wij houden bij Red Online Marketing het boekgedrag van de gebruikers nauwlettend in de gaten om hier zo goed mogelijk op in te springen. Het is natuurlijk zonde om met het verkeerde bericht op het verkeerde moment te komen…

Wil jij ook meer inzicht in het zoek- en boekgedrag van je potentiële klanten maar weet je niet waar je moet beginnen? Lees dan vooral verder.

Waar haal ik de informatie vandaan?

Er zijn meerdere bronnen die gebruikt kunnen worden om het zoek- en boekgedrag te analyseren. Wij hebben het hier al eerder over gehad, maar Google Trends laat goed zien wat er zich in de markt speelt. Zoekintenties kunnen hierin bekeken worden, en zien wat de gerelateerde onderwerpen zijn. 

Daarnaast is het belangrijk om de zoekopdrachten van de SEA campagnes in de gaten te houden. Zijn hier veel zoekopdrachten met relatie tot een datum, een plek, of zoals nu, corona? Speel op deze informatie in. Wordt er bijvoorbeeld gezocht of de camping privé sanitair heeft, maak hier dan duidelijke vermelding van in de campagnes, en op de website. 

data

Maar hoe weet ik wanneer men wilt boeken?

Dit is een belangrijk gegeven in het zoekproces. Zo hebben wij bij meerdere van onze klanten een rapportage opgesteld die de zoek- en boekperiode van de gebruikers van de website laat zien. Ligt je conversieratio lager op periodes die voor jou belangrijk zijn dan het gemiddelde van je website, dan is het belangrijk te focussen op de oorzaak die het zou kunnen hebben.

Zo zien we momenteel een heel verschillend gedrag per markt. Ons Franse team krijgt bijvoorbeeld veel signalen binnen voor de eerste week van september, maar nog geen boekingen. Deze gegevens kunnen op meerdere manieren geïnterpreteerd worden: Durven prospects zover vooruit te boeken gezien de onzekerheid omtrent het coronavirus? Hoe kan ik ze gerust stellen om toch voor die periode te boeken? Is mijn prijs op die week in het naseizoen wel goed? Is er nog beschikbaarheid op de gezochte datum of krijgt de prospect een foutmelding?

Zoals hierboven vermeld, is het zoekgedrag per land verschillend. Daar waar de Nederlander al begint met zoeken voor 2021, is de Fransman nog bezig met het naseizoen. 

Deze informatie is natuurlijk van waarde om jouw schouderseizoen te vullen met klanten van een andere nationaliteit. Pas dus ook jouw strategie hierop aan. 

Door deze gegevens met elkaar te combineren en te analyseren, wordt het een stuk duidelijker wat de volgende stappen zijn en hoe je hier het beste op kan antwoorden. Let wel, houd de periode van analyse kort. Het zoekgedrag is per week verschillend en verandert constant. Zo is de informatie over een boekweek niet van belang over een heel jaar gekeken. 

Wil jij ook meer inzicht in het zoek- en boekgedrag van je potentiële klanten? Wil je hierbij geholpen worden of wens je je product naar een andere markt te exporteren om aanspraak te maken op klanten uit een andere regio? Neem contact met ons team op, en ontdek hoe wij jou (verder) kunnen helpen.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
René Bos

Geschreven door:

René Bos

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen