Learnings van Facebook in deze corona-periode

Het coronavirus grijpt steeds meer om zich heen. Het gevolg hiervan is dat er extra maatregelen worden genomen, ook voor de reis- en recreatiebranche.

Facebook wil bedrijven zoveel mogelijk ondersteunen waar zij dat kunnen en de mogelijkheid ervoor hebben. In een vorige blog gaven wij 5 tips over hoe je als bedrijf kan reageren op het coronavirus. Via Facebook kregen wij de safe & sound guide. 

Juist deze periode hebben we veel contact met Facebook. In deze blog lees je meer over Facebooks laatste informatie en recente webinar. Zo lees je meer over:

  • Wat ziet Facebook in Azië gebeuren?
  • Wat ziet Facebook in consumentengedrag veranderen?
  • Wanneer verwacht Facebook herstel?

Wat ziet Facebook gebeuren in Azië?

Mensen maken zich zorgen over de gevolgen van het coronavirus. Dat zijn verwachtingen over de economie, maar ook over wat er verder nog kan. Denk dan aan de lockdown in Italië. De behoefte van klanten verandert door de verwachting die mensen hebben. 

In alle cijfers en onderzoeken die je hieronder leest, is data t/m februari 2020 opgenomen. Vanaf maart 2020 is de negatieve lijn natuurlijk flink doorgezet. Gebruik het dus vooral als indicatie.

Wat niet alleen geldt voor de reis- en recreatiebranche, is dat de behoefte van mensen verandert in deze tijd van het coronavirus. 46% van de mensen in Azië zijn bezorgd over het gegeven of ze ziek zullen worden, terwijl maar liefst 60% zich zorgen maakt over financiële consequenties.

Hoe Facebook consumentengedrag ziet veranderen in de context van het coronavirus

Mensen maken zich niet alleen zorgen om financiële gevolgen of om ziek te worden. Zowel in Frankrijk, Duitsland en Groot-Brittannië verwachten de mensen dat het coronavirus (Covid-19) een zeer grote bedreiging gaat zijn voor het algehele leven. In Frankrijk en Duitsland hebben ze al zwaardere maatregelen ingezet om het virus tegen te gaan. 

In Groot-Brittannië is 67% van de inwoners bang dat de winkels leeg gaan raken en niet bijgevuld kunnen worden. Dit gedrag leidt nu tot hamstergedrag, iets wat de winkels en hun voorraden zeker geen goed doet.

Wat verwacht de klant van jou als bedrijf?

Klanten hebben verwachtingen van jou als bedrijf. Ze verwachten een proactieve houding. Wees in de communicatie duidelijk, authentiek en realistisch. Laat in de communicatie zien wat jouw bedrijf voor klanten doet in deze tijd, maar ook voor de werknemers. Gebruik daarvoor de kanalen die de klanten van jou gewend zijn.

Vijf tips:

  1. Ga je niet anders voordoen, blijf authentiek;
  2. Houd proactief contact met klanten en gasten, mogelijk juist vaker dan normaal;
  3. Informeer klanten realistisch over de situatie;
  4. Praat werknemers die contact hebben met klanten vaak bij en help ze juíst in deze tijd;
  5. Monitor iedere dag wat klanten zeggen en doen en voer hierop actie uit.

Missen klanten en gasten informatie op je website? En krijg je dit per telefoon terug? Pas dan je website aan. Of merk je dat men wil gaan boeken voor de zomer? Zorg dan dat op je homepage het aanbod voor de zomervakantie goed te zien is.

Bekijk hiervoor ook het webinar van Facebook voor een aantal hands-on voorbeelden. Deze vind je vanaf minuut 24:00.

Specifiek voor Travel, zag Facebook in kwartaal 1 al een 13,5% verlaging van bezoekers op luchthavens in Europa. De verwachting is dat over het gehele jaar de impact 29,3 miljard dollar zal zijn.

Wanneer verwacht Facebook herstel?

Facebook verwacht dat het herstel voor de binnenlandse vakanties snel zal gaan. Dit zal naar verwachting al in kwartaal 2 zijn. Voor het internationale reizen verwachten ze dat het herstel tot kwartaal 3 of 4 zal duren.

Facebook geeft meerdere scenario’s hoe het coronavirus zich kan ontwikkelen. Het gaat van een snel herstel tot een pandemie, wat het nu al is. Lees in de afbeelding hieronder meer over de verwachtingen van Facebook.

Impact op je marketing strategie

Daarnaast is het enorm van belang om alvast na te denken wat jij als bedrijf gaat doen als alles hersteld. Het klinkt nu mogelijk nog ver vooruit, maar dat moment gaat komen. Bedenk ook wat je in je marketingstrategie anders gaat doen.

  1. Iedereen is voorzichtiger, ga je anders communiceren en andere advertenties maken?
  2. Help klanten: laat contactmogelijkheden zoals WhatsApp, Messenger, LiveChat en misschien zelf telefoon een belangrijker onderdeel van je strategie zien;
  3. Breng beleving terug, bijvoorbeeld met inspirerende video’s. Er komt behoefte en zorg dan dat jij mooi beeldmateriaal hebt;
  4. Blijf zorgen voor annuleringsmogelijkheden en zorg voor een klein risico. Het kan zeker zijn dat we in een verslechterde economische situatie belanden. Een consument moet juist dan veel vertrouwen in jou als bedrijf hebben.

Meer informatie

We raden deze webinar aan om te kijken. Registreer je hier en bekijk de webinar.

Meer informatie over wat je als bedrijf kunt doen: https://www.facebook.com/business/boost/resource

Het belangrijkste in deze toch rare tijd is om op de hoogte te blijven van wat er gebeurd in de wereld en specifiek in de reis- en recreatiebranche. Naast het op de hoogte blijven van de situatie is het allerbelangrijkste natuurlijk: blijf gezond.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Mark Mulder

Geschreven door:

Mark Mulder

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen