Leads genereren met leadformulieren

Online leadformulieren als middel in Travel & Leisure

Of het nu gaat om Facebook Lead Ads-campagnes of de Leadform-extensie van Google Ads; de traditionele leadformulieren zijn (weer) helemaal terug als tool voor het genereren van leads:

leadformulier

Ben je wat sceptisch over het inzetten van leadformulieren zeker in een branche waarin beslissingen worden gemaakt op basis van emotie? Wij zijn het gaan testen en delen onze bevindingen over de mogelijkheden en resultaten in deze blog.

leadformulier extension

Leadformulieren als tool voor content-gedreven aanvragen

Het leadformulier is een redelijk traditionele tool om middels een laagdrempelige manier data te verzamelen van (potentiële) klanten. Het leadformulier anno ‘nu’ is in een nieuw jasje gestoken maar het effect is nog steeds hetzelfde; een laagdrempelige manier voor potentiële klanten om gegevens achter te laten in ruil voor informatie over een brand, service of product.

Op basis van bovenstaande alinea zien we eigenlijk een perfect match met B2B-marketing. Echter is dit nou net niet waar de meeste bedrijven in de reis- en recreatiebranche zich op focussen. Gelukkig bieden Facebook en Google genoeg redenen om online alsnog gebruik te maken van een leadformulier. Het voordeel van een online (paid) kanaal in combinatie met leadformulieren is dat we tegenwoordig gemakkelijker de kosten per lead kunnen beheersen en optimaliseren. Dit doen we door de juiste doelgroep te vinden, bijvoorbeeld op basis van: remarketinglijsten, look-a-like doelgroepen of nauwkeurig bepaalde interesse doelgroepen.

leadformulier

Een beheersbaar lage kosten per lead in combinatie met ‘content-gedreven’ producten kan een gouden campagne opleveren. Maar waar moeten we aan denken bij ‘content-gedreven’ producten? Neem nou bijvoorbeeld reiscategorieën of recreatietickets die in een bepaalde mate afhankelijk zijn van brochure aanvragen of nieuwsbrief conversies. Weet jij op een betaalbare manier jouw brochure- of nieuwsbrief doelgroep te vergroten dan is de kans op een beter resultaat onderaan de streep nog groter.

 

 

Maatwerk Reizen + Meer Informatie = Beter Aanbod

Consumenten die opzoek zijn naar maatwerk reizen zijn over het algemeen min of meer afhankelijk van de (potentiële) reisaanbieder om te komen tot een eindproduct. De afname van het (maatwerk) eindproduct is uiteindelijk afhankelijk van heel veel factoren maar het is aan de reisaanbieder om de geboden informatie om te zetten in een reis (eindproduct). Het eerste opzetje hiervoor is uiterst belangrijk; welke informatie ga je gebruiken en welke vragen ga je stellen.

Wat nou als mijn leadformulier al die vragen alvast stelt en opties biedt die zijn gericht op de interesses van mijn doelgroep? Leadformulieren die te vinden zijn op websites zijn doorgaans wat algemener ingeschoten en soms zelfs nog genoodzaakt om te vragen in welk continent de aanvrager geïnteresseerd is. Een gepersonaliseerd leadformulier o.b.v. van jouw interesses is de manier om tot een maatwerk reisaanbod te komen.

Gepersonaliseerde Facebook Lead Ads campagnes kunnen de hoeveelheid informatie in formulieren significant verminderen maar de kwaliteit van de lead aanzienlijk verhogen. Daarnaast is een leadformulier, gebaseerd op de behoefte van de (potentiële) reiziger altijd aantrekkelijker om in te vullen en dus vallen de kosten per lead ook lager uit.

Kanalen, best-practices en learnings

Het gemiddelde boekingspad van reizigers is anno 2019 een complexe route geworden waarbij meerdere apparaten, kanalen en externe factoren betrokken zijn. Is het daarom waarschijnlijk dat de reiziger zonder enige connectie met het merk zijn persoonsgegevens (en wensen) middels een leadformulier bij de reis- of recreatie-aanbieder achterlaat? Nee.

5-stages-of-travel

Is jouw doel om je budget zo efficiënt mogelijk in te zetten voor een leadcampagne dan raden wij je aan om doelgroepen te gebruiken die al in aanraking zijn geweest met het merk, park of de reis. Op deze manier liggen de kosten per lead aanzienlijk lager.

Een uitzondering op de regel is bijvoorbeeld het inzetten van leadformulieren voor het genereren van content-aanvragen uit nieuwe doelgroepen. Hierbij bevindt de consument zich nog wat hoger in de funnel en is zich meer aan oriënteren dan al aan het afwegen. Zorg er in dit geval ook wel voor de kosten per lead voor je content aanvragen (bijvoorbeeld brochures), worden doorberekend in je kosten per aanvraag.

Houdt er ook rekening mee dat jouw lead campagnes niet perse zorgen voor meer website sessies. De Google Ads Extensie en Facebook Lead Ads bieden wel de mogelijkheden om een link naar je website te plaatsen maar het biedt geen garantie voor website visits.

Wat je doelstelling ook mag zijn met het implementeren van leadformulieren in je online campagnes, het personaliseren hiervan is nooit een slecht idee.

Advies nodig over leadformulieren?

Wens jij meer advies over het implementeren van leadformulieren of het personaliseren van je campagnes? Neem dan contact op met RED Online Marketing en wij zorgen dat je in contact komt een van onze specialisten.

Twan

”Ik adviseer graag over het gebruik van leadformulieren, neem gerust contact met mij op!”

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Twan Boers

Geschreven door:

Twan Boers

Gerelateerde berichten