Ook dit jaar presenteerde Google het jaaroverzicht van alle zoektrends in de reisbranche. Ook dit jaar zat het rapport weer vol met interessante insights waar je als bedrijf in de reisbranche zeker je voordeel mee kunt doen!

Warme zomer? Minder last-minutes.
Het was een prachtige warme en vooral lange zomer dit jaar. Het mooie weer heeft als resultaat dat veel minder mensen op zoek naar naar last minutes in het zomerseizoen. Het mooie weer in Nederland leidde wel tot een record aantal zoekopdrachten naar strand, zee en zonnebrand.

Waar schijnt de zon wel?
Tijdens de donkere dagen rondom de Kerst verlangt Nederland naar de zon. ‘Waar is het warm tijdens de kerstvakantie’ is daarom een van de meest gegooglede vragen. Welke bestemmingen dan vooral populair zijn? De Canarische Eilanden,Portugal, Egypte en Kaapverdië.

Shoppen voor de kerst
Veel mensen zoeken last minute nog naar een stedentripje naar een kerstmarkt.
De meest gezochte steden hiervoor zijn Londen, Düsseldorf en New York. Maar ook Maastricht is populair.

Poederhappen
Ook dit jaar werd er weer veel gezocht op wintersport vakanties. Oostenrijk blijft populair maar ook naar Duitstland wordt veel gezocht. De meest gezochte wintersport gebieden zijn Gerlos, Saalbach-Hinterglemm, Winterberg, Sölden en Serfaus.

Grote groei naar mobiel
Mobiel zoekverkeer blijft groeien! Ruim de helft van de zoekopdrachten was in 2018 mobiel, terwijl dit een jaar eerder nog zo’n 30% was. Is jouw website nog niet mobile ready? Zet dit dan zeker op je to-do lijst voor 2019.

Pakketreis of stedentrip?
De vraag naar stedentrips is in het algemeen toegenomen in 2018 (+5%), het aantal zoekopdrachten naar pakketreizen daalde(-6%) . Toch waren er een aantal grote stijgingen, er werd vooral meer op vakanties in Turkije (+21%) en Egypte (+34%) gezocht . De top-5 van meest gezochte vakantiebestemmingen was in 2018 als volgt:
1. Spanje
2. Griekenland
3. Italië
4. Turkije
5. Frankrijk

Leave reply:

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *