Het BSR-model

Welke type klant hoort bij mij?

Heb jij als organisatie goed nagedacht over welke type klant er bij jou hoort? Bij het inzetten van online marketing kanalen is het van belang om een duidelijk beeld te hebben van jouw doelgroep. Door in de huid van je klant te kruipen, kun jij je online marketing uitingen precies laten aansluiten op wat bij je doelgroep past. Hierdoor zal de doelgroep zich ook eerder aangetrokken voelen tot jouw organisatie en eerder tot een boeking/offerte aanvraag overgaan. 


Weet jij genoeg van je doelgroep om je online marketing uitingen hierop te baseren? Om daarachter te komen kun je jezelf de volgende vragen stellen:

– Wat doen ze in hun vrije tijd? 

– Wat is voor hen belangrijk op een vakantie?

– Is mijn doelgroep erg op kosten gericht?
– Welke hobby’s en interesses heeft mijn doelgroep?
– Actieve of juist een ontspan vakantie?
– Individueel of groepsgericht?

BSR-model

Om je op weg te helpen om jouw doelgroep te bepalen heeft RECRON op basis van het BSR model 7 belevings kleuren samengesteld. Hierin worden 7 type klanten omschreven. 

Uitbundig geel

Dit is de spontane en sociale groep. Ze houden erg van gezelligheid. Er komt nu vast  iemand in je naar boven waar je aan denkt. Kijken of de volgende kenmerken ook nog bij diegene passen.
Het is belangrijk voor diegene dat de vakantie actief, sportief, verrassend en gezellig is. Ze houden er dan ook erg van om veel contact met vrienden, familie en kennissen te hebben. Dit type vakantieganger kun je vinden op een camping of bungalowpark waar genoeg te doen is. Nu denk je vast gezelligheid en een actieve vakantie dat willen toch veel mensen? Dat klopt ook wel. Dit is de op een na grootste groep type vakantieganger in Nederland.

Gezellig lime
Dit type vakantieganger houdt ook van gezelligheid en sportiviteit. Vergeleken met  uitbundig geel mag het wel allemaal een stukje rustiger en is het prima als een activiteit een ochtendje duurt. Rustig groen spendeert graag tijd met het gezin. Hoe ziet een vakantiedagje eruit? Je maakt dit type reiziger erg blij met fietsen, bbq-en en spelletjes spelen met het gezin. Lekker vrij zijn, genieten van rust en ontspanning en even weg van de dagelijkse verplichtingen. Dit type vakantieganger vind je op de camping of een bungalowpark. Het verschil met uitbundig geel is dat dit type wel wat meer op de kosten let. 

Rustig groen
Keyword voor dit type reiziger is ‘vertrouwd’. Lekker in Nederland in de buurt blijven.  Herkenbare elementen in de vakantie stelt dit type erg op prijs. Hagelslag bij het ontbijt en gewoon Nederlands kunnen spreken bij het halen van een ontbijtje bijvoorbeeld. In Nederland is immers genoeg moois te ontdekken. Vooral lekker doen waar men zin in heeft en niet veel aan je hoofd hebben. 

Ingetogen aqua
‘’Ik heb eindelijk weer tijd voor mijn eigen hobby’s, zoals wandelen, fietsen en nordic  walking’’  Dit is een uitspraak van een empty nester. Empty nesters (ouders waarvan de kinderen net het huis verlaten hebben) behoren voornamelijk tot de groep ingetogen aqua. Dit type zijn vaak rustige en ruimdenkende mensen. In Nederland gaat deze groep vaak meerdere keren er even tussenuit in het laagseizoen. Camping of bungalowpark met veel privacy wordt gewaardeerd. 

  Avontuurlijk paars

Deze groep is, zoals de naam al zegt, avontuurlijk ingesteld. Ze willen graag wat nieuws beleven of ontdekken als ze op vakantie gaan. Deze type reiziger zou bijvoorbeeld in een boomhut gaan overnachten of ergens middenin de jungle. Deze vakantieganger kan ook juist op zoek zijn naar luxe en exclusiviteit. Dit type reiziger is meer gericht op het individu dan met anderen bezig te zijn. Ze zullen dus eerder een camperreis in Amerika maken, dan een groepsreis in Amerika.

Cultureel en inspirerend rood
Dit type reiziger moet je niet heel lang in de rij laten staan voor een excursie.  Ze zijn namelijk nogal ongeduldig. En daarnaast eigenwijs. Ze gaan op zoek naar bijzondere en onbekende plekken. Kenmerken van dit type is dat ze assertief en intelligent zijn. Ze jagen graag hun dromen achterna. Het zijn enthousiaste, sympathieke mensen die graag hun ervaringen uitwisselen met anderen die ook een interessant eigen verhaal hebben. 


Comfortabel en luxe blauw
Zelfverzekerd, kritisch, intelligent, gehecht aan stijl, luxe en comfort zijn kenmerken  die dit type omschrijven. Presteren is belangrijk en ze zijn dan ook zakelijk en carrièregericht. Ze streven naar succes en werken daar ook hard aan. In hun vrije tijd verdienen ze het ook om stijlvol en in luxe te ontspannen. 

Types combineren?

Nu je de verschillende types hebt gelezen, herken je vast meerdere kenmerken van je klant. Voor organisaties is het vaak lastig om er maar een type aan te hangen. Het kan dat er natuurlijk overlapping in zit. Waar het BSR-model vooral bij helpt is inzicht krijgen in de kenmerken van verschillende type reizigers en het ophelderen van jouw reizigerstype.

BSR-model gebruiken in je online marketingcommunicatie

Nu je je type reiziger voor ogen hebt kun je hierop inspelen door je online marketing communicatie hierop aan te passen. Weet je dat je doelgroep dol is op avontuur? Laat dan een video zien van zipline door de natuur van Costa Rica om ze te verleiden om naar Costa Rica te gaan. Is je doelgroep meer geïnteresseerd in een relaxte strandvakantie? Laat advertenties zien van prachtige resort die aan het strand zijn gelegen.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jaimy

Geschreven door:

Jaimy

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen