Handleiding voor het gebruik van Google Search Console

Google Search Console, voorheen bekend als Google Webmasters tools, geeft jou inzicht in de statistieken van je website in Google. Klinkt allemaal heel mooi, maar wat kan jij er nou eigenlijk concreet mee? In dit artikel hebben wij de meest gestelde vragen omtrent Google Search Console beantwoord en ook nog eens een korte handleiding geschreven voor als je het even niet meer weet. Maar laten we eerst even beginnen bij de basis zodat jij begrijpt waar we het over gaan hebben.

Wat is Search Console?

Ja, wat is dat Search Console, of Google Search Console of GSC nou eigenlijk? Wellicht heb je er wel eens van gehoord, of van Google Webmasters Tools. Simpel gezegd is het een tool die jouw zoekprestaties bijhoudt en aangeeft wanneer er problemen zijn met je property. Property, huh? Dit is fancy woord voor de website die je wilt beheren met Search Console, hierover later meer. Het mooie van deze tool is dat je gemakkelijk allerlei gegevens kunt aflezen en het jou helpt eventuele issues op je website te herkennen en oplossen. Wil je weten wat je er allemaal nog meer mee kunt doen? Lees dan gauw verder of klik op een bepaalde functie om er meteen heen te gaan:

Wat zijn de meest gebruikte functies binnen Search Console?

Nadat je bent ingelogd in Search Console kom je in het overzicht waar je een aantal basis statistieken ziet. Van hieruit kun je doorklikken naar andere functies. We zullen de meest gebruikte met je doornemen.

Prestaties

Bij het tabje prestaties (zoekanalyse in de oude versie) zie je op welke zoektermen de meeste mensen binnenkomen op je website en bij welke zoekopdrachten je website wordt weergegeven. In het eerste geval hebben mensen doorgeklikt en kwamen ze op je website terecht, en in het tweede geval werd je alleen vertoond bij Google.

Tevens zie bij prestaties jouw gemiddelde positie binnen SERP (Search Engine Results Page) en je Click Through Rate. Wanneer je hoog in de zoekresultaten staat met een zoekterm maar niet veel mensen klikken door, dan moet je misschien nog eens kijken naar je meta titel en omschrijving omdat deze wellicht niet overtuigend genoeg is. Het kan ook zijn dat je er veel meer concurrentie bij hebt gekregen. De data binnen prestaties geeft jou dus meer inzichten en optimalisatiemogelijkheden.

URL-Inspectie

Hier zoom je in op specifieke URL’s van je website en je kunt achterhalen hoe Google deze pagina ziet. Wordt ie wel geïndexeerd en komt in terug in de sitemap? Zijn er misschien problemen? Wat is de status van de laatste crawl?

Google bekijkt niet super vaak elke pagina van je website. Heb je een aantal wijzigingen doorgevoerd op je pagina? Dan kun je indexering aanvragen; hiermee geef je aan Google door dat ze het snel opnieuw moeten crawlen.

Dekking

Vermoed je dat er pagina’s niet correct worden geïndexeerd? Dan doe je er verstandig aan om het Dekking rapport er eens bij te halen. Hier worden je pagina’s onderverdeeld in 4 categorieën:

Fout: Je pagina’s worden niet geïndexeerd, maar staan wel in de sitemap;
Geldig met waarschuwing: De indexatie is gelukt, maar sommige zaken zijn niet goed ingesteld. Kijk hier nog eens naar;
Geldig: Pagina’s goed geïndexeerd, niks aan het handje;
Uitgesloten: Hier vind je een een overzicht van bepaalde pagina’s die helemaal niet geïndexeerd worden door Google. Zit hier een belangrijke pagina tussen? Probeer dit dan meteen op te lossen!

Sitemap

Heel belangrijk voor de indexatie van je site! Maak het Google makkelijk door er zelf een in te dienen geef een goede sitestructuur mee.

Mobiele Bruikbaarheid

Als het goed is ben je hier al mee doodgegooid: mobile first! Het is een strategie die inspeeld op de mobiele gebruiker en het is enorm belangrijk voor voor je positie binnen Google. Zonder een goede mobielvriendelijke website ben je eigenlijk kansloos. Voor meer inzicht in de prestaties van je website op mobiel kijk je binnen Search Console naar Mobiele gebruiksgemak. Dit rapport geven nuttige verbeteringen aan; denk aan te kleine buttons of content dat niet op het scherm past. Door dit aan te passen help je jouw ranking in de zoekresultaten.

Hoeveel interne en externe links heb je en naar welke pagina wordt er het vaakst gerefereerd? Is dit ook de belangrijkste pagina of heb je nog andere pagina’s waar je naar wilt verwijzen. En welke anchortekst wordt er gebruikt? (de tekst van het linkje die zichtbaar is). Is er nog mogelijkheid om te optimalisatie sitestructuur? Dit vind je allemaal terug onder het kopje links.

Hoe maak je een Search Console Account aan

Je logt als eerst in met je Google account. Heb je die nog niet? Maak dan hier een account aan. Ga nu naar de website van Google Search Console en ga aan de slag! Als het goed is zie je na het inloggen dit beeld:

Inlogscherm Google Search Console

Nu voeg je je website/property toe. Doe dit 4 keer zoals onderstaande zodat je goed vindbaar bent:

  • https://www.redonlinemarketing.nl
  • https://www.redonlinemarketing.nl
  • https://redonlinemarketing.nl
  • https://redonlinemarketing.nl

Je kunt geen account toevoegen zonder het eerst te verifiëren. Dit kan tevens op 4 manieren, de makkelijkste manier is via Google Analytics. Deze vind je onder aanbevolen methode of alternatieve methoden. Hiervoor moet je site wel gekoppeld zijn aan Analytics. Heb je wel GA maar is het het niet gekoppeld aan jouw account? Voeg dan eerst jouw adres toe binnen Google Analytics. 

Lukt het niet om via deze manier je account te verifiëren? Neem dan contact met ons op wij helpen je graag verder!

Hoe voeg je iemand toe aan Google Search Console?

Iemand toevoegen en bepaalde rechten verlenen is helemaal niet zo moeilijk. Je kunt dit in een paar stappen doen:

Optie 1

  1. Indien voorbeeld@123.nl de volledige rechten heeft binnen het Google Analytics account is de toegang al beschikbaar in Google Search Console.

Optie 2

  1. Login in bij Google Search Console
  2. Ga in het menu links naar Instellingen

Google Analytics Instellingen

Ga naar Gebruikers en rechten

Google Analytics Instellingen Gebruikers en Rechten

En klik op de blauwe knop Gebruikers toevoegen

GA Gebruiker Toevoegen

Vul bij het e-mailadres voorbeeld@123.nl in en klik op toevoegen

Et voilà, Zo simpel kan het zijn!

Hoe Koppel je Google Search Console aan Google Analytics?

Wanneer je toegang tot de zoekmachine optimalisatie rapporten van Google Analytics wilt hebben moet je deze koppen met Search Console. Dit gaat jou helpen met zoekmachine optimalisatie. Hiervoor moet je eerst wel aangemeld zijn bij Google Search Console en een site hebben toegevoegd. Wat zijn de volgende stappen?

Log in bij Google Analytics en ga naar Acquisitie→Search Console→Zoekopdrachten. Klik nu op de button Search Console-gegevens delen

Je ziet nu Property-instellingen. Klik op Search Console aanpassen onderaan de pagina om de instellingen te zien. Wanneer je op toevoegen klikt zie je waarschijnlijk een lijst met websites, kies jouw website en sla op. Nu kun je je koppeling voltooien

Wat is het verschil tussen Google Analytics en Google Search Console?

Er worden bij beide tools gebruik gemaakt van verschillende meetmethodes. GA houdt verkeer bij van pagina’s waaraan code is toegevoegd en in SC worden de gegevens nog verder verwerkt en het laat het aantal zoekopdrachten zien waarmee jouw pagina is weergegeven. GA laat dus de data zien op de website en Search Console geeft je meer inzicht in de statistieken van je website in Google. Daarnaast krijg je binnen Search Console meer inzicht in de keywords die gebruikt worden om traffic te genereren, daarover meer in de volgende alinea!

Wil je meer weten?

Ben je er nog helemaal bij? Wij begrijpen dat je graag meer wilt leren. Blijf ons daarom volgen, want wij zullen nog veel meer nieuwtjes, weetjes & trends met je delen voor alle niveau’s. Mocht je niet kunnen wachten tot onze volgende post? Neem dan contact op met ons op, wij zijn RE(a)D(y) voor je!

Waarom Google Search Console inzetten?

  • Meer inzicht in je organische prestaties
  • Snel issues op je website herkennen
  • Optimalisatiemogelijkheden spotten

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Debbie de Leur

Geschreven door:

Debbie de Leur

Gerelateerde berichten