Google start met Mobile-first indexing

Sinds 2015 registreert Google meer mobiele zoekopdrachten dan desktop zoekopdrachten. De zoekmachine experimenteert daarom met het belangrijker maken van mobiele websites in de sortering (ranking) van zoekresultaten. Tot nu toe werd enkel de desktopvariant van een website gebruikt voor de Google Ranking.

Impact van mobile indexing

Het omdraaien van deze manier van werken kan een grote impact hebben op de manier dat veel bedrijven hun websites aanbieden aan zoekmachines. Als je met een responsieve website werkt, is er weinig aan de hand. Een desktopversie verschilt qua content niet veel van een mobiele versie.

Als er echter is gekozen voor een aparte mobiele versie naast een desktopversie, dan is de desktopversie in dit geval primair. De mobiele versie is in veel gevallen een light-variant is van de desktopversie. Dat kan volgens Google een probleem vormen: er staat vaak minder content op een mobiele variant van een website.  Als de resultaten van de zoekmachine gebaseerd zijn op de desktopvariant, wil je geen mobiele zoekresultaten te zien krijgen waarbij die content vervolgens niet aanwezig blijkt.

Als mobiele pagina’s leading worden en er minder content en backlinks op de pagina staan dan in de desktopversie, kan dit van negatieve invloed zijn op je positie binnen de Google Ranking. Om te ervoor te zorgen dat jouw positie in de zoekresultaten op peil blijft, is het verstandig om een technische punten van je website na te lopen. Welke punten dat precies zijn, lees je terug in de officiële blogpost van Google.

Dit zegt Google zelf over de mobile index

“To make our results more useful, we’ve begun experiments to make our index mobile-first. Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data, and to show snippets from those pages in our results. Of course, while our index will be built from mobile documents, we’re going to continue to build a great search experience for all users, whether they come from mobile or desktop devices.”

Google geeft aan dat ze reeds gestart zijn met dit experiment en dat ze ‘op kleine schaal voorzichtig blijven experimenteren’. Pas als Google er zeker van is dat de nieuwe indexing een fantastische gebruikerservaring oplevert, zullen ze dit experiment verder uitrollen. Naar alle waarschijnlijkheid zal dit in 2017 zijn.

Geen mobiele website? Geen (enorme) zorgen

Degenen die geen mobiele versie van hun website hebben, hoeven zich geen enorme zorgen te maken. Google zal bij de indexering gewoon gebruik maken van de desktop-versie van de website. Google zegt hier het volgende over: “Als je een website hebt die zich enkel richt op desktop, zullen we doorgaan met het indexeren zoals voorheen. Dit geldt zelfs wanneer iemand een zoekopdracht uitvoert op een mobiel apparaat.”

Natuurlijk is het wel zo dat als je geen mobiele website hebt je niet profiteert van een zogenaamde mobiele-ranking boost. Dat staat echter los van dit nieuws over de nieuwe manier van mobiel indexeren. De mobiele-ranking boost bestaat namelijk al langere tijd. Kort gezegd betekent het ontbreken van een mobiele website niet dat je helemaal niet meer vertoond wordt, het betekent echter wel dat je waarschijnlijk een lagere positie krijgt in de zoekresultaten van Google. Wij adviseren dan ook om, als je nog geen mobiele versie van je website hebt, hier wel mee aan de slag te gaan!

Opfrisser: Wat is Google Ranking?

De Google ranking zegt iets over de positie die een webpagina verwerft in de zoekresultaten van Google. De positie van een webpagina in de ranking heeft veel invloed op de hoeveelheid bezoekers die op een link naar een website klikken. Het is om die reden niet vreemd dat veel bedrijven met behulp van Search Engine Optimization (SEO) proberen om hoger in de Google Ranking te komen. Hoe Google precies bepaalt welke webpagina op welke positie komt te staan, is een goed bewaard geheim. Zeer versimpelt komt het op het volgende neer: als jouw bezoekers je website als behulpzaam en/of kwalitatief beoordelen je hoger uit zal komen in de Ranking.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Louise Snel

Geschreven door:

Louise Snel

Gerelateerde berichten