Google Mijn Bedrijf

Als reis- of recreatiebedrijf kun je niet om het internet heen. Mensen zoeken online naar vakantiebestemmingen én naar reviews over de bestemming en/of service. Eerder schreven we al hoe belangrijk recensies in de marketingstrategie zijn, nu leggen we je uit hoe je Google mijn Bedrijf inzet om onder andere reviews over jouw bedrijf te tonen.

 

Wat is Google mijn Bedrijf?

Laten we bij het begin beginnen. Google Mijn Bedrijf, een gratis tool van de betreffende zoekmachine, geeft ondernemers en bedrijven de mogelijkheid om online beter gevonden te worden. Door een Mijn-Bedrijf-vermelding aan te maken, profiteer je onder andere van een bedrijfsvermelding in Google Maps. Je wordt lokaal beter gevonden én extra informatie over jouw bedrijf is direct zichtbaar op de resultatenpagina van Google’s zoekmachine. Daarnaast kun je dus beoordelingen en recensies ontvangen. Ook deze zijn direct zichtbaar in de zoekmachine. En het mooie van alles? Het enige wat je nodig hebt om je aan te melden is een Google Account.

 

 

Zo maak je een account aan

Het aanmaken van een mijn-bedrijf-account start met een Google Account. Adverteer je al met AdWords en/of monitor je je data met Google Analytics? Dan kun je deze gegevens gebruiken. Gebruik je nog geen AdWords of Analytics, maar heb je wel een Gmail-account? Gebruik dan deze gegevens. Is ook dat niet op jou van toepassing, maak dan een nieuw Google-account aan en navigeer vervolgens naar de Google Mijn Bedrijf-pagina.

Goed om te weten: Google optimaliseert haar websites continu. Het is om die reden mogelijk dat je een andere interface ziet. Gelukkig spreken de stappen redelijk voor zich. Kies, eenmaal op de website aangekomen, voor ‘nu starten’ of ‘aan de slag’.

 

Bedrijfsgegevens invoeren

De volgende stap is het daadwerkelijk invoeren van de juiste bedrijfsgegevens. Heb je meerdere locaties? Start dan willekeurig met een locatie, je kunt later meerdere locaties toevoegen. In onderstaand voorbeeld zie je welke velden ingevuld dienen te worden:

invoer Google mijn Bedrijf

 

Verificatie Google Mijn Bedrijf

Na het invoeren van de gevraagde gegevens, zal je de opgegeven informatie moeten verifiëren. Google wil voorkomen dat iedereen zomaar een bedrijfspagina aanmaakt. Zou hier geen controle over zijn, dan kunnen we een wildgroei aan onvolledige en zelfs foutieve pagina’s verwachten. En hoewel we redelijk gewend zijn dat online alles super snel afgehandeld wordt, vindt de verificatie van Google Mijn Bedrijf per post plaats. Het kan tot 30 dagen duren voordat je de verificatiecode ontvangt. Heb je deze binnen, dan kun je je bedrijfsgegevens verifiëren via google.com/verifymybusiness door opnieuw in te loggen met je Google Account. Voer vervolgens de verificatiecode in.

 

Data en Reviews

Na de verificatie kun je inzicht krijgen in zoekgedrag waarbij jouw bedrijfspagina wordt getriggerd. Ook is het mogelijk om reviews te verzamelen. Dit kan eenvoudig door je bedrijfsnaam in te (laten) typen in Google. Vervolgens klik je op de button ‘een recensie schrijven’. Een voorbeeld van hoe je een bedrijfsvermelding goed aanpakt komt van een vakantiepark waarvoor RED Online Marketing de online marketingkanalen beheert: Buitenplaats De Mechelerhof.

Naast contactinformatie, zijn hier foto’s, een geografische kaart én recensies te zien. Ook kun je direct navigeren naar de website of een routebeschrijving volgen via Google Maps. In dit voorbeeld zijn de openingstijden niet weergegeven, maar dat behoort wel tot een van de mogelijkheden.

Zie Google Mijn Bedrijf als een externe Homepage. Het is iets waar meer bedrijven naar moeten streven: de zoekresultaten van Google zó te hanteren dat de beste informatie van je bedrijf naar voren komt. Dat vergt wat inspanning, met Google mijn bedrijf zet je een goede eerste stap!

 

De voordelen van Google Mijn Bedrijf

Het moge duidelijk zijn dat Google Mijn Bedrijf een nuttige dienst is die voor iedere ondernemer het overwegen waard is. We zetten de belangrijkste voordelen nog eenmaal op een rij:

  • Google Mijn Bedrijf is de eerste bron waar de zoekmachine relevante gegevens vandaan haalt bij het weergeven van haar zoekresultaten.
  • Google Mijn Bedrijf is een sterk SEO-instrument. Recensies over jouw bedrijf worden bijvoorbeeld weergegeven in de Google-zoekresultaten. Als iemand zoekt op ‘telefoonnummer + bedrijfsnaam’, verschijnt het nummer van jouw onderneming groot in de zoekresultaten.
  • Je voert zelf de gegevens in en beheert ze ook eigenhandig. Op die manier bepaal je dus zelf de (lokale) vindbaarheid van jouw bedrijf. Bovendien is het helemaal aan jou om te kiezen welke gegevens wel of juist niet op de openbare bedrijfspagina worden getoond.

eye_icon  297 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?