Google Adwords Dynamic Remarketing: alternatief voor third party tools?

frankwatching google adwords publicatieSinds de lancering van dynamic remarketing in de retail en de goede resultaten die we in case-studies konden zien, zitten we al te wachten op de lancering voor de reisbranche. Dynamische remarketing-advertenties gewoon in Google AdWords, zonder omweg via een ‘third party tool’ zoals Criteo en alles in eigen hand.

Afgelopen vrijdag lanceerde Google deze optie voor bijna alle branches, ook voor travel. RED mocht deze feature in bèta testen en publiceren op Frankwatching. Dynamic Remarketing is getest voor een reisorganisatie met een assortiment van 3000 accommodaties, waarbij tegelijkertijd ook een remarketing-campagne draaide via Criteo.

Resultaten Google AdWords Dynamic Remarketing test

Boekstappen-x-Acco-295x196“Bezoekers die begonnen zijn aan een boeking converteren beter”

Bezoekers die al begonnen waren aan een boeking converteren duidelijk beter! Voor de bezoeker is het maar één klik meer, maar de intentie blijkt een hele andere te zijn. Alhoewel het klikpercentage vrijwel hetzelfde was, converteerden bezoekers die minimaal stap één van het boekingsproces bereikt hadden, maar liefst 3,4 keer zo goed als bezoekers, die deze ene klik nog niet hadden uitgevoerd.

Banners-x-Tekst-295x199“Betere CTR op tekstadvertenties, betere conversieratio op banners”

Onze hypothese was dat banner-advertenties beter zouden converteren. Opvallend is dat bezoekers die alleen een accommodatie hadden bekeken inderdaad 94 procent beter reageerden op banners dan op tekstadvertenties (gemeten aan het conversiepercentage). Dit terwijl de CTR wel beter was. Maar, we zagen slechts een stijging van 8 procent als men al begonnen was aan een boeking.

Criteo-x-AdWords-295x192Google AdWords dynamische remarketing converteert beter”

De vraag der vragen: is AdWords nou dé nieuwe oplossing voor dynamic remarketing? Onze klant werkte tegelijkertijd ook met Criteo voor dynamic remarketing. De klant beheert deze zelf: de opbouw zal iets afwijken van onze AdWords-aanpak, maar gezien de kennis van de klant zijn de resultaten wel te vergelijken.

De sleutel tot succes binnen Google AdWords Dynamic Remarketing

De CPA lag gemiddeld duidelijk hoger voor bezoekers die alleen een accommodatiepagina hadden bekeken. Dat bleek alsnog heel rendabel te zijn voor bepaalde bestemmingen, maar voor andere ook helemaal niet. Hetzelfde geldt voor het advertentietype.

De campagnestructuur is juist daarom belangrijk. Hoe specifieker je targeting is, hoe beter de optimalisatie en uiteindelijk de resultaten. Je wilt je budget namelijk besteden aan dingen die werken en echt omzet opleveren.

google adwords dynamic remarketing advertentiegroep structuur

Advertentiegroep structuur

 

Meer informatie over Google AdWords?

Wil je meer weten over zoekmachine marketing, neem gerust contact met ons op of kom langs voor een kopje koffie.

RED Online Marketing
Prins Clausstraat 38
3433 EP Nieuwegein
Utrecht

info@redonlinemarketing.nl
030 27 46 549

 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Corné

Geschreven door:

Corné

Gerelateerde berichten