By: Corné Aan: 28-05-2019 In: Facebook Comments: 0

Dinsdag 21 mei 2019 vond Facebook Marketing Summit 2019 plaats in de Van Nellefabriek in Rotterdam. Dit jaar werd voor het eerst het Facebook Marketing Summit in de Benelux gehouden. Wij waren met RED Online Marketing bij fms19. Lees verder voor 4 takeaways voor online marketeers die in de mooiste branche: travel werken.

facebook marketing summit 2019

1. Instagram gebruik per leeftijd

Dat Instagram alleen door jongeren gebruikt wordt is al lang niet meer. Tijdens fms19 werden de laatste insights gedeeld. Als je denkt dat alleen millennials of Generatie Z Instagram gebruiken heb je het fout 😉

Instagram is er niet alleen voor de reismerken die zich richten op jongeren. Zelfs 43% van de personen in de leeftijdsgroep 45 tot 54 jaar gebruikt Instagram meerdere keren per dag. Ook volwassen reismerken moeten Instagram gaan zien als een serieus kanaal, als dat nu nog niet gebeurt.

2. Instagram en Travel gaan hand in hand

Na de categorieën: Food & drink en Skincare & cosmetics is travel op Instagram een van de categorieën waar gebruikers enorm geïnteresseerd in zijn. Instragram is dus een natuurlijke omgeving waar gebruikers op zoek zijn naar travel inspiratie.

Dat is natuurlijk een fantastisch moment voor ons als online marketing in travel om hierop in te springen. Maak die mooie foto’s van je locatie of van je bestemmingen. Zowel voor posts als Instagram Ads. Potentiële boekers en gasten zitten hier op te wachten tot je ze laat zien!

instagram voor travel op fms19

3. Ontwikkeling van advertenties voor WhatsApp

Dit kon natuurlijk niet uitblijven: advertenties in- en voor WhatsApp. Op 1 november 2018 bevestigde WhatsApp-topman Chris Daniels al dat advertenties het primaire business model van de app wordt. Op het Facebook Marketing Summit 2019 vertelde Asher Rapkin over de functies die uitgerold gaan worden.

  1. Advertenties in Facebook die naar WhatsApp leiden. Bijvoorbeeld te gebruiken om een last-minute verblijf te laten boeken;
  2. Advertenties in Instagram die naar WhatsApp leiden, met hetzelfde doel;
  3. Status Ads (vanaf 2020). Vergelijkbaar met de Stories Ads nu.
whatsapp ontwikkelingen op het gebied van advertising

4. De ROI van televisie advertenties en Facebook advertenties

Samen met onderzoeksbureau GfK heeft Facebook een studie gedaan in Duitsland naar de ROI van televisie advertenties vs. Facebook advertenties. Op het Facebook Marketing Summit 2019 vertelde Olav Lijnbach over de resultaten. Super interessant!

PS: Let wel: dis zijn alle producten binnen Facebook Ads, dus ook Audience Network, Instagram etc.

We weten allemaal dat richting het last-minute seizoen en in januari je om de oren wordt gegooid met televisie advertenties van travel aanbieders. Maar doe je daar wel goed aan?

Het onderzoek wees uit dat…

Voor iedere geinvesteerde €1,- in Facebook, leverde het €1,86 in additionele omzet op. Televisie leverde slechts €1,08 op.

de ROI van Facebook en televisie op Facebook Marketing Summit 2019