Email Summit 2019: de 4 highlights

Tijdens de jaarlijkse DDMA Email Summit konden e-mail marketeers hun hart weer ophalen. Met vele e-mail liefhebbers bij elkaar is er weer veel inspiratie opgedaan, als e-mailmarketing specialist bij RED Online marketing was er ook bij. In deze blog deel ik de vier belangrijkste highlights.

De toekomst van e-mail in een wereld van AI

Na een uitgebreide introductie over Artificial Intelligence, hoe dit zich heeft ontwikkeld en wat de huidige situatie is, voorspelde Bart Fussel hoe AI de toekomst zal beïnvloeden. Hij nam ons mee in een wereld waar de digitale assistent zelf bepaald welke boodschap de gebruiker zal ontvangen. Weet de persoonlijk assistent namelijk dat jij gek bent op zonvakanties op Tenerife? Dan zal de assistent wintersporten of zonvakanties in Zuid-Afrika niet aan jou voorlezen.Het wordt noodzaak om top of mind te blijven bij de mens, maar zeker ook te kijken hoe je de persoonlijke assistent  kan beïnvloeden. Zorg dat de interesse van de mens in jouw organisatie al zo groot is, dat de persoonlijke assistent weet dat de ontvanger jouw boodschap wil ontvangen.

Hier kun je je nu al op voorbereiden door:

  • Persoonlijk te zijn
  • Relevant te zijn
  • Data te verzamelen

Uiteindelijk wil je de ontvanger net zo goed kennen als zijn of haar personal assistant. Bouw een voorsprong op door te bouwen aan je profielen en klanten nu al aan je te binden!

Data Artificial Intelligence

De meest gestelde e-mailvragen van het afgelopen jaar

Matthias de Bruyne van DDMA besprak de meest gestelde vragen met betrekking tot e-mailmarketing. In de lijn der verwachtingen ging dit eigenlijk geheel over de GDPR die in 2018 van kracht is gegaan. Wanneer mag je e-mails versturen? Wat mag je tracken? Mag je zomaar retargetten met Facebook Audiences? Veel vragen die ons ook regelmatig gesteld worden en die duidelijk ook in het publiek nog aanwezig waren.

Matthias gaf duidelijk inzicht in welke regels waar vandaan komen.

  • Zo valt e-mailmarketing onder de telecommunicatiewet, in deze wet staan de regels met betrekking tot het verzenden van e-mail en het plaatsen van cookies.
  • In de telecommunicatiewet staat al langer dan de AVG van kracht is dat je bijvoorbeeld toestemming (een opt-in) moet hebben voor het versturen van mailings en dat dit geen voorwaarde mag zijn bij een akkoord op algemene voorwaarden. Wat er voornamelijk is veranderd is dat je aan moet kunnen tonen dat je toestemming hebt gekregen, waar je persoonsgegevens voor gebruikt en dat mensen het recht hebben om persoonsgegevens te laten verwijderen.

Next level personalization that you can start doing today

Hoe persoonlijker, hoe beter. Dat is een boodschap die de gehele Email Summit terug kwam. Iedereen wil de relatie met de ontvanger versterken door relevante en persoonlijke content te bieden.

Kevin Linden liet zien hoe je ook afbeeldingen en real time content kan personaliseren in e-mail zodat je iedere e-mailontvanger de content kan bieden die bij die persoon past. Niet helemaal nieuw, persoonlijk ben ik al lang fan van deze mogelijkheden. Stuur bijvoorbeeld een gepersonaliseerde verjaardagskaart naar je klanten! Dit kan natuurlijk ook door korting te geven op de favoriete bestemming van de ontvanger.
gepersonaliseerde afbeelding

Writing dynamic emails using AMP for email

Het programmaonderdeel waar ik de hele dag naar uit heb gekeken en de dag uiteraard mee afgesloten werd. Filip Stanis van Google gaf een presentatie over AMP for email, de functie die het mogelijk maakt om mailings interactief te maken. Binnenkort hoef je je e-mail niet meer uit om je hotel te boeken en vul je formulieren direct in zonder eerst naar een website te hoeven gaan. Hoewel het momenteel alleen nog op de desktop versie van Gmail wordt ondersteund zal de techniek ook beschikbaar worden voor Outlook, Yahoo en Mail.ru, hopelijk sluiten er nog wat organisaties aan en gaan we snel een interactieve e-mailwereld tegemoet!

Haal het maximale uit je mailings!

Met de gratis e-mailscan kom je erachter hoe je mailing scoort op de volgende punten:

  • Voldoet je mailing aan de GDPR
  • Haal je het optimale uit je mailing
  • Klopt het design en past de content
  • Is je mailing technisch in orde
  • Is de mailing geoptimaliseerd voor de belangrijkste e-mailclients
  • Kan je meer conversie behalen

Na de e-mailscan ontvang je een rapport met de verbeterpunten en quickwins waar je direct mee aan de slag kan.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Turid Nieman

Geschreven door:

Turid Nieman

Gerelateerde berichten