Tijdens de jaarlijkse DDMA Email Summit konden e-mail marketeers hun hart weer ophalen. Met vele e-mail liefhebbers bij elkaar is er weer veel inspiratie opgedaan, als e-mailmarketing specialist bij RED Online marketing was er ook bij. In deze blog deel ik de vier belangrijkste highlights.
De toekomst van e-mail in een wereld van AI
Hier kun je je nu al op voorbereiden door:
- Persoonlijk te zijn
- Relevant te zijn
- Data te verzamelen
Uiteindelijk wil je de ontvanger net zo goed kennen als zijn of haar personal assistant. Bouw een voorsprong op door te bouwen aan je profielen en klanten nu al aan je te binden!
De meest gestelde e-mailvragen van het afgelopen jaar
Matthias de Bruyne van DDMA besprak de meest gestelde vragen met betrekking tot e-mailmarketing. In de lijn der verwachtingen ging dit eigenlijk geheel over de GDPR die in 2018 van kracht is gegaan. Wanneer mag je e-mails versturen? Wat mag je tracken? Mag je zomaar retargetten met Facebook Audiences? Veel vragen die ons ook regelmatig gesteld worden en die duidelijk ook in het publiek nog aanwezig waren.
Matthias gaf duidelijk inzicht in welke regels waar vandaan komen.
- Zo valt e-mailmarketing onder de telecommunicatiewet, in deze wet staan de regels met betrekking tot het verzenden van e-mail en het plaatsen van cookies.
- In de telecommunicatiewet staat al langer dan de AVG van kracht is dat je bijvoorbeeld toestemming (een opt-in) moet hebben voor het versturen van mailings en dat dit geen voorwaarde mag zijn bij een akkoord op algemene voorwaarden. Wat er voornamelijk is veranderd is dat je aan moet kunnen tonen dat je toestemming hebt gekregen, waar je persoonsgegevens voor gebruikt en dat mensen het recht hebben om persoonsgegevens te laten verwijderen.
Next level personalization that you can start doing today
Hoe persoonlijker, hoe beter. Dat is een boodschap die de gehele Email Summit terug kwam. Iedereen wil de relatie met de ontvanger versterken door relevante en persoonlijke content te bieden.
Writing dynamic emails using AMP for email
Het programmaonderdeel waar ik de hele dag naar uit heb gekeken en de dag uiteraard mee afgesloten werd. Filip Stanis van Google gaf een presentatie over AMP for email, de functie die het mogelijk maakt om mailings interactief te maken. Binnenkort hoef je je e-mail niet meer uit om je hotel te boeken en vul je formulieren direct in zonder eerst naar een website te hoeven gaan. Hoewel het momenteel alleen nog op de desktop versie van Gmail wordt ondersteund zal de techniek ook beschikbaar worden voor Outlook, Yahoo en Mail.ru, hopelijk sluiten er nog wat organisaties aan en gaan we snel een interactieve e-mailwereld tegemoet!
Haal het maximale uit je mailings!
Met de gratis e-mailscan kom je erachter hoe je mailing scoort op de volgende punten:
- Voldoet je mailing aan de GDPR
- Haal je het optimale uit je mailing
- Klopt het design en past de content
- Is je mailing technisch in orde
- Is de mailing geoptimaliseerd voor de belangrijkste e-mailclients
- Kan je meer conversie behalen
Na de e-mailscan ontvang je een rapport met de verbeterpunten en quickwins waar je direct mee aan de slag kan.