12sep
Ik vloog van Jerez de la Frontera naar Madrid in Andalusië. Een vlucht van een klein uurtje. Mijn partner en ik hadden in al die tijd nauwelijks een woord Nederlands gehoord. Het Nederlands van het cabinepersoneel klonk dan ook gezellig vertrouwd. Ook de andere mensen in het vliegtuig spraken er lustig op los. Van het bestellen van nootjes tot en met de knappe stewardessen. Zelfs abri-campagnes en gesprekken over collega’s die ze hadden ontmoet bij een congres werden veelvuldig besproken. Toch schoot me direct door het hoofd dat we erop los kakelen en het frame van het gesprek geen hout sneed. 

Nog voordat het vliegtuig was vertrokken, liep ik even naar de pantry omdat ik een vraag had. ‘Heb je een leuke vakantie gehad en vlieg je straks door naar Amsterdam?’ vroeg één van de crew members me. ‘Nee, wij blijven nog even in Madrid’’ , zei ik. ‘Oh leuk’, zei de steward. ‘Wij ook. hoor. Dit is voor ons alleen even een op-en-neertje.’

Een op-en-neertje, dacht ik. Wat een bijzondere manier om je werk te beschrijven. Stel je voor dat jij en ik zo naar ons werk zouden kijken? Wat voor effect zou dat hebben?’

Wat je zegt krijg je ook terug

De vlucht wérd ook een ‘op-en-neertje’. Het eerste kwartier nadat we waren opgestegen, gebeurde er niets. Daarna moest het eten en drinken heel snel worden rondgebracht. Dat lukt amper meer in de resterende vliegtijd. De stress straalde aan alle kanten van de stewards en stewardessen af. Echt gezelliger werd het er niet op. Toen een man achter mij vroeg of hij naast zijn collega’s mocht zitten, kreeg hij een glazige blik van de vrouw die naast me zat vergezeld met de woorden: “Dáár hebben we nu geen tijd meer voor! En mijn handbagage heb ik ook liever binnen handbereik…” Al kibbelend kwamen wij vrij snel in Madrid aan.

Het zelfvervullende effect van framing

Nog voordat wij zelf bij onze koffers waren, liep de crew al in flink tempo richting uitgang. Het ‘op-en-neertje’ zat erop. En ik dacht: Dát is wat er gebeurt als je iets als onbelangrijk en onbeduidend framet. Dan wordt het vanzelf onbelangrijk en onbeduidend….

Breng je verhaal over de bühne

Ga dus verhalen vertellen. Echte verhalen. Ga op zoek naar het DNA van je bedrijf en vertaal dat naar je website en huisstijl, en alle dingen die je zegt, doet en schrijft. Van je blog-posts tot je events. Van je website tot je Facebook-posts. Zorg er vooral voor dat je het juiste frame te pakken waarbinnen je jouw verhaal/content vertelt. Door bewust een frame te kiezen dat aansluit bij de belevingswereld van de ontvanger, zal je frame gaan fungeren als bril waardoor je ontvanger van de boodschap gaat lezen en luisteren. Hij of zij ziet dan de randen van je verhaal niet meer, waardoor jouw perspectief enorm aan overtuigingskracht toeneemt.

Waarom framing?

Heb je als ondernemer na jaren ploeteren een innovatief product of nieuwe dienst ontwikkeld, en dan ga je dat versieren met readymade tientjeslogo’s en prefab templates van handige computerkloppers. Wat vertellen de reizen die je aanbiedt over jouw organisatie? Hoe onderscheidend zijn ze? Zijn ze een vertaling van wie je bent en waar je voor staat? Want weet je zelfs achter een onbekend biertje, dat heus verkrijgbaar is rond je vakantiepark, kun je een fraai verhaal vertellen. Door een eenduidig verhaal te ontwerpen en daar krachtige woorden bij te vinden, hou je controle over hoe er gepraat én gedacht wordt over jouw onderwerp.

Overigens wil het team van RED voor deze prachtige inzichten nogmaals Bas van den Beld bedanken! Wij hebben genoten van de kennissessie om vooral op zoek te gaan naar het onderscheid. Een ludieke vertaalslag naar content te maken die goed framet en hout snijdt. Eigenlijk kunnen we op dit moment niet stoppen met het vertellen van verhalen over de reizen en zoveel meer die onze opdrachtgevers aanbieden, maar hé tussen het praten door moet er natuurlijk ook worden gewerkt ;-)…

Wil je meer adviezen over framing, storytelling, content die naadloos aansluit op al je online uitingen? Het team van RED helpt je graag op weg. 

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?