E-mailmarketing in Duitsland is populairder dan ooit

Ondanks dat je met Whatsapp, pushmeldingen en SMS mensen heel direct kan bereiken, blijft e-mail het belangrijkste pushkanaal. Uit onderzoek blijkt dat 46% van de online marketing organisaties het budget voor e-mailmarketing dit jaar heeft verhoogd (Litmus 2019). Ook op de Duitse travel & leisure markt zijn nog veel kansen te behalen als het gaat om e-mailmarketing. Aan de hand van de volgende punten gaan we hier dieper op in:

  • Verandering van het marketingbudget in Duitsland
  • Waarom Duitsers e-mail waarderen
  • Aantal verzonden e-mails en de toename in omzet
  • Ontwikkelingen en het imago van e-mailmarketing

1 op de 2 Duitse organisaties verhoogt het e-mailmarketing budget 

Onderzoek van Absolit (2019) onder 1120 Duitse marketeers wijst uit dat bij 39% van de organisaties het e-mailmarketing budget wordt verhoogt. 58% laat het ongewijzigd en 3% verlaagd dit. 

E-mail budget verandering Duitsland

Ter vergelijking, in Nederland ligt het aantal online organisaties die het budget verhogen iets hoger (47%) en er zijn minder organisaties die het budget verlagen (Clang 2019).

Budget email verhogen NL

Waarom gebruiken Duitsers vaker e-mail als marketingkanaal?

De voornaamste reden voor de verhoging van het e-mail budget is de efficiëntie van het marketingkanaal. Waar de Return on Investment (ROI), de verhouding tussen de kosten en opbrengsten, voor elke €1 geïnvesteerd in direct mail €7 is en voor SEO €20 is de ROI voor e-mailmarketing €38. In de travelbranche ligt dit zelfs nog een stuk hoger; namelijk op €53.

Investering email

Dagelijks 2,3 miljard verzonden e-mails

In Duitsland worden dagelijks ruim 2 miljard e-mails verzonden naar 58 miljoen potentiële lezers, dit zijn 40 e-mails per persoon per dag! Uiteraard zonder garantie dat de mail wordt gelezen. Ook in de Duitse markt geldt: val op en wees relevant zodat je e-mails worden gelezen.

Duitse e-mail volumes

Kerstperiode 2019: 12% meer omzet en 23% meer e-mails 

Tijdens de kerstperiode van 2018 heeft e-mail veel bijgedragen aan de omzetgroei. Er zijn 18% meer bestellingen gedaan met als resultaat 12% meer omzet. Dit is te danken aan een toename van 23% in het aantal verzonden e-mails in de kerstperiode. E-mails zorgen voor vertrouwen bij de Duitse consument, een belangrijk terugkerend begrip wanneer je te maken hebt met de Duitse markt. 85% van de Duitse consumenten geeft aan dat ze een e-mail vaker openen wanneer ze de afzender vertrouwen. Bij Social Media ligt dit percentage op 34. 

Google AMP voor e-mail: de volgende ontwikkeling staat al klaar

De kracht van e-mail is de laagdrempelige kans op interactie. Wat hierbij helpt is Google Accelerated Mobile Pages (AMP) voor e-mail. Google introduceerde Google AMP voor e-mail in 2018 en hoewel dit nog in de kinderschoenen staat, biedt dit de mogelijkheid om net als op websites veel meer elementen op te nemen voor interactie met e-mailontvangers. Denk hierbij aan een formulier direct in de e-mail of een afbeelding galerij waarvoor je niet meer naar een landingspagina hoeft. Naast Gmail gaan ook Yahoo en Microsoft Outlook deze nieuwe technologie ondersteunen. 

Het grootste voordeel van Google AMP is dat mensen hun e-mail niet meer hoeven te verlaten om accommodaties te bekijken, boekingen te plaatsen, boekingen te bevestigen of feedback te geven. Booking.com werkt hier al mee.

Verandering van het imago voor e-mailmarketing

Wat e-mail in Duitsland de laatste jaren heeft geholpen is het vervagen van het “spam” imago. Met oplossingen als Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance (DMARC), die de ontvangende partij instructies geeft wat er moet worden gedaan als de mail niet door bepaalde veiligheidschecks heen komt, kunnen domeinen zich tegenwoordig beschermen tegen misbruik. De angst voor frauduleuze mails zal hierdoor afnemen. 64% van de organisaties verzend e-mail uit een CSA (Certified Senders Alliance) gecertificeerde e-mailserver. Dit verzekerd ontvangers dat e-mails betrouwbaar zijn en geen spam.

Hoewel e-mail op zijn 48 jarige leeftijd een oud communicatiemiddel is, ontwikkeld het zich steeds sneller. Sommige organisaties moeten echter nog wat huiswerk doen om een goede reputatie voor hun afzender op te bouwen. 

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Turid Nieman

Geschreven door:

Turid Nieman

Gerelateerde berichten