Duplicate content: alles wat je moet weten over dubbele content

Wat is duplicate of dubbele content?

De term ‘duplicate content’ zorgt regelmatig voor onrust, omdat er regelmatig misverstanden zijn over de betekenis en welke gevolgen het kan hebben voor de positionering van pagina’s in de zoekmachines. Wanneer wordt content als dubbele content bestempeld en krijg je hier dan een penalty van Google voor?

Duplicate content houdt in dat dezelfde of nagenoeg dezelfde content via verschillende url’s te bereiken is. Zoekmachines als Google beschouwen elke URL als een afzonderlijke pagina. Als zij dezelfde inhoud op verschillende pagina’s tegenkomen, dan wordt dit als dubbel gezien, vandaar de naam ‘duplicate content’.

Let op, het gaat hierbij om de tekstinhoud en niet de codering van een pagina. Stel je hebt een website met precies dezelfde vormgeving, maar andere teksten, dan is er geen probleem. 

Dubbele content op verschillende domeinen

Wat valt er onder duplicate content en hoe ontstaat dit? Dit kan op verschillende manieren ontstaan. Soms bewust, soms onbewust. 

Stel je hebt een blog geschreven over de vakantiebestemming Sicilie. Je hebt veel onderzoek gedaan, om een zo relevant mogelijk artikel te schrijven. Hierbij hoop je natuurlijk op veel lezers, een goede ranking in de Google zoekresultaten en met wat geluk ook een aantal links van andere website. 

Er zijn een aantal scenario’s waarbij Google niet kan bepalen of jij het origineel hebt geschreven en iemand anders er met de eer vandoor kan gaan. 

  1. Je hebt je blog naar diverse websites gestuurd om te publiceren. Indien het artikel letterlijk overgenomen is weet Google niet wie de oorspronkelijke auteur is;
  2. Iemand heeft jouw artikel zonder jouw toestemming op een andere website geplaatst. Ook in dit geval is het voor Google niet duidelijk welke website het origineel heeft, daarnaast is het ook nog schending van het auteursrecht;In andere gevallen..
  3. Stel je werkt samen met affiliate partners en zij nemen letterlijk jouw content over om jouw product of dienst aan te bieden. (Tip, schrijf hier aparte content voor);
  4. Je bent in het bezit van verschillende domeinen en om de websites sneller te vullen heb je de content van website 1 doorgekopieerd naar de andere domeinen;
    1. Je website is via verschillende URLS toegankelijk, zoals http, https, www. Dit kan er dan als volgt uitzien:

      • redonlinemarketing.nl
      • www.redonlinemarketing.nl
      • https://redonlinemarketing.nl 
      • https://redonlinemarketing.nl
      • https://www.redonlinemarketing.nl
      • https://www.redonlinemarketing.nl
        Duplicated content

        Heeft duplicate content nadelig gevolgen voor mijn seo?

        Ja, dit kan nadelige gevolgen hebben voor de positionering van de pagina’s in Google en andere zoekmachines. Waarom? Zoekmachines willen gebruikers niet meerdere keren dezelfde content tonen. Google kiest zelf de pagina die getoond moet worden en…

        • Zo kan het gebeuren dat Google een andere URL indexeert dan jij prefereert;
        • Dubbele pagina’s krijgen minder waardering van de zoekmachines, waarbij lagere posities en minder verkeer weer het gevolg van kunnen zijn;
        • Als de Googlebot bij het crawlen regelmatig dezelfde inhoud tegenkomt, haakt deze snel af en kan het gebeuren dat belangrijke pagina’s niet meegenomen worden;
        • De Googlebot heeft een maximum (Crawl Budget) om de pagina’s van een website te crawlen. Ook hierbij kan dubbele inhoud ervoor zorgen dat het limiet eerder bereikt wordt en andere belangrijke pagina’s niet meegenomen worden;
        • Maak je het echt heel erg bont en heeft Google reden tot aanname dat jij bewust dubbele content creëert om de zoekmachine resultaten te manipuleren kun je een penalty krijgen, maar zoals gezegd dan moet je het echt te gek maken.

        Help, hoe weet ik nu of mijn website duplicate content bevat?

        • Vraag Google om hulp
          Kopieer een stuk van je artikel en voer als zoekopdrachten tussen dubbele aanhalingstekens in Google en je zult zien of meerdere website dezelfde content bevatten;
        • Maak gebruik van Copyscape
          Een handige gratis tool om te controler of je website dubbele content bevat. 

          Hoe kan ik duplicate content oplossen?

          Er zijn verschillende oplossingen voor duplicate content, de een wat simpelere dan de ander.

          1. Maak gebruik van een 404 code
            Verwijder de pagina waar de duplicate content op staat en geef hier een 404 code aan;
          2. Maak gebruik van een 301-redirect
            Geef met een 301-redirect aan dat je de pagina binnen de website naar een andere plek hebt verplaatst. Indien de oude URL wordt opgeroepen wordt je automatisch doorverwezen naar de nieuwe URL. Dit kan een goede oplossing zijn als je oude pagina waardevolle links bevat en veel verkeer binnen haalt.
          3. Pas een canonical tag toe
            Door te werken met een canonical tag ook canonieke URL genoemd, geef je bij Google aan wat de ‘hoofd’-pagina is, waarvan Google zijn informatie mag halen.
            Bij de pagina, waarvan je niet wilt dat Google haar informatie van haalt voeg je in dede canonical tag toe.

            Stel je wilt dat https://www.redonlinemarketing.nl geïndexeerd wordt in plaats van https://www.redonlinemarketing.nl dan voeg je aan de http-versie de volgende code toe: <link rel=”canonical” href=”https://www.redonlinemarketing.nl”/>

          4. Maak gebruik van Robots.txt en meta robots
            Een robots.txt is een tekstbestand met instructies voor de crawlers. Hierin staat welke pagina wel en niet geïndexeerd moet worden.
          5. Een inkoppertje, maar schrijf unieke content en neem niets over van andere websites.

          Deel dit bericht:

          Share on facebook
          Share on twitter
          Share on linkedin
          Lotte Konietzny

          Geschreven door:

          Lotte Konietzny

          Gerelateerde berichten