De gouden regels voor bezoek van de Duitse gast

Wie is de Duitse toerist & Duitse markt

Het is al lang bekend dat de Duitse markt een grootte kans biedt voor Nederlandse travel en leisure organisaties. Met 83 miljoen inwoners is Duitsland het grootste land van Europa. In 2017 kwamen 5,2 miljoen Duitsers voor een vakantie of met een zakelijk motief naar Nederland en verbleven een of meer dagen. Dat is een derde van alle toeristen die Nederland bezoeken. Duitsers bezoeken Nederland vooral in de lente en zomer (april tot september). De populairste regio is de Nederlandse kust, gevolgd door overig Nederland (inclusief grote steden). Na Amsterdam zijn Den Haag en Rotterdam populairste stedelijke bestemmingen.

Het grootste gedeelte van de toeristen komt uit de aan Nederland grenzende regio Noord-Rijnland-Westfalen. De auto is veruit het populairste vervoersmiddel (78 procent) om de Nederlandse vakantiebestemming te bereiken.
Duits inkomend toerisme

Maar waarom gaat de Duitser naar Nederland? 

Voor Duitsers is Nederland nog altijd een klassieke kust en watersport bestemming en daarom ideaal voor gezinsvakanties. Onze Oosterburen vestigen zich graag in een gezellig vakantiehuis aan de Nederlandse Noordzeekust. Nederland is goed en snel met de auto of camper te bereiken en daarom top voor last minutes en weekendjes weg. De stranden zijn in 2,5 uur vanuit Noord-Rijnland-Westfalen bereikbaar. Verder vinden Duitsers Nederlanders tolerant, open, vriendelijk en gastvrij.”

5 keer wat Duitsers waarderen

Wil je beginnen met het trekken van Duitse gasten of je wil beter inspelen op de behoefte en wensen van je Duitse gasten? Dan is het goed om te weten wat onze Oosterburen het belangrijkst vinden. 

  1. Duitse gasten zijn vaak dol op verhalen uit de regio. Ze willen meer weten over ‘Land und Leute’ en niet alleen de grote dagattracties in de buurt bezoeken. 
  2. Duitsers waarderen het als je probeert in het Duits te communiceren. Heb je een restaurant? Zorg er dan voor dat er een Duitse menukaart is.
  3. Verrassingen – nein, danke! Duitsers houden over het algemeen niet van verrassingen of wijzigingen op het laatste moment. Zie hebben graag alles onder controle en stellen daarom vaak meer vragen dan Nederlanders.
  4. Veiligheid, vertrouwdheid en professionaliteit zijn belangrijk voor Duitsers. Als iets niet zo gaat als verwacht, zijn ze snel geneigd daar wat van te zeggen. Dat is niet per se vervelend bedoeld. Zie het als nuttige feedback.
  5. Antwoord nooit met alleen ‘Keine Ahnung’ wanneer je iets niet weet. Dat klinkt alsof je niet geïnteresseerd bent. Veel Nederlanders gebruiken het makkelijk omdat ze het zinnetje kennen, Duitsers zien het als desinteresse. Leg altijd uit waarom je het niet weet of wat je eraan gaat doen. Dus: ‘Keine Ahnung, aber…’

De 3 gouden regels

Het is eigenlijk niet zo moeilijk om het je Duitse gast naar de zin te maken. Als je jouw Duitse gast niet alleen blij wilt maken, maar ook voor een herhaalbezoek wilt ontvangen, zijn dit 3 gouden regels:

  • Welkom gevoel geven 
  • Net dat stapje extra doen
  • Persoonlijke aandacht geven

De beloning: Jouw Duitse gast komt graag terug, spreekt positief over je, beveelt je aan bij vrienden en familie en geeft je gratis feedback en inspiratie!


Hulp nodig bij het veroveren van de Duitse markt? Onze native Duitse collega’s helpen je graag verder met vertalingen, online marketing en Duitse content.

Wil je hulp bij het aanboren van de Duitse doelgroep of wil je meer weten over de Duitse markt? Neem dan contact met ons op.

Bronnen: DVHN, drenthe.nl, NBTC

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Denise Aehnelt

Geschreven door:

Denise Aehnelt

Gerelateerde berichten