Tips van onze online marketeers tijdens de coronacrisis

Onze online marketeers krijgen momenteel veel vragen over de situatie rond corona. Ook staan we in contact met Google, Microsoft en Facebook en delen we met het team onderling veel learnings. Er is geen belangrijkere periode als deze om ervaringen met elkaar te delen. Roy deelde vandaag al eerder hoe we als RED hiermee omgaan voor onze klanten. Op deze manier willen we met je delen wat je op het gebied van online marketing strategieën en het coronavirus kunt ondernemen.

Afgelopen dinsdag 10 maart onze Livestream gemist? Bekijk hier de Livestream over o.a. de corona crisis.

De consument annuleert of stelt zijn boeking nu uit. Je wilt als bedrijf zijnde natuurlijk alsnog omzet behalen. Hieronder lees je tips die we graag willen delen in deze onzekere tijd. Houd er rekening mee dat dit slechts ideeën zijn en geen oplossingen. Het zal dus zijn dat niet alle tips voor jouw bedrijf gelden. In sommige gevallen is het beter om je advertentie campagnes gehele te pauzeren. Voor ieder bedrijf is het een andere situatie.

Algemene online marketing tips voor deze corona-situatie:

  • Informatie voorziening is van groot belang. Zorg voor direct zichtbare informatievoorziening op je homepage. Wees niet bang om hierover te communiceren en help consumenten;
  • Schrijf een FAQ om alle vragen te kunnen beantwoorden;
  • Sluit bepaalde doelgroepen of leeftijdsgroepen die niet willen boeken uit in campagnes. Denk bijvoorbeeld aan risico-groepen zoals ouderen;
  • Denk na over hoe je als bedrijf het risico van boeken voor consumenten zo laag mogelijk kunt maken, bijvoorbeeld met “gratis omboeken” of “gratis annuleren” en het aanbieden van verzekeringen. Adverteer met ad copy zoals gratis annuleren, omboek-garantie, boeken zonder zorgen etc.
  • Prijsverlaging kan consumenten nu over de drempel helpen om een boeking te voltooien;
  • Focus op het genereren van leads die op een later moment kunnen resulteren in boekingen.

Tips voor je website:

  • Zorg dat je overal nu extra(!) zekerheid geeft. Denk aan de betalingsmogelijkheden, garanties en zekerheden die je biedt als bedrijf en toon deze prominent;
  • Toon aan personen die willen boeken dat ze niet alleen zijn, (alleen wanneer dit zo is natuurlijk) om ze het gevoel van angst te ontnemen;
  • Toon vooral recente reviews van gasten die afgelopen periode op vakantie zijn geweest.

    Tips voor Search- en Display campagnes met Google Ads en Microsoft Ads:

    • Voeg uitsluitingszoekwoorden toe als je niet gevonden wilt worden op zoektermen i.c.m. corona, coronavirus, reisadvies etc.
    • Schaal je campagnes af in budget, focus bijvoorbeeld alleen op in-market doelgroepen;
    • Pauzeer campagnes voor bestemmingen waar veel onrust is en zet je budget in op bestemmingen die nog wel boekingen opleveren;
    • Maak nieuwe campagnes op zoekwoorden als veilige vakantielanden of corona-vrije vakantie;
    • Denk aan je campagnes die gebruik maken van Automation en Smart Bidding. Let erop dat er nog genoeg conversie-data in je campagne blijft;
    • Sluit Display plaatsingen uit rond artikelen over het coronavirus en reisadvies;
    • Campagnes voor zij die zich nog steeds wagen aan een trip naar het buitenland. Biedt voor hen last minutes met korting aan en start een SEA campagne hierop.

    Tips voor E-mail marketing:

    • Het is van belang om te blijven communiceren met potentiële boekers. De situatie is er, je mag er best over spreken. E-mail is hier een perfect medium voor. Zo help je consumenten in deze tijd;
    • Stuur een mail naar vaste boekers die nog niet geboekt hebben voor komend jaar. Informeer goed over welke reizen, aankomstperiodes en bestemmingen te boeken zijn.

    Tips voor Sociale media:

    • Denk aan sociale media als Instagram, Facebook, LinkedIn om aan goede informatievoorziening te doen. Denk er ook aan om Stories te gebruiken, omdat dit door consumenten veel gebruikt wordt;
    • Wil je advertentie campagnes laten doorlopen? Focus op het verwerven van leads, zodat je een waardevolle doelgroep creëert die mogelijk op een later moment wil boeken;
    • Maak een advertentie campagne die naar je FAQ leidt, bijvoorbeeld in combinatie met retargeting voor bezoekers die aan het oriënteren zijn.

        Deel dit bericht:

        Share on facebook
        Share on twitter
        Share on linkedin
        Corné

        Geschreven door:

        Corné

        Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

        Vrijblijvend kennis maken?

        Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

        RED nieuws ontvangen?

        0
        Inschrijvingen

        Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen