Van 16 tot 18 november 2018 vond Conversion Hotel 2018 plaats. Voor ons was dit, na afwezigheid tijdens Conversion Hotel 2017, de tweede keer. Ook dit jaar was het opnieuw een enorm leerzaam weekend met verschillende topsprekers over Consumer Psychologie, Experimentation, Google Analytics, heel veel plezier & super leuke aanwezigen.

Hier lees je het verslag van Conversion Hotel 2016.

Voor wie Conversion Hotel nog niet kent…

Een korte introductie aldus Frankwatching: Een internationaal Engelstalig congres voor mensen die gaan voor groei. Voor ons als RED geeft Conversion Hotel veel inzichten op het gebied van groei, conversie optimalisatie, gedrag van consumenten en hoe meer omzet met al onze klanten te behalen.

Conversion Hotel 2018 vond (net als ieder jaar overigens) plaats op Texel. Een weekend met veel internationale sprekers, bedrijven als Skyscanner en Booking.com die vertellen over hun uitdagingen en collega’s uit verschillende landen. Dit jaar waren er zelfs mensen uit Australië een weekend naar het kleine eiland Texel gekomen om Conversion Hotel bij te wonen.

8 Learnings Conversion Hotel 2018

Voor diegenen die ook bij Conversion Hotel 2018 waren… nee, dit is niet allemaal gezegd door sprekers! Juist de inspiratie van sprekers en hun presentaties, maar ook ideeën tijdens Unconferences en tijdens kopjes koffie of Texelse Skuumkoppe zijn learnings.

1. “Accept the fact that you can be wrong” – Michael Aagaard

Persoonlijk een van de mooiste uitspraken afgelopen weekend. Geen enkel mens is foutloos, alleen weinig mensen accepteren dit. Dit leidt vaak tot het maken van onjuiste keuzes. Bijvoorbeeld bij het testen van landingspagina’s of advertenties in Google Ads. Hoe breng je dit in praktijk?

Nir Eyal vertelde er later op het congres meer over…

Je moet breken met bad habits. Ons brein vindt het fijn om beloond te worden. Conclusies zijn beloningen. Té snel conclusies trekken zijn bad habits. Trek niet te snel conclusies, doe meer onderzoek en vind échte inzichten. Laat tests dan ook altijd lang genoeg lopen en doe je best om de juiste conclusies te trekken.

2. Vier tips voor conversion copywriting

Lisa Pierson, conversion copywriter, vertelde over haar ervaringen met Match.com en welke verbeteringen ze voor iedere site aan kan raden. Ik denk dat we in de reis- & recreatiewereld hier nog heel veel van kunnen leren!

  1. Maak een stap-voor-stap gids voor nieuwe bezoekers op de website. Hoe bereikt men uiteindelijk de gewenste vakantie?
  2. Geen vakjargon: ANVR, paxen, OTA etc.
  3. Maak altijd duidelijk wat de reactie van een actie is. Bijvoorbeeld: “Bekijk het overzicht van beschikbare accommodaties”
  4. Vertel klanten hoe hun toekomst verbetert na het kiezen voor jou!

3. Karl Gilis on a mission @ Conversion Hotel 2018

Je hebt Karl mogelijk al eens horen spreken op ons RED Jubileum Congres. Verkozen tot #3 CRO expert in the wereld, door PPC Hero. Ook tijdens Conversion Hotel 2018 was Karl op een missie met zijn adviezen, inclusief world-class performance:

  • Gebruik geen call-to-action buttons aan de rechterkant in een betaalproces;
  • Gebruik scroll heatmaps;
  • Luister naar je click heatmaps;
  • Begin altijd met de klant. Wat weten ze al wel over de vakantie en wat moet je nog vertellen;
  • Neem angsten (bijv. annulering) en barrières (gebruik de juiste betaalmethodes) weg;
  • Gebruik commitment. Start men met de boeking? Zorg dat het afronden makkelijk is. Men wil wel afronden, maar maak het niet te ingewikkeld!

4. Heb jij jouw boekingsformulier al eens getest?

Veel bedrijven twijfelen over het versimpelen van hun boekingsformulier op mobiel. Dit terwijl hier de meeste drop-off plaatsvindt en we al even weten dat de meeste traffic op mobiel zit.

Oplossing?

Heel simpel. Maak een A/B test voor jouw boekingsformulier op mobiel.

A. Een formulier met weinig invulvelden (naam, telefoon, emailadres)
B. Een formulier zoals nu, veelal met veel invulvelden (ook geboortedatum, complete reisgezelschap etc.)

Test beide formulieren voor een bepaalde periode en onderzoek welke van de twee de meeste boekingen oplevert.

TIP: Omgekeerde hypothese kan zijn dat consumenten meer informatie meer thrustworthy vinden. Er is maar 1 manier om erachter te komen…

5. Een kijkje in de keuken bij Booking.com

Een insight dat wat mij betreft in de gehele travel & leisure branche wat beter op het netvlies moet staan:

9 van de 10 testen die Booking.com doet, leveren geen verbetering op

Oftewel. Ga niet bij de pakken neerzitten wanneer 5 experimenten die je hebt gedraaid geen verbetering in resultaat opleveren. Waarom niet? Omdat hetgeen wat je getest hebt, wel meer inzicht heeft gegeven. Zodoende heeft het bijvoorbeeld niet direct jouw conversieratio & jouw aantal boekingen verhoogd, maar heeft het juiste ook geen negatieve impact gehad. Normaal gesproken had je dit direct geïmplementeerd en had je conversieratio lager geworden.

Erin Wiegel van Booking.com zei hierover: “Concepts don’t fail executions do.”

6. Maak meer dan 1 welkomstmail

Nogmaals een tip van Lisa Pierson, maar nu over email marketing. Veel bedrijven gebruiken 1 welkomstmail, met vaak wel 3 verschillende call-to-actions.

Eén voor het updaten van persoonlijke voorkeuren, één om de app te downloaden en weer een andere om alle aanbiedingen te bekijken. Dit werkt niet!

Tip van Lisa, maak bijvoorbeeld drie welkom-mailings:

  1. Welkom + een how-to video zodat mensen je app of boekingsformulier makkelijk kunnen gebruiken;
  2. Informatief. Deel je kennis of inspireer;
  3. Dan pas het verkooppraatje. Laat iemand hier alle vroegboekkortingen zien!

7. Get HOOKed

Nir Eyal sprak op zondag over habits die wij als consumenten hebben. Hij sloot Conversion Hotel 2018 heel mooi af door een kijkje te geven in het consumentenbrein en te vertellen hoe wij consumenten hooked kunnen maken voor onze merken en producten.

Voor Travel & Leisure is dit lastiger, gezien je geen product hebt dat meerdere keren per maand wordt gekocht.

Did you know: dat het medium Tasty door een bedrijf is opgezet dat kookgerei verkoopt. Zij hebben met Tasty het moment geclaimd rond koken. Zo werd een grote groep personen hooked aan Tasty, wanneer ze geen inspiratie hadden om te koken.

Link naar zijn boek: https://www.bol.com/nl/p/hooked/9200000028456583

8. Vier alle successen die je behaalt!

Last but not least! Het verhaal van TU Delft Solar Team. Niet het laatste verhaal, wel een mooie boodschap om dit artikel mee af te sluiten!

Hoe win je een dergelijke race met een team dat jaarlijks in samenstelling verandert?

Het team vertelde zelf over meerdere factoren, meerdere hiervan zijn toe te passen in het bedrijfsleven:

  1. Teamwork;
  2. Partners om je heen;
  3. De juiste mensen;
  4. Een goed product;
  5. Kwaliteit & vertrouwen;
  6. Een gedegen strategie.

En het allerbelangrijkste in mijn ogen:

Creëer een loop van succes. Deel successen. Zelfs de kleine dingen in je werk, bijvoorbeeld een opgeruimde mailbox!

Last but not least: Saturday Night fun

Greg Shapiro, die je mogelijk wel kent als de stem van “America First, Netherlands Second” door zondag met lubach.

eye_icon  0 branchegenoten lazen dit eerder

Auteur

Corné den Braber
Online Marketeer

Meer over Corné
Contact

Altijd ons laatste nieuws?

Stel je vraag

Je naam

Je e-mail

Waarmee kunnen we je helpen?

[recaptcha]