Column: ‘2021 zal het eerste jaar zijn van de comeback’

Voor RED Online Marketing was 2020 een lastig, maar leerzaam jaar. Met niet alleen de focus op de crisis, maar ook een blik op de toekomst met nieuwe initiatieven. Voor de jaarlijks terugkerende Top 50 van TravMagazine gaf eigenaar Roy Platje een kort interview over hoe het afgelopen jaar voor RED is verlopen. Hoe houd je als marketingbureau in de toerismebranche je hoofd boven water als het toerisme op z’n gat ligt? En wat zijn de belangrijkste lessen die RED uit de coronacrisis gehaald heeft? 

Hoe is dit jaar geweest voor RED Online Marketing?

Een gigantisch leerzaam jaar is het geweest. We gingen het jaar heel ambitieus in. We hebben een kantoor in Bordeaux geopend voor onze Franse activiteiten, een collega vanuit Duitsland werken. En MT-leden Lotte Konietzny en Corné den Braber werden partner in het bedrijf. Zo wilde we met een stevige brede basis verder groeien met behoud van de hoge kwaliteit. Maar al snel moesten we gaan aanpassen.

Normaal hebben we al een extreme focus op het consumentengedrag, maar dat werd dit jaar tot het uiterste beproefd. Vanaf februari zagen we de veranderingen bij onze klanten die zich bezighouden met Azië reizen, en dat kwam langzaam op ons af met als dieptepunt de week na 13 maart. Omdat we uitsluitend voor partijen in de reis- en recreatie wereld werken stonden al onze klanten vanaf dat moment tot midden mei stil. Heel onwerkelijk.

Uiteraard waren er de zorgen over ons eigen voortbestaan, de inkomsten lagen voor een groot deel stil. Gelukkig was er voor de binnenlandse markt snel een goed vooruitzicht en besloten we om alle medewerkers aan boord te houden en te gaan zoeken naar mogelijkheden.

Wat heeft RED Online Marketing allemaal gedaan om 2020 (de crisis) door te komen?

Om te beginnen hebben we heel veel tijd geïnvesteerd om onze eigen informatiepositie goed te houden. Dus exact weten wat er in welke markt speelt en zo toegevoegde waarde te kunnen blijven bieden voor onze klanten. We hebben een dashboard gebouwd om zoekgedrag per regio en bestemming te kunnen duiden. Daaruit kunnen we opmaken of het zin had om te investeren in advertentiebudget of de tijd anders te besteden. 

Begin april hebben we ons platform ComebackMarketing.nl gelanceerd. Hierop hebben we zoveel mogelijk inspirerende informatie gedeeld over hoe om te gaan met deze crisis. Dus achtergrondartikelen en tips. Maar ook veel webinars, in totaal hebben we meer dan 40 webinars gegeven over uiteenlopende onderwerpen. Maar ook met interessante gastsprekers zoals Facebook, Google, Youtube, Microsoft en Tony’s Chocolonely. De boodschap die we wilden verspreiden is om niet stil te gaan zitten, maar te blijven ontwikkelen en investeren in product en website.

Om die reden organiseren we ook roundtables voor ondernemers om samen de vragen te bespreken die er zijn. Vooral in het begin was daar heel veel behoefte aan, men wilde echt van elkaar weten hoe men om gaat met annuleringen en vouchers. In die eerste weken was er een hoop onduidelijkheid en dus veel behoefte aan informatie.

Onze eigen investering om de crisis door te komen kwam er dus vooral op neer dat we goed aanwezig wilde zijn als specialist. Uiteraard hebben we in april wel getwijfeld of we niet ook voor andere branches moesten gaan werken. Maar we vonden als team dat we nu juist onze rol als specialist in deze branche moesten gaan invullen, juist nu was er behoefte aan specialistische kennis.

Wat moet er veranderen om verantwoord te blijven ondernemen?

Verantwoord ondernemen kun je op veel manieren uitleggen. Om te beginnen sociaal verantwoord, ik denk en ik hoop dat we in dit jaar definitief duidelijk hebben gekregen dat er veel meer aandacht moet komen voor de uitdagingen waar groepen in de samenleving voor staan. Als ondernemer kun je om te beginnen hier meer aandacht voor hebben en je personeel keuzes daarop aanpassen. De crisis mag geen excuus zijn om hier nu in te verslappen. Hou er ook bij ontslagrondes rekening mee dat bepaalde groepen het juist nu moeilijker hebben om aan nieuw werk te komen.

Ten tweede is er onze verantwoording naar het milieu. Vliegvakanties staan in een slecht daglicht vanwege de belasting tijdens de reis, en op locatie. Dit zal een proces zijn van meerdere jaren waarin de veranderingen nu wellicht sneller gaan. Als branche moeten we onze rol in de voorlichting serieus blijven nemen, om de consument de juiste keuze te laten maken. Airlines zullen denk ik wel blijvend merken dat het aantal zakelijke vluchten drastisch af zal nemen, dat is de “winst” van het vele thuiswerken en video vergaderen. Die daling zal wellicht de focus wat weghalen van de totale uitstoot van vliegreizen.

Wat heeft RED Online Marketing allemaal geleerd van de crisis? 

Ikzelf heb veel geleerd over mijzelf, over mijn collega’s en de branche als geheel. De grootste les is denk ik dat je vooral moet blijven communiceren, naar je partners, maar ook naar je klanten toe. Ook al is er nu een negatieve discussie over vouchers, binnen nu en 12 maanden gaan mensen zeker weer vakanties boeken, en dus moet je nu ook aanwezig blijven in die orintatiefase. Want ook al wordt er niet geboekt, men droomt wel over die mooie vakantie. Wellicht is er in veel gezinnen nu juist meer budget en verlangen door de gemiste vakantie in 2020. Naast alle aandacht die het interne proces vraagt, moet je als bedrijf juist nu ook zorgen dat je naar buiten toe aanwezig blijft, je socials goed bijhouden, investeren in goede content voor je site. Ik zie mooie voorbeelden van klanten langskomen, Travel Store is bijvoorbeeld heel goed bezig op de sociale netwerken. Maar ook bedrijven die nu op een andere manier hun voorlichting organiseren, zoals Tioga Tours. Als je in contact blijft ga je daar straks enorm de vruchten van plukken.

Hoe kijkt RED Online Marketing naar de toekomst van de reisbranche?

Daar zullen snel de oude ontwikkelingen herpakt worden. De consument die meer online orienteert en dan de keuze maakt voor een specialist om een reis samen te stellen, of het zelf boekt. Ik verwacht op de korte termijn wel meer behoefte aan zekerheid, en dat men nu juist even minder zelf de reis zal samenstellen. Veel consumenten zoeken wel de zekerheid en het vertrouwen van een reisorganisatie. Dat is hopelijk op korte termijn de terugbetaling van alle moeite die het afgelopen jaar besteed is aan de klanten.

Wat zijn jullie verwachtingen voor 2021?

2021 zal het eerste jaar zijn van de comeback, ik verwacht dat de zomermaanden binnen de westerse landen redelijk zal herstellen. De vraag is of Aziatische en Afrikaanse landen op tijd klaar zijn om toeristen te ontvangen. Ik verwacht voor komend jaar nog wel een groei in de binnenlandse vakanties, een deel van de groep zal voor veiligheid kiezen. Maar vanaf 2022 zal het weer meer stabiliseren denk ik.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Roy Platje

Geschreven door:

Roy Platje

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen