Boekingsgedag reis- en recreatiebranche m.b.t. Corona virus

In deze blogpost zullen wij onze visie op het consumenten gedrag rond het corona virus doorlopend delen. Onze experts zullen het als het nodig is aanvullen.  

Update 10-03-2020

Vanuit RED Online Marketing zien we dat de consument terughoudend is met betrekking tot het Coronavirus, wat zich uit in minder boekingen. De verwachting is dat men de “grote vakantie” uitstelt. Echter is de oriëntatiefase niet verdwenen. Het aantal sessies op de websites van onze klanten blijft grotendeels gelijk. Dit houdt in dat men nog steeds op zoek is naar een vakantie, maar deze nog niet boekt. Het oriënteren blijft, maar het moment van boeken vindt later pas plaats.

Dit uitstelgedrag vindt vooral plaats onder de oudere doelgroep, aangezien die tot de grote risicogroep behoort. Echter kunnen we inmiddels concluderen dat ook de jongere doelgroep zich terughoudender opstelt.

Wat verder opvalt is dat vooral de verre reizen, waarbij het passeren van de luchthaven noodzakelijk is, minder snel worden geboekt. Met als grote uitschieter Azië, wat voor de hand ligt. Populair blijven de bestemmingen aan zee die met de auto bereikbaar zijn. Het gevoel van uitwaaien en aan zee zijn in combinatie met het gevoel van ruimte, doet de consument goed.

Oplossingen

Het is belangrijk om bewust met de situatie om te gaan. Zo zullen we actiever moeten monitoren op verkeer en conversiedata om zo sneller te kunnen ingrijpen wanneer zaken wijzigen. Binnen betaalde campagnes kunnen budgetten verschoven worden naar meer kansrijke posities. Bied je bijvoorbeeld meerdere bestemmingen aan? Verschuif dan budget naar waar de kans op boeken het hoogst is. Denk daarnaast ook aan het verscherpen van de targeting, door bijvoorbeeld het uitsluiten van ouderen.

Maak binnen lopende campagnes de drempel zo laag mogelijk. Hoe? Denk aan kosteloos annuleren of het aanbieden van eventuele opties. Bied mogelijkheden aan tot het afgeven van persoonlijke informatie, zonder te boeken. Focus op het genereren van leads die op een later moment kunnen resulteren in boekingen. Het is van belang de huidige bezoekers niet te verliezen. Zorg er dus voor dat je doelgroeplijsten aanmaakt waarin gebruikers van nu zitten, die je later kunt benaderen.

Daarnaast is het van belang om te blijven communiceren met potentiële boekers. Email is hier een perfect medium voor maar vergeet ook jouw social media niet. De situatie is er, je mag er best over spreken. Als laatst is het belangrijk dat je jouw website aanpast naar de situatie. Geef de consument een veilig gevoel door de juiste communicatie te voeren en de angst weg te nemen.

Update 02-03-2020

Vandaag hebben wij de vergelijking kunnen maken tussen de maanden januari en februari in 2019 in vergelijking met 2020. Wij zien voor de klanten in Azië een duidelijke neergang. Maar andere bestemming groeien juist. We hebben gekeken naar het verschil in boekingen tussen de maanden januari en februari. Normaal gesproken daalt het aantal boekingen al, maar neemt het nu sterker af vanwege de angst voor het virus?

Wij zien dat de camping boekingen het beter doen dan in 2019. Korte termijn boekingen naar hotels nemen wel sterk ad.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Roy Platje

Geschreven door:

Roy Platje

Gerelateerde berichten