De voor- en nadelen van Google Tag Manager

Om te kunnen meten hoe jouw website functioneert en hoe jouw bezoekers zich gedragen heb je zogeheten tags nodig. Dit zijn scripts die worden toegevoegd aan de broncode en die informatie doorsturen naar verschillende programma’s zoals Google Analytics, Google Ads, Facebook en bijvoorbeeld LinkedIn.

Het plaatsen hiervan is niet eenvoudig en vereist kennis van HTML en/of Javascript. Maar bij het plaatsen van een tag in de broncode wil je niet altijd afhankelijk zijn van een webbouwer of developer. Óf je moeten weken wachten tot ze tijd hebben óf het gebeurt niet zoals jij dat wilt.

Klinkt dit jou bekend in de oren? Dan is Google Tag Manager misschien wel iets voor jou👍🏻 . 

Hoe werkt het?

Met Google Tag Manager kun je zelf heel gemakkelijk nieuwe tags en triggers in de broncode plaatsen, zonder dat hier een webbouwer of developer voor nodig is. Je hoeft slechts eenmaal de GTM-pixel op de website te plaatsen, waarna je alle tags kunt toevoegen en beheren vanuit één overzichtelijke interface. Zeer gemakkelijk dus! 

Google Tag Manager

Is Google Tag Manager iets voor mij?

Echter heeft de Google Tag Manager naast voordelen ook nadelen. Om voor jezelf de afweging te kunnen maken ‘Is Google Tag Manager iets voor mij?’, zetten wij deze hieronder op een rijtje.

Voordelen

✅  Je kunt dus zelf eenvoudig tags en triggers toevoegen binnen één overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface.

✅  Je bent niet langer afhankelijk van een webbouwer of developer, wat een hoop tijd en geld kan besparen. 

✅  Je hoeft zelf niet meer de broncode in, waardoor je fouten op de website kunt voorkomen

✅  Je kunt verschillende vormen van toegang geven voor meerdere accounts. Zo kun je met meerdere partijen op verschillende locaties de Google Tag Manager beheren.

✅  De tool wordt gratis aangeboden door Google.

Nadelen

❌  Doordat het gratis is biedt Google geen support aan.

❌  Wanneer je overstapt naar Google Tag Manager kan dubbele meting ontstaan doordat de tag ook nog in de broncode staat. Verwijder dan je codes in de broncode.

❌  De Google Tag Manager heeft invloed op de snelheid van de website, door de tussenkomst van het extra GTM-pixel.

❌  De tags die worden toegevoegd zijn dynamisch en kunnen extern door de ‘eigenaar’ worden herschreven. Hierdoor weet je niet altijd goed wat het script doet en wat voor invloed dit kan hebben op jouw website en data.

❌  Je deelt gegevens anoniem met Google! Niet direct een nadeel maar wel goed bewust van te zijn.

Advies nodig?

Mocht je vragen hebben of advies willen ? Neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen