8 x MUST-DO website optimalisatie tips waar je voor 2022 mee moet starten

De pandemie heeft ervoor gezorgd dat bepaalde onderdelen op jouw website nog belangrijker zijn dan voorheen.
Website gebruikers ervaren meer onzekerheid. Hier moet je op inspelen op je hele website. In de hele customer journey. Van dromen om op vakantie te gaan totdat het daadwerkelijk boeken kun je onzekerheid wegnemen. Biedt goede service en zekerheid. Laat mensen niet in de kou staan. Hoe je dit kunt doen? In dit artikel geef ik je 8 hands on tips om toe te passen op je eigen website.

#1 Houd het Covid-19 beleid up-to-date
#2 Geef klanten een duidelijk beeld wat de Covid-19 regels op bestemmingen zijn
#3 Zorg ervoor dat de FAQ op orde is
#4 Verzamel gebruikersfeedback met simpele vragen
#5 Meet unieke bezoeken, bounce rate, gemiddelde tijd op de website & vermindering van 1:1 contact als resultaat van de zelf service (FAQ)
#6 Personaliseer: deel alleen relevante content gebaseerd op de customer journey
#7 Train gebruikers om zichzelf te helpen door gebruik te maken van de FAQ optie
#8  Zorg ervoor dat je de 3 belangrijke triggers op orde hebt waarom mensen boeken

#1 Houd het Covid-19 beleid up-to-date

In de bedrijfsvoering kan het zo zijn dat je keuzes hebt gemaakt afgelopen jaar om bijvoorbeeld de annuleringsperiode aan te passen. Maak dit ook kenbaar aan je website gebruikers. Zorg ervoor dat je websites gebruikers makkelijk kunnen zien wat jullie beleid is omtrent annuleren, omboeken, geld terug etc. Dit kun je o.a. verwerken op je FAQ pagina, in unique selling points bij het boeken en verwijzen naar algemene voorwaarden. 

#2 Geef klanten een duidelijk beeld wat de Covid-19 regels op bestemmingen zijn

Zorg ervoor dat je informatie over Covid-19 maatregelen per bestemming up to date is. Werk deze regelmatig bij en zet er ook een datum bij, zodat websitebezoekers zien dat de informatie recent geupdate is. Biedt je meerdere bestemmingen aan? Zorg ervoor dat je een overzicht per land maakt van de maatregelen. 

#3 Zorg ervoor dat de FAQ op orde is

Allereerste een belangrijke vraag: heb je een ‘Frequently Asked Questions’ onderdeel op je website? Zo niet, dan is het belangrijk om deze op te gaan zetten. Op deze pagina komen vragen te staan die vaak gesteld worden door je (potentiële) klanten. Hoe kom je aan deze informatie? Je kunt o.a.
– informatie verzamelen vanuit e-mails waarin vragen gesteld worden
– chatfunctie
– klantenservice medewerkers
– feedback polls (Hotjar bijvoorbeeld).

Zodra je de FAQ pagina gemaakt hebt of al op je website hebt staan, zorg er dan voor dat deze pagina een prominente plek op de website krijgt. Zet bijvoorbeeld een link op de homepage, verwerk de pagina in het menu en in de footer.

Zorg er ook voor dat de FAQ functie makkelijk te gebruiken is. Implementeer een zoekfunctie waarin, als je typt, direct resultaten getoond worden (titels van vragen), vermijdt veel tekst, verwijder content wat niet meer gebruikt wordt en houdt de pagina overzichtelijk om te lezen. Je kunt hiervoor ook afbeeldingen/iconen inzetten om bepaalde onderdelen makkelijk te herkennen.

In de reisbranche kun je ook goed inspelen op de customer journey. Wat zijn vragen die mensen hebben voordat ze gaan boeken en juist als ze geboekt hebben. 

Extra tip: om het website gebruikers nog makkelijker te maken kun je bijvoorbeeld 5 vragen bovenaan de pagina uitlichten die het meest gesteld worden

#4 Verzamel gebruikersfeedback met simpele vragen

Door de juiste vragen aan je (potentiële) klanten te stellen, zorg je ervoor dat je je toekomstige website gebruikers van de juiste informatie op voorhand al kan laten zien. Stel je (potentiële) klanten vragen als ‘heb je twijfels om bij ons te boeken’. Door dieper in gesprek te gaan via chat, e-mail, telefoon kom je achter waardevolle informatie die je op je website kunt vermelden in de FAQ en direct op relevante landingspagina’s kan verwerken.

#5 Meet unieke bezoeken, bounce rate, gemiddelde tijd op de website & vermindering van 1:1 contact als resultaat van de zelf service (FAQ)

Meten = weten! Zorg ervoor dat je je meting goed hebt ingesteld op je website en dat je deze data regelmatig raadpleegt in Google Analytics. Is er een verbetering te zien in de bouncerate, gemiddelde tijd op de website en worden vragen eerder direct online al beantwoord? Hou dit in de gaten en stuur bij waar nodig. 

#6 Personaliseer: deel alleen relevante content gebaseerd op de customer journey

Toon de juiste boodschap op het juiste moment. De customer journey bestaat uit verschillende stappen waarin je met bepaalde communicatieboodschappen je websitebezoekers kan beïnvloeden om eerder tot een boeking over te gaan.

De laagdrempelige tool WiQhit gebruiken wij voor een aantal klanten om de juiste boodschappen te kunnen communiceren op het juist moment. Hiermee kunnen we het zetje in de juiste richting geven.

Voorbeeld van boodschappen die je kunt inzetten per stap in de customer journey:

1. Browsen –> welkom unique selling points, reviews, al … mensen hebben geboekt
2. Inspiratie –> welkom unique selling points, reviews, al … mensen hebben geboekt
3. Interesse –> Zorgeloos boeken, gratis omboeken en annuleren
4. Vergelijken –> populaire accommodatie, zorgeloos boeken, hulp bieden
5. Beslissen –> veilig en vertrouwd betalen, populaire accommodatie, hulp bieden
6. Checkout weerstand –> hulp bieden

#7 Train gebruikers om zichzelf te helpen door gebruik te maken van de FAQ optie

Wanneer website gebruikers de FAQ functie gebruiken bespaart dit de organisatie tijd. Communiceer duidelijk naar je website gebruikers dat je website over een FAQ optie beschikt. Laat dit op verschillende pagina’s terugkomen: bijvoorbeeld op de homepage, een specifieke reispagina of boekingsproces. Hoe je het communiceert dat je een FAQ pagina hebt, kun je in elke situatie anders aanpakken. Geef bijvoorbeeld bij een specifieke reispagina (productpagina) het volgende aan: Heb je vragen over een van onze reizen? We beantwoorden de meest gestelde vragen in onze FAQ.

#8  Zorg ervoor dat je de 3 belangrijke triggers op orde hebt waarom mensen boeken

Google heeft onderzoek gedaan naar welke triggers voor mensen belangrijk zijn waarom mensen boeken. Welke triggers zijn dit? Dat zijn:

  • prijs; 
  • geaccepteerde betalingsmethodes; 
  • en afbeeldingen van bestemming/accommodaties.

Zorg ervoor dat de prijs duidelijk zichtbaar is op je website. Daarnaast is het belangrijk dat de betalingsmogelijkheden zichtbaar zijn. Dit kun je doen door de iconen hiervan duidelijk op de website te vermelden. Heb je als Nederlandstalig bedrijf ook een Duitse website? Zorg er dan ook voor deze markt voor dat de relevante betalingsmethodes voor deze markt duidelijk naar voren komen op de Duitse website.
Ten slotte zijn afbeeldingen van bestemmingen/accommodaties ook erg belangrijk voor website gebruikers als ze een reis willen boeken. Zorg in beeldmateriaal ervoor dat de website bezoekers zich kunnen identificeren met de mensen op de afbeelding. Zo zorg je voor herkenning en voelen websitebezoekers zich verbonden. Hierdoor zullen ze sneller overstappen tot het maken van een boeking

Jaimy portretfoto

Hulp of advies nodig voor jouw website?

We helpen je graag verder. Neem contact op met CRO specialist Jaimy.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen