4 manieren om het meest uit je Facebook productcatalogus te halen

Als je zelf marketeer bent er al wat langer in het vak werkzaam bent dan weet je vast dat je met de productcatalogus binnen Facebook artikelen kan pushen. Binnen de reisbranche kan dit door het aanbod aan hotels of andere type accommodaties te tonen.

In dit blog nemen we je mee in 4 manieren om het meest uit de Facebook productcatalogus te halen.

Wat is de productcatalogus?

De productcatalogus is een catalogus waaraan een bestand (of meerdere bestanden) gekoppeld is waarin alle producten die je wilt promoten zijn opgenomen. Dit noemen we ook wel de product feed.
Hierin vind je informatie terug zoals de naam van een accommodatie, de prijs, kenmerken als productbeschrijving en het aantal sterren en meer.

Omdat velden als prijs dynamisch zijn werkt deze optie beter dan wanneer je alle accommodaties handmatig toevoegt. Dit is anders erg tijdrovend om aan te passen. Heb je een enorm aanbod dan is dit een onmogelijke opdracht. Een catalog maak je aan in jouw Facebook Business Manager.

Hoe zet je een catalogus op?

Zorg er eerst voor dat je een Facebook Business Manager hebt en dat je weet waarvoor je de catalogus in wilt zetten. Vervolgens doorloop je de volgende stappen:

  • Navigeer naar Handelsbeheer;
  • Druk op catalogus toevoegen;
  • Kies de juiste opzet. Voor de reisbranche is dit vaak “hotels”;

  • Geef aan wie de eigenaar is en bepaal de naam van de catalogus;
  • Nu kan je kiezen of je de producten handmatig toevoegt of via een productfeed. We adviseren hier het laatste om eerder genoemde redenen;
  • Vul de URL in en laad de producten in in de catalog. Let er op dat de feed opgemaakt moet zijn voor Facebookdoeleinden. Je leest er hier meer over.

Nu ben je er klaar voor om via Facebook het maximale uit je productaanbod te halen.👍

Lees je verder?

Manier 1: Dynamic ads

Zet dynamische ads op. Dit stelt jou in staat om jouw aanbod te laten zien aan de juiste doelgroep. Laat een eerdere websitebezoeker alle hotels zien die diegene op de de website heeft gezien en geen andere hotels. Superrelevant en enorm conversieverhogend!
De advertentievariant caroussel werkt hier het best voor.

Manier 2: Collection ads

Je kan de productcatalogus ook gebruiken om onder een video- of afbeeldingadvertentie jouw aanbod te laten zien. Denk aan een video-advertentie gericht op een nieuwe doelgroep waaronder je jouw beste aanbod aan hotels toont. Dit zorgt vaak voor een hogere CTR en lagere kosten per boeking.
Je kan er ook voor kiezen om merchandise of ander typen producten te tonen. Denk aan een aanbieder van Italie-vakanties die een webshop heeft met Italiaanse producten. Of push nieuwe shirts die men op vakantie kan dragen.

Manier 3: Zet een Facebook- en/of Instagram shop op

Reizen kan je niet direct verkopen via Facebook of Instagram shopfunctie. Tickets en merchandise echter wel. Erg interessant dus voor de dagattractie-branche. Wanneer je een productcatalogus hebt kan je zelf een shop inrichten.
Maak een koppeling en je bent in staat om de producten te verkopen vanuit jouw Facebook- en/of Instagrampagina. De social media pagina’s zijn jouw uithangbord dus als je vanuit die omgeving jouw doelgroep jouw productaanbod kunt laten zien heb je kans op meer sales.

Manier 4: Tag producten in Facebook en Instagram

Als je een shop hebt opgezet kan je je producten taggen in foto’s en video’s. Hierdoor trek je in posts en advertenties meer mensen richting de shop. Dit werk enorm conversieverhogend.

Advies nodig?

Heb je vragen over hoe je jouw productaanbod goed kan inzetten in het Facebooknetwerk?
Of wil je een van de genoemde manieren (laten) uitvoeren? Laat het ons dan gerust weten!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen