3 manieren om zonder cookies te remarketen op Facebook

Sinds de IOS 14 update zien we steeds meer klantdata wegvallen. In 2022 zal deze trend alleen maar doorgezet worden. Marketeers moeten op zoek naar alternatieven en Facebook komt met mogelijkheden om het wegvallen van doelgroepen en conversiemeting op te kunnen vangen. De Facebook Conversions API is hiervoor deels een oplossing, dit stelt je in staat om server-side gebeurtenissen te meten. In dit artikel nemen we je mee in hoe je jouw doelgroep nogmaals bereikt, zonder gebruik te maken van cookies. Geïnteresseerd? Lees dan verder.

Wat is het probleem?

Met klantdata kan je beter marketing bedrijven. Dit kan door directe targeting maar bijvoorbeeld ook door er lookalikes op te vinden. Zonder klantdata tast je in het duister, en laat dat nou net het probleem van deze tijd zijn: de klantdata verdwijnt. Eerder schreven we al een blog over het effect van de laatste IOS update op email, in dit artikel gaan we in op het Facebooknetwerk en de creatieve oplossingen. Terug naar het probleem, sinds IOS14 wordt de cookie van de gebruiker van de app (95% van de gebruikers van Facebook en Instagram bevindt zich op mobiel) als default niet opgeslagen. Dus: de data van deze persoon mag niet gebruikt worden. Als adverteerder is dit een probleem. Doelgroepen worden kleiner en je hebt geen inzicht in het gedrag van gebruikers. Toch zijn er wat trucjes.

Video

Video

Dat video binnen Facebook en Instagram goed werkt weten we, we leven in een tijdperk waarin snelle media geconsumeerd wordt en in video kan je veel beter uiten waarom de consument bij jou een vakantie of dagje uit moet afnemen dan wanneer je een afbeelding gebruikt. Het grote voordeel van video in dit verhaal is dat je personen die jouw video bekijken opnieuw kan benaderen. Denk aan de volgende doelgroepen:

  • Mensen die ten minste een aantal seconden van de video hebben bekeken

  • Mensen die ten minste een bepaald percentage van de video hebben bekeken

  • Mensen die de video volledig hebben gezien

Dus: zet een goede video in, target de gewenste doelgroep en target daarna nog eens de doelgroep die de gewenste actie heeft uitgevoerd. Iemand die de hele video heeft gezien is waarschijnlijk eerder van plan een vakantie bij jou te boeken dan iemand die de video zo wegdrukte. Tijd om eerstgenoemde een nieuwe advertentie te laten zien en te overtuigen!

Engagement

Ook hier een oplossing die vooral gebruikt kan worden omdat de actie die gedaan wordt plaatsvindt buiten de website om. Engagement ontstaat namelijk op Facebook en Instagram zelf. Target iedereen die een post of advertentie geliked heeft of een reactie heeft geplaatst. Zij hebben een vorm van engagement getoond en de kans is daarmee aanwezig dat ze interesse hebben in jouw product. Benader deze doelgroep nogmaals met een nieuwe boodschap en overtuig ze!

Zelf vergaarde data

De laatste oplossing vindt buiten Facebook en Instagram zelf plaats, ten minste, het vergaren van de data. Verzamel zelf de data! Denk hierbij aan het begeleiden van de websitebezoeker richting het inschrijven voor de nieuwsbrief of laat een vriendelijke pop-up zien wanneer de gebruiker richting het kruisje beweegt. Op de hoogte blijven van onze aanbiedingen? Of heeft u alles kunnen vinden? Ga vooral het dialoog aan en verzamel data, in dit geval voor Facebook en Instagram vooral de emailadressen. Deze adressen kan je namelijk vervolgens uploaden in Advertentiebeheer en voor deze doelgroep ga je aan de slag met op maat gemaakte advertenties. Zo had je eerst geen data, nu wel, en een derde manier om te remarketen zonder cookie!

Heb jij vragen omtrent Facebook remarketing in tijden van verdwijnende cookies? Laat het ons dan gerust weten! Wij helpen je graag verder.

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen