Apple IOS 14 en het gevolg voor online marketing

De update IOS 14 is inmiddels uitgerold door Apple, en wellicht heb je al wat ophef meegekregen. Om te starten, het heeft invloed op de online marketing die je bedrijft. In dit blog nemen we je mee in wat het is, de gevolgen die het meebrengt en de manier waarop je er het best mee om kunt gaan. De GDPR, dataprotectie-regeling staat hier centraal. Lees verder!

Even wat uitleg vooraf

Voordat we ingaan op de gevolgen zoomen we uit. Online marketing is gebaseerd op data van websitebezoekers. Deze data wordt verzameld door tags en pixels. Dat zijn snippets van codes waarmee informatie van de gebruiker wordt verzameld. Dat kan zijn op basis van kenmerken van de gebruiker maar ook m.b.t. gedrag. Facebook heeft daar zijn eigen Facebook pixel voor, Google maakt bijvoorbeeld weer gebruik van de Google Ads Conversion tag en natuurlijk Google Analytics.

Die pixels zijn van belang om een aantal zaken:

  • Conversiemeting
  • Doelgroepen opbouwen
  • Gedrag blootleggen

Door alles wat gaande is naar aanleiding van de AVG-wet en dus de online privacy, heeft de websitegebruiker de mogelijkheid een bepaalde pixel wel of niet te accepteren. Een cookiemelding is de uiting hiervan en is dus verplicht. Een gedeelte van de gebruikers geeft aan dat de data niet gebruikt mag worden. Dit is van invloed op de data die je kan meten. Hierdoor mis je gebruikers, klopt de data die je met betrekking tot gedrag blootlegt niet meer volledig en kan je doelgroepen niet opbouwen.

En dan nu Apple IOS 14

Apple gaat hierin nog net even wat verder. Binnen IOS 14 komen ze met de Tracking Transparency Prompt (TTP). Alle apps in de App Store is verplicht om de gebruiker toestemming te vragen hen te mogen volgen op externe websites en apps. En dus gebruik te maken van de pixels die je in het eerste gedeelte van dit blog terugvindt. Dat is een enorm probleem, zeker als je je beseft dat Facebook en Instagram voornamelijk per app gebruikt worden en dat het Google Display Netwerk veel apps als plaatsing heeft. Ook Snapchat, LinkedIn en Pinterest worden geraakt.

Puntsgewijs resulteert dit in:

  • Minder gemeten conversie
  • Kleinere doelgroepen

En dat is van enorme invloed op jouw online marketing. Je bent hierdoor minder goed in staat om de resultaten van de advertenties binnen apps bloot te leggen en kunt minder remarketen.

Het Nederlandse marktaandeel van IOS in ongeveer 40%. 75% van de Apple gebruikers draait op IOS 14. Dat betekent dat het 30% van alle mobiele gebruikers betreft. De verwachting is dat zeker de helft van de gebruikers zichzelf af wilt schermen. Je houdt dan 15% over, een significant verschil en dus serieus te nemen!

De melding op Facebook

Maar geen man overboord

Grote partijen als Google en Facebook worden geraakt, dit zorgt voor een drop in inkomen. Logisch dus dat zij zich hierop voorbereid hebben en met oplossingen komen.

Facebook

  • Een checklist voor advertisers is opgesteld
  • Informatie over de verplichte domeinverificatie is opgesteld
  • Facebook heeft enorm veel data op zijn eigen platform

Google

  • Modeling systeem waardoor conversie als “verwachting” toegewezen wordt
  • Updates in Google Mobile Apps voor het meten van inkomsten

Wij vanuit RED Online Marketing zijn er om jou verder te helpen. Oplossingen waarbij wij onze klanten helpen:

  1. Eigen data vergaren. Niet alleen door IOS 14 maar uberhaupt in de cookieverdwijnende wereld
  2. Zoeken naar nieuwe doelgroepen. Wordt die van jou kleiner? Er zijn er nog zoveel!
  3. Gebruik van andere marketingkanalen
  4. Gereed maken van pixels

En meer! Heb jij vragen over de invloed van IOS 14 op jouw online marketing. Schroom dan niet om contact met ons op te nemen!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen