Word altijd zichtbaar voor iedere aankomstperiode

Veel organisaties focussen zich op het nu, wat zich in de travel en recreatie vertaalt naar een strategie gericht op datgene wat er in de markt speelt.

Dat is prima om nu omzet binnen te halen maar laat je dan iedereen die zich net wat anders gedraagt schieten? Nee, want dat los je namelijk erg gemakkelijk op. Gebruik het najaar om je voor te bereiden op komend seizoen en ga er mee aan de slag!

jaarkalender yearround strategie

Korte termijn visie

In het hoogseizoen focus je je vaak op last-minute boekingen, in december en januari is vroegboek in volle glorie en in september en oktober denk je al snel alleen maar aan de komende herfstvakantie . Op zich niet heel gek want de meeste consumenten zijn daarvoor in de markt. Maar is het juist niet interessant om iedereen binnen te halen die heel specifiek op zoek is naar periodes die buiten die gedachte vallen?

Dan komt de “yearround strategie” om de hoek kijken. In 1 zin: benader iedereen met een high intent op specifieke periodes, juist die buiten de focusperiode vallen.

Houd een persona in gedachte; bijvoorbeeld Fred, die graag middenin de zomer met zijn vrouw een vakantie voor november boekt. Heerlijk vooruitzicht! In een periode als het najaar is er vaak wat meer tijd om je met dit soort zaken bezig te houden. Zet een strategie hiervoor neer en ga met je team aan de slag.

Starten met de yearround strategie

Het is belangrijk dat jij jouw klanten en gasten iets te bieden hebt. Dat moet je online uitstralen. Content is dan ook key. Begin dus eens met specifieke landingspagina’s per vakantieperiode en per maand.

    Gebruik dit lijstje maar als spiekbriefje:

    Boor je meerdere markten aan? Denk er dan aan dat er grote verschillen zijn. In Frankrijk bijvoorbeeld zijn 1 en 11 november vrije dagen i.v.m. Allerheiligen en de Wapenstilstand. In Belgie is de herfstvakantie pas in november en in Duitsland viert men Frohnleichnam altijd in mei of juni.

    Gebruik onze contentkalender voor meer duidelijkheid over de vakantieperiodes per land.

    De opzet van de landingspagina moet wel aan een aantal eisen voldoen. Neem de volgende 4 tips mee. 

    1. Iedere vakantieperiode en maand brengt een aantal USP’s met zich mee die jij kan faciliteren. Deze dien je te noemen. Denk aan “open haard & vuurkorven” in december terwijl dat in april niet interessant is. Of sneeuwzekerheid in oktober terwijl dat in juli anders is
    2. Laat zien wat er in de buurt te doen is per maand of periode. Denk aan muziekevenementen per maand of de mogelijkheid om een bootje te huren in de zomer. Zijn specifieke pistes op de wintersportbestemming alleen open in november en december? Mooie trekkers voor die pagina’s
    3. Zorg voor goed beeldmateriaal dat aansluit bij de pagina. Een blij gezien met jas aan op de augustuspagina gaat niet werken, kinderen in zwemkleding wel. Zorg er voor dat je voor ieder seizoen goed materiaal hebt en deel dat met de marketeer
    4. Verander de content direct wanneer de maand voorbij is. Dus is het 1 augustus 2020? Dan is de juli-pagina niet meer van toepassing. Pas deze aan naar 2021 en deze is wel weer up to date. Haal de pagina nooit offline! Je verliest dan alle opgebouwde waarde.

    En nu onder de aandacht brengen

    Nu de pagina’s er zijn is het tijd om er wat mee te doen. Je wilt ze onder de aandacht brengen en er verkeer op hebben. Denk hierbij vooral aan de volgende kanalen.

    SEO: zorg er voor dat je de pagina’s SEO-technisch gezien goed schrijft. Hierdoor pak je organisch verkeer mee. Het zal even duren voordat dit grote aantallen zijn maar je moet ergens beginnen

    SEA: zeker als je op gebied van SEO nog niet zo goed scoort kan het interessant zijn om via Google of Bing te adverteren op termen als “vakantiehuisje september” of “vakantie Ameland herfstvakantie”. Dit is heel relevant verkeer want in de zoekopdracht zit al verweven wanneer men graag op vakantie wilt. Zet hier de juiste pagina achter inclusief goede content en je bent een heel eind op weg

    Je eigen social media: zet iedere periode en maand twee- a driemaal per jaar in het zonnetje. Hiervoor maak je een kalender. November volgend jaar zet je in december nog niet in het zonnetje maar juli kan hier een prima maand voor zijn. Probeer maar eens!

    E-mail: hint alvast naar latere periodes. Denk aan een insteek als “de drukte ontwijken? Boek alvast voor het najaar!”

    Door de yearround strategie toe te passen voeg je een hoop mooie content toe aan de website en werk je aan een sterke aanwezigheid het gehele jaar door. Dit zal zorgen voor meer boekingen door het gehele jaar heen.

     

    • 🎯 Waarom is een yearround strategy van belang in de travel- en recreatie?

      Omdat je je dan niet alleen focust op hoogseizoenen maar boekingen voor allerlei periodes binnen kunt halen

    • 📝 Hoe start ik met de yearround strategy?

      Begin met het ontwikkelen van landingspagina's en bijbehorend beeldmateriaal voor iedere maand en vakantieperiode

    • 🔗 Welke marketingkanalen kan ik het best gebruiken voor verkeer wanneer de yearround strategy staat?

      SEO, SEA, de eigen socials en email.

    Deel dit bericht:

    Share on facebook
    Share on twitter
    Share on linkedin
    Tijmen Pars

    Geschreven door:

    Tijmen Pars

    Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

    Vrijblijvend kennis maken?

    Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

    RED nieuws ontvangen?

    0
    Inschrijvingen

    Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen