Google stopt met Universal Analytics, tijd om over te gaan naar Google Analytics 4

Google heeft aangekondigd dat Google Analytics in zijn klassieke vorm op 1 juli 2023 stopt. Vanaf deze datum worden er geen nieuwe gegevens meer verzameld en verwerkt. Tot nu toe hebben we aangeraden dat je zowel Google Universal Analytics (UA) als Google Analytics 4 (GA4) naast elkaar laat draaien, maar vanaf mid 2023 is dat geen optie meer. Wil je dan toch website data middels Google Analytics meten, dan moet je migreren naar GA4. Meer over weten? Lees verder in deze blog van onze SEA en GA4 specialist Andre. 

Waarom duwt Google de overstap naar GA4?

Universal Analytics is ontworpen om te werken met cookies en waarneembare gegevens. In 2023 zullen alle grote browsers geen of slechts beperkte cookie-ondersteuning hebben, waarmee de basis voor de tracking met Universal wegvalt.


Omdat het meten via Cookies niet langer gangbaar is, is GA4 gebouwd om het te vervangen, met privacy centraal. Lees hier de vier redenen waarom Google Analytics 4 je data future proof maakt.

Wat is het probleem, is het niet gewoon een update?

GA4 is een volledig nieuwe tool, dus er is geen manier om een ​​bestaand account 1-1 te converteren. Er moeten tools zijn om instellingen zo makkelijk mogelijk over te nemen (hoe makkelijk valt nog te bezien). Maar er bestaat niet zoiets als een “button-click-reboot-done”-update, we hebben het altijd over een nieuwe setup.


Dus iedereen moet overstappen?

Ja. Standaard Universal Analytics-property’s verwerken vanaf 1 juli 2023 geen nieuwe hits meer. GA360-klanten krijgen 3 maanden langer, maar ook Universal Analytics 360-property’s verwerken vanaf 1 oktober 2023 geen nieuwe hits meer.

Voor wie GA4 nieuw is, moet langzaam beginnen en van plan zijn rapporten te verplaatsen. Voor nieuwe projecten heeft een setup met Universal waarschijnlijk geen zin meer. Uiteindelijk valt het argument weg: Oh, onze Universal Reports zijn nog steeds goed.

Is GA4 hier al klaar voor, en zo niet moet ik niet beter van analysetool wisselen?

GA4 bestaat ongeveer 2 jaar. Binnen die tijd zijn we er soms tegenaan gelopen dat GA4 nog aan het veranderen was, waardoor koppelingen met 3rd party tools tijdelijk zijn weggevallen.

Wij vertrouwen erop dat Google in de toekomst zal blijven investeren in de ontwikkeling van Analytics, en dat GA4 een volwaardige tool zal worden. “In mijn ogen heeft het dus geen zin om over te stappen naar een andere analysetool. Vooral als het gaat om adverteren en verbinding maken met andere voor de marketeer belangrijke Google producten zoals Google Ads, DV360, YouTube, of Google Search Console zal Google die koppeling nog steeds het beste kunnen leggen”, aldus onze SEA en GA4 specialist Andre.


Bij RED Online Marketing hebben we ruim 2 jaar met GA4 te maken en wij volgen de ontwikkelingen op de voet. Als je vragen hebt of ondersteuning nodig hebt, neem dan contact met ons op.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen