Marketing in de Metaverse

Als je als marketeer de uitzending van Jinek over de Metaverse van 29 oktober 2021 gezien hebt, zul je jezelf deze vraag wel eens gesteld hebben. Is Metaverse the next big thing? En hoe zit dat dan met marketing? Of… wat is Metaverse eigenlijk? Misschien is het wel de toekomst van reizen? Bij RED zijn we nogal nieuwsgierig, dus gingen we op onderzoek uit.


Samen met arfected The AR Agency geven we alvast een blik op wat de Metaverse is.

"In 2022 leren de early adopters Metaverse kennen"

In de Verenigde Staten gebruikt inmiddels 85% van de bevolking enige vorm van augmented of virtual reality. Metaverse is gebouwd op deze technieken: een netwerk van aan elkaar gekoppelde virtuele 3D werelden waarin je mét andere gebruikers kunt interacteren. Kort gezegd: je kunt je vrienden (in de vorm van avatars) ‘s avonds ontmoeten met stem, geluid en interactie in “de Metaverse”. Een compleet nieuw computer platform x sociaal netwerk. Zie 2022 als het jaar dat de early adopters het Metaverse leren kennen.

Om echt te begrijpen wat het is raad ik je aan dit artikel van influencermarketinghub.com te lezen. Ik wil je vooral meenemen wat er op marketing gebied mogelijk is of binnen travel en leisure gebied. 

Een aantal dingen zijn wel belangrijk om te begrijpen:

  • Het is nu nog vooral fun
  • Het bestaat naast en tijdens de échte wereld
  • Het is een nieuwe plek waar mensen zijn – dus waar je kunt zijn als merk
  • Net als “online” eindigt het Metaverse niet
  • Het is een mix van verschillende platformen

Bron: https://influencermarketinghub.com/Metaverse-marketing/

Marketing kansen in de Metaverse

Net als we bij andere trends hebben gezien, verwachten we dat dit niet de échte beleving van vakantie, reizen of een dagje uit kan vervangen. Het brengt deze wereld wel een stuk dichterbij, digitaal gezien dan.

Grote merken zoals Gucci gebruiken het om productlanceringen te doen. Je kunt in de Metaverse naar een virtuele winkel gaan en vanaf je mobiele telefoon, tablet of VR-headset virtueel producten testen en bestellen. Dan zou je zeggen, wanneer is de eerste achtbaan live die je kunt testen, waarna je een “in-verse ad” krijgt om een kaartje te bestellen om de achtbaan in real life te proberen?

Het is nu nog pionieren, omdat niet veel mensen in Europa dit actief gebruiken. Maar zoals het altijd gaat… pionieren loont!

Hoe kun je op termijn profiteren?

  • In-Metaverse adverteren, zie het als in-game adverteren
  • PR – vooral voor merken die nu snel instappen
  • Maak “verzamel” items in de Metaverse – die anderen willen kopen
  • Bij bestaande communities aansluiten – bijv. bij een mountainbike community aansluiten als MTB-reisorganisator
  • Een virtuele 3D plek om “samen” vrije tijd te consumeren – tijd wordt anders geconsumeerd, net als er ineens minder tijd aan kranten werd besteed 

Bron: https://candidplatform.com/en/news/platform-news/all-platform-news/marketing/marketing-in-the-Metaverse-emerging-opportunities-for-brands.html

Impact van Metaverse op zoekmachines en sociale media

En daarmee de impact op SEO, SEA, social advertising, community building… noem het maar op. Die zal er zijn – hoe dan ook. Want to be the first? Denk in je product na of je video- en websiteresultaten kunt maken op en rondom Metaverse voor organische vindbaarheid en een voorsprong t.o.v. concurrentie.


Wat is tot nu toe de impact en trend van zoekopdrachten naar Metaverse? Na de Jinek uitzending die over Metaverse ging op 29 oktober 2021, is het aantal zoekopdrachten naar deze “nieuwe wereld” constant hoog in Nederland:

Dit gedrag is overigens niet anders dan andere landen in Europa zoals Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. De naamswijziging van Facebook en lancering van de nieuwe bedrijfsstrategie die erg op Metaverse leunt, zal hier zeker een enorme bijdrage in hebben. Als Facebook dit doet, volgen vele anderen…

Zoals ook bij andere platformen zoals Instagram, Snapchat en TikTok is gegaan zal de opkomst van het Metaverse zijn impact hebben op trends en consumentengedrag. TikTok máákte diverse artiesten beroemd en nummers veel gedownload. Zoals ook Jason Derulo zijn carrière nog verder in de lift kwam met de trend van Savage Love – populair geworden door TikTok dansjes.  Dit kunnen we zeker ook van Metaverse verwachten.

 

Een nieuwe revolutie

Zoals ook de opkomst van het internet, sociale media en smartphones een enorme impact hadden op de customer journey kan Metaverse dit ook gaan hebben. De wereld kent enorm veel marketing kansen, vooral voor nieuwkomers.

 

Twee van de belangrijkste kansen:

  1. Het bereiken van Gen Z
  2. Een nieuwe plek waar consumenten “tijd” besteden

De eerste concepten waren te zien in Second Life uit 2006 alweer. Daar kon je zowel persoonlijk als op bedrijf- of merkniveau een nieuwe wereld ontdekken. Sociale media (waaronder Facebook dus) hebben de opkomst van Second Life destijds verdrongen.

Inmiddels is de techniek zo ver, dat Metaverse vaak op blockchain wordt gebouwd. Daarbij is de visuele techniek zo verder ontwikkeld dat de mogelijkheden tot AR/VR enorm groot zijn geworden. 

Met VR-headsets en AR-brillen kun je niet alleen heel tof gamen, maar ook voor zakelijke doeleinden helpt dit. Bijvoorbeeld in een vergadering. COVID-19 heeft ons allemaal laten zien dat op afstand werken mogelijk is. Toch is de drang om elkaar te zien groot. Mogelijk kan deze ontwikkeling ons nog een stap dichterbij brengen.

https://hellofuture.orange.com/en/a-journey-into-the-Metaverse-marketing-opportunities-in-a-connected-and-persistent-world/ 

Cool kids from Gen Z

Voor merken en marketeers blijft het een uitdaging om Gen Z en Millennials te bereiken. Platformen waar tijd besteed wordt veranderen razendsnel. Denk aan Hyves (voorheen haha), Facebook, Instagram, WhatsApp, Snapchat, TikTok, Clubhouse etc. 

Iedere marketeer blijft op zoek naar deze generatie. Zij zetten de eerste stappen alleen om te reizen, ontdekken reisvoorkeuren, vormen herinneringen met bestemmingen en plekken die ze bezocht hebben. Dit blijft iedereen de rest van het leven bij. Het is enorm belangrijk om als leisure-, travel bedrijf of destinatie een rol in te kunnen spelen.

 

De toekomst van Metaverse in travel en leisure marketing

Facebook heeft haar naam omgetoverd tot Meta. Het werd door Forbed al “Marketings Next Big Thing” genoemd. Do we need to say more?

Vooral de naamswijziging van Facebook was wel een van de tekenen aan de wand. Facebook heeft ook haar eigen Metaverse al gebouwd genaamd Horizon Worlds. Met de aankoop van Oculus in 2014 – waar 2 miljard dollar mee gemoeid was – bereidde Facebook zich hier al op voor. Horizon Worlds is dus de eerste stap naar de Metaverse

Het is nog onduidelijk wat de toekomst van Metaverse gaat brengen. Travel en leisure marketing kunnen zeker een rol spelen. Vooral voor plekken waar Gen Z een rol speelt, denk bijvoorbeeld aan attractieparken, musea en dierentuinen. Dat voorop lopen daarin geen windeieren legt, bewees De Efteling wel met het produceren van de 360° VR video op YouTube over Baron 1898, met inmiddels meer dan 8 miljoen streams.

Bronnen:
https://www.oculus.com/facebook-horizon/

https://about.fb.com/news/2021/12/horizon-worlds-open-in-us-and-canada/ 

https://techpulse.be/nieuws/154558/facebook-koopt-virtual-reality-specialist-oculus/

https://www.thetradedesk.com/us/news/the-Metaverse-how-brands-are-boldly-embracing-marketings-new-frontier

Corné vierkant

Heb je vragen of wil je meer weten?

Vul het contactformulier in voor een eerste kennismaking. Wij helpen je graag verder om 1-op-1 jouw vragen te beantwoorden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen