E-mail Travel Benchmark – Lees hier de belangrijkste uitkomsten

“Is een open percentage van 29% eigenlijk goed of slecht?” “Wat is een goed moment om de nieuwsbrief te versturen?” Dit zijn vragen die regelmatig worden gesteld. Lees hier meer over in deze blog, gebaseerd op de e-mail marketing benchmark 2022 van TeamITG. De jaarlijkse benchmark is tot stand gekomen met behulp van data verzameld uit de e-mail tool CanopyDeploy, waarmee jaarlijks meer dan 3,6 miljard berichten worden verzonden.

Accepted rate

Het aantal mails dat succesvol wordt afgeleverd vanuit CanopyDeploy ligt op 99,49% in de reisbranche. 

Bounces

Wanneer een e-mailbericht door een ontvangende mailserver wordt geweigerd, spreken we van een e-mail bounce. Er is een verschil tussen soft bounces en hard bounces. 

Bij een soft bounce is er een tijdelijke reden waarom de e-mail niet wordt afgeleverd, bijvoorbeeld door een volle inbox of een tijdelijk probleem met de server. Een hard bounce wordt veroorzaakt wanneer de e-mail niet kan worden afgeleverd omdat het e-mailadres niet meer bestaat. 

De bounce ratio van e-mails ligt in de Business to Business (B2B) hoek hoger dan in de Business to Business (B2B) branche: 0,73% versus 0,28%. De reden? B2C-bedrijven hebben doorgaans toegang tot veel first party data, zoals bestelgeschiedenis en data van apps, waardoor ze over meer nauwkeurige data beschikken. De meeste mensen veranderen daarnaast zelden hun persoonlijke e-mailadres, terwijl zakelijke e-mailadressen veel vaker veranderen, bijvoorbeeld wanneer mensen van baan veranderen. 

Open ratio

Openingspercentage, ook wel Open Ratio / Open Rate, Confirmed Open Rate of COR genoemd, staat voor het percentage ontvangers van een e-mail bericht dat het bericht geopend heeft.

Het gemiddelde open ratio in de reisbranche in 2022 was 38,93%. Is het open percentage van jouw e-mails doorgaans een stuk lager? Dan is het waarschijnlijk dat een groep inactieve e-mailadressen dit cijfer stelselmatig laag houdt. 

Tip: Houd daarom niet vast aan de kwantiteit van lijst, maar richt je op de kwaliteit van je lijst. Mensen die in het afgelopen jaar geen nieuwsbrief hebben geopend (terwijl er wel regelmatig gemaild is), zullen zeer onwaarschijnlijk jouw nieuwsbrief later wel openen. Voer eens een heractivering campagne uit waarbij inactieve mensen automatisch worden afgemeld voor je nieuwsbrief lijst mits zij expliciet aangegeven lid te willen blijven via de e-mail. Het schoont je lijst op en zorgt voor betere, betrouwbare open percentages. 

iOS 15 update – In een eerdere blog las je al meer over de impact van de iOS15 update waarbij e-mails door e-mail client Apple Mail automatisch als open worden gezien. Met behulp van een nieuwe CanopyDeploy-technologie heeft ITG de Open Rates opgedeeld in daadwerkelijke Opens en Machine Generated Opens (opens op servers van Apple). Hier zit wel degelijk verschil in. In de loop van het vierde kwartaal zien we een gemiddelde variatie van 3,50% lager wanneer de Machine Generated Opens worden uitgesloten. 

Klikpercentage

Het klikpercentage, Click Through Rate (CTR) geeft aan in welke mate er doorgeklikt wordt wanneer de e-mail eenmaal is geopend. In de reisbranche is het gemiddelde percentage 2,52%. Branchebreed geeft TeamITG aan dat dit percentage ligt op 3,52%.

Verzendmoment

De populairste verzenddag in de reisbranche is vrijdag. Branchebreed is de donderdag de populairste verzenddag voor de derde keer op rij. De beste open ratio’s werden branche breed behaald op dinsdag voor Business to Consumer mailings. Benieuwd naar het hoogste open ratio voor de Business to Business mailings? Gek genoeg is dit op zondag! 

Het verzendtijdstip van 15:00 levert in de travelbranche de hoogste open ratio op, gevolgd door 22:00. Dit, terwijl de meeste mailings in onze branche nog altijd rond 9:00 ‘s ochtends worden verstuurd. Het beste geklikt wordt er in de e-mail rond 14:00. 

De complete e-mail benchmark 2022 download je hier.

Vragen op het gebied van e-mail marketing?

Neem contact op met Elise

Elise

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen