E-mail deliverability: Hoe je mail niet in de spambox belandt

Deliverability is een belangrijke term op e-mailmarketing gebied. Omdat er tot op de dag van vandaag veel spam e-mails worden verstuurd, wordt er gecheckt door e-mailclients zoals Gmail of Hotmail of een e-mail vermoedelijk een spambericht is. Hiervoor gebruiken ze spamfilters. Wat op zich goed nieuws is, maar de spamfilters kunnen zo streng zijn dat jouw goedbedoelde e-mail soms niet aankomt in de inbox van je nieuwsbrief abonnee. 

In deze blog lees je 10 tips hoe je ervoor kunt zorgen dat je e-mail in je inbox komt in plaats van in de spambox.

Wat is e-mail deliverability?

Het geeft aan of een e-mail überhaupt aankomt in de inbox bij de ontvanger en dus niet wordt geblokkeerd door spamfilters. Wereldwijd wordt er nog steeds heel veel spam verstuurd, ongeveer 50 miljard berichten per dag. Spamfilters worden gelukkig steeds slimmer, maar dit maakt het ook lastig om jouw goedbedoelde e-mail aan te laten komen. 

Deliverability is een ongoing proces dat nooit klaar is, maar zodra je de belangrijkste punten hebt geoptimaliseerd zul je zien dat je deliverability omhoog gaat. 

Let op! In veel e-mail service providers vind je het percentage delivery rate terug. Dit is het percentage van e-mails dat ‘succesvol’ is afgeleverd. Dit zegt niet of het in de spambox of in de inbox is aangekomen. Verwar dus de termen delivery rate en deliverability niet met elkaar.

1. Afzender

Afzender naam

Benoem de naam van de afzender graag zo specifiek mogelijk. Een voorbeeld als afzender is Roy van RED Online Marketing. Maar RED Online Marketing is ook een prima afzender. Een algemene naam als ‘Klantenservice’ wordt vaak als onbetrouwbaar ervaren door e-mail clients, vermijd deze dus. 

Afzender e-mail

Vermijd e-mailadressen met info@, support@ en no-reply@.
Gebruik liever e-mailadressen zoals nieuwsbrief@. 

E-mail authenticatie

Stel je e-mail authenticatie in waarmee je jezelf identificeert als een betrouwbare verzender van e-mails. Dit omvat het instellen van: 

  • SPF (Sender Policy Framework)

In je SPF record staat welke servers namens jouw domeinnaam e-mails mag versturen. De server die de e-mail ontvangt maakt dan o.b.v. het SPF-record de keuze om de e-mail wel of niet door te laten gaan. 

  • DKIM (DomainKeys Identified Mail)

Dit is in feite een unieke digitale handtekening in de header van je e-mail. In de DNS instellingen van het verzenddomein zet je een bijbehorende publieke sleutel die de e-mail server gebruikt om o.b.v. jouw handtekening te zien dat deze echt door jou is verstuurd. 

  • DMARC (Domain-based Message Authentication, Reporting & Conformance)

Een policy die gepubliceerd wordt in de DNS record. Je geeft aan dat je SPF en/of DKIM gebruikt.

2. Onderwerpregel 

Maak gebruik van een goede subjectline, deze bepaalt uiteindelijk of de ontvanger het interessant genoeg vindt om de mail te openen. Vermijd woorden als ‘gratis’ en ‘win’ en vermijd zoveel mogelijk het gebruik van hoofdletters en uitroeptekens. Een ondersteunende emoticon aan de onderwerpregel kan absoluut geen kwaad. Een goede interactie zorgt namelijk voor een positieve invloed op de deliverability. Houd ongeveer 7 woorden / 41 tekens aan voor de onderwerpregel, bijvoorbeeld Alleen nog dit weekend vroegboekkorting! 

3. Werk met een dubbele opt-in

Als mensen zich aanmelden voor de nieuwsbrief laat hen dan via een opt-in mail de aanmelding bevestigen. Zo weet je zeker dat het ingevulde e-mailadres klopt en je niet per ongeluk naar een niet-bestaand e-mailadres mailt (= niet goed voor je deliverability) en daarnaast is het openpercentage van deze opt-in uiteraard erg hoog. Zoals je net hebt gelezen heeft een goede openratio een positieve invloed op de deliverability. 

4. Schone nieuwsbrief lijst

Mail het liefste alleen mensen die actief zijn. Mensen die in het afgelopen jaar niet één keer een nieuwsbrief hebben geopend (en er is wel gemaild), wil je liever niet in je nieuwsbrief bestand hebben. Ze zorgen voor een vertroebeling van je cijfers en zijn bepaald geen verbetering op je verzend reputatie. Sterker nog, ze zorgen ervoor dat je e-mail sneller in de spambox terecht komt! 

Inactieve mensen kun je via een heractiveringsmail informeren dat ze niet meer gemaild worden mits zij expliciet aangeven de nieuwsbrief te willen blijven ontvangen. 



Providers schakelen daarnaast vaak een e-mailadres uit wanneer een adres voor een lange tijd inactief is. De definitie van ‘lange tijd’ verschilt per provider: Bij de Amerikaanse AOL is dit al vanaf 3 maanden, gangbaarder is een periode van een jaar. Nadat een adres inactief verklaard is, weigert de provider alle inkomende mail (het levert een bounce op) voor een bepaalde periode, meestal een jaar of langer. 

Voordat je een (oude) nieuwsbrief lijst importeert is het sterk aan te raden om te kijken naar (in)activiteit en de e-mailadressen te checken via een e-mail verificatie tool die aangeeft of e-mailadressen nog bestaan. 

Let op! Koop nooit een lijst met e-mailadressen. Een dergelijk bestand is kwalitatief niet goed en het heeft vaak een grote negatieve invloed op je verzend reputatie en daarmee je deliverabilty. 

5. De zwaarte van je e-mail

E-mail providers blokkeren vaak te zware mails. Zorg ervoor dat je e-mails niet te zwaar zijn. Houd 75 kb als max aan voor je (plain) tekst en let op dat je mail inclusief alle geladen afbeeldingen niet boven de 250 kb uitkomt. De zwaarte van je e-mail kun je checken met behulp van de gratis tool E-mail Analyzer https://analyze.email/ 

6. Tekstversie

Stuur met de nieuwsbrief altijd een tekstversie mee met zoveel mogelijk deze inhoud. Bij sommige e-mail service providers wordt deze automatisch gegenereerd. Bij andere e-mail service providers moet de tekstversie handmatig worden ingevuld. Check altijd of er in de tekstversie een header, inhoud en footer staat. Vergeet in de header en/of footer vooral de online versie en afmeldlink niet te vermelden. 

7. Afmeldlink

Zorg ervoor dat de ontvanger van de e-mail zich gemakkelijk kan afmelden. Plaats het liefste in de header en de footer een afmeldlink. Wanneer iemand niet snel (genoeg) een afmeldlink kan vinden dan is diegene sneller geneigd om je e-mail als spam te markeren. Logischerwijs heeft dit negatieve gevolgen voor je verzend reputatie bij deze e-mailclient. 


8. Wees relevant 

E-mails met een relevante boodschap zorgen voor meer opens en clicks en dit heeft een positief effect op de verzend reputatie. Iemand die een jaarplaats heeft met een caravan op een camping en een nieuwsbrief ontvangt met als onderwerpregel ‘Huur een lodgetent’ zal niet snel geneigd zijn om deze e-mail te openen.


9. Mail regelmatig

Met welke frequentie er het beste gemaild kan worden hangt af van je doelgroep en  nieuwswaarde. Voor een dagaanbiedingen website is het logisch om dagelijks te mailen. Voor een camping is maandelijks mailen een prima frequentie. Belangrijk is om de regelmaat erin te houden. Wanneer je maanden achtereen niet mailt en in belangrijke periodes ‘opeens’ elke week, zul je meer afmeldingen kunnen verwachten. Bij een eerste mail kun je ook rekenen op een hoog percentage bounces waardoor een groter deel van je bestand (onterecht) de nieuwsbrief niet meer ontvangt. 


10. Gratis test tool 

Wil je weten hoe jouw e-mail scoort? Check dit via de gratis tool Email Analyzer https://analyze.email/  Deze tool geeft op basis van 5 punten aan wat je kunt verbeteren aan de e-mail op het gebied van (niet)werkende links, zwaarte van afbeeldingen en bijvoorbeeld de technische instellingen van de afzender. 

Om trending songs te vinden, klik je op het tabblad “Ontdekken”. Je kunt op audio klikken om het aantal video’s te zien dat ermee is gemaakt. Ook goed om te weten: alle muziek die op het platform beschikbaar is, is legaal te gebruiken voor je eigen video’s 😉

Tot slot

Het verbeteren van je deliverability gaat niet over één nacht ijs helaas. Als je alle optimalisatie tips hebt bijgewerkt, betekent het niet automatisch dat je deliverability direct is verbeterd. Hier gaat tijd overheen. En als de deliverability hoog is, zorg er dan voor dat deze hoog blijft!


    Heb je hulp nodig bij het verhogen van je deliverability?

    Elise

    Deel dit bericht:

    Share on facebook
    Share on twitter
    Share on linkedin

    Vrijblijvend kennis maken?

    Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

    RED nieuws ontvangen?

    0
    Inschrijvingen

    Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen