De top 5 SEO trends voor 2022

2022 is net van start en daarom nemen we jullie graag mee in de belangrijkste SEO trends in 2022 voor de Travel & Leisure branche. Wat worden dit jaar de trends? En waar moet je nu toch echt aan gaan werken? Je leest het in deze blog!

1. User intent is belangrijker dan ooit

Het belangrijkste onderwerp op SEO gebied in 2022 is toch wel User intent, oftewel gebruikersintentie. Iedereen die een zoekwoord intypt in Google heeft een bepaald doel bijvoorbeeld een leuke vakantiebestemming vinden voor in de herfst of tickets kopen voor een attractiepark. Hoe beter je snapt wat het doel van de bezoeker is, hoe beter je je content hierop kunt laten aansluiten. Vervolgens zorgt deze goede content voor een hogere ranking in Google. 

Bijna elke update aan het algoritme dat Google doet heeft als doel de user intent beter aan te laten sluiten bij de zoekresultaten. Dit zal in 2022 zeker niet anders zijn!

Hoe ga je hier meer aan de slag? 

Kijk eens naar de Five Stages of Travel van Google en bedenk hoe jouw belangrijkste zoekwoorden hierin passen. Vervolgens kan je controleren of jouw content hier ook echt op aansluit.

2. Verbeter de Core Web Vitals van je website

Core Web Vitals zijn sinds 2021 onderdeel van het algoritme van Google en zullen in 2022 nog belangrijker worden. Core Web Vitals bestaat uit drie componenten die Google gebruikt om de snelheid van jouw website te meten. Met name de snelheid op mobiel vindt Google belangrijk. 

Hoe ga je hier mee aan de slag?

Werk aan de volgende drie punten:

  • Largest Contentful Paint: Hoe lang duurt het totdat de pagina geladen is?
  • First Input Delay: Hoe lang duurt het totdat de pagina te gebruiken is?
  • Cumulative Layout Shift: bewegen er nog elementen op de pagina nadat de pagina is geladen?


Lees meer over Core Web Vitals in onze blog over de Google Page Experience Update.

3. Afbeeldingen optimaliseren voor SEO

Afbeeldingen worden steeds belangrijker. Mensen nemen niet langer de tijd om lange stukken tekst te lezen, ze willen direct zien wat ze krijgen. Zeker bij het boeken van een vakantiehuisje of het reserveren van een reis, wil de gebruiker graag een voorproefje van wat hij op vakantie kan verwachten. 

Op social media zien we deze trend natuurlijk al langer, maar ook zoekmachines gaan mee in deze trend. Google Lens is hierbij de belangrijkste trend. Deze app is in staat via onderwerpen te herkennen die je met de camera van je mobiel filmt. Denk hierbij bijvoorbeeld aan gebruik voor bestemmingen. Zo is Google Lens te gebruiken om kunstwerken en bezienswaardigheden te herkennen. Hoe fijn zou het zijn als de gebruiker dan op de website van de bestemming terecht komt.

Hoe ga je hier mee aan de slag?

Optimaliseren voor Google Lens is niet heel anders dan voor Google Image Search. Zorg voor goede bestandsnamen bij afbeeldigen en vul de alt-tekst voor een afbeelding altijd in.

4. Video optimaliseren voor SEO

Video is wellicht nog wel belangrijker dan afbeeldingen voor 2022! Video’s komen steeds meer voor in de zoekresultaten zoals bijvoorbeeld Featured Snippet. Dat betekent dat een video het eerste zoekresultaat is nadat je je zoekterm hebt ingetypt. Daarnaast verwachten gebruikers, door de populariteit van bijvoorbeeld Instagram stories en TikTok, ook steeds meer video’s op websites. Google past zijn algoritme hier op aan en zal steeds meer voorrang geven aan video’s in de zoekresultaten. 

Hoe ga je hier mee aan de slag?

Vul voor elke video een goede titel en omschrijving in. Hier kun je de belangrijkste zoekwoorden gebruiken voor jouw video. Vul in Youtube ook de bijbehorende tags goed in, zodat Google ook deze gemakkelijk uit kan lezen. Gebruik daarnaast ook meer video’s in de content op je website. Dit hoeft niet heel ingewikkeld: een rondleiding in een accommodatie, een filmpje van de fietsverhuur, een filmpje over het verloop van het inchecken, etc.

5. Een nieuwe manier voor ranken: Passage Ranking

Onlangs liet Google weten een nieuwe manier van ranken te gaan gebruiken genaamd ‘Passage Ranking’. Wat inhoudt dat Google niet alleen maar kijkt naar de hele pagina, maar ook naar losse alinea’s. Hierdoor kan één pagina over meerdere onderwerpen gaan en ranken voor al deze verschillende onderwerpen door het gebruik van deze ‘passages’. 

Hoe ga je hier mee aan de slag?

Deel je content op in duidelijke blokken (alinea’s). Zorg dat elke alinea duidelijk één onderwerp heeft zodat het ook voor de zoekmachine gemakkelijk te ontdekken is waar het over gaat. Het zou goed kunnen dat je dit nu ook al doet, omdat het ook over het algemeen een goede tip is om teksten op deze manier te schrijven. Zo zijn ze makkelijker te lezen door de gebruiker.

Advies nodig?

Mocht je vragen hebben of advies willen over wat er specifiek op jouw website verbeterd kan worden voor 2022, neem dan contact met ons op!

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen