Contenttypen: hoe maak je de juiste keuze voor jouw platform?

Natuurlijk ken je je doelgroep al een beetje en weet je in welke onderwerpen je lezers geïnteresseerd zijn. Maar weet je ook welke contenttypen en contentvormen daarbij passen? En welke contentmiddelen je voor welk doel inzet? Wij helpen je graag door de verschillende en meest gebruikte contentvormen in dit blog te bespreken.

Welke contentsoorten zijn er?

De contentsoort heeft te maken met wat je wilt overbrengen naar de lezer. Dus waar gaat je tekst in de kern over? Wat wil je mensen vertellen? En welke contentsoort past hierbij? Wij onderscheiden hiervoor drie contentsoorten:

1. Informatieve content

Logischerwijs geeft informatieve content informatie over een product of merk. Informatieve content zal in ons geval veelal gerelateerd zijn aan een reisproduct. Op een accommodatie website informeer je mensen bijvoorbeeld over de verschillende soorten accommodaties. Maar ook over de verschillende plekken waar mensen op vakantie kunnen onder het kopje landen. Daarnaast is een product specification page het ultieme voorbeeld van informatieve content. Deze vorm van content zie je op bijna elke reiswebsite terug, bij zoek & boek. Het doel van informatieve content is de bezoeker van extra kennis over een onderwerp te voorzien, zodat deze uiteindelijk een betere beslissing kan maken of een product of merk wel of niet bij hem of haar aansluit.

2. Instructieve content

Instructieve content geeft de bezoeker van de website relevante en leerzame informatie. Deze informatie kan de bezoeker bijvoorbeeld gebruiken bij het oplossen van een probleem of voorziet de bezoeker van extra, vernieuwende kennis over een thema. Zo zijn blogs waarin tips gegeven worden hiervan typische voorbeelden. Maar ook een keuzehulp is een voorbeeld van instructieve content. 

3. Inspirerende content

Inspirerende content is content die inspeelt op het gevoel van de bezoeker. Denk bijvoorbeeld aan een aansprekend filmpje om de bezoeker een indruk te geven van een product of merk of aan het beschrijven van nieuwe trends en ontwikkelingen in de markt. Zo zien de bezoekers van Kids-Campings.com direct een aansprekend filmpje over kindvriendelijk kamperen om hun interesse te wekken voor een kindvriendelijke vakantiebestemming.

Natuurlijk kun je afwisselend gebruik maken van bovenstaande contenttypen afhankelijk van het doel dat je hebt met een tekst. In een andere blog zullen we dan ook de verschillende contentvormen bespreken en de contenttypen die daarbij passen.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen