8 x websitebeleving optimalisatietips voor meer boekingen

Waarom maken mijn websitebezoekers geen boeking en verlaten ze de website? Waarom is het conversiepercentage van mijn website zo laag? Wat kan ik eraan doen om meer boekingen te krijgen? Stel je jezelf deze vragen wel eens af? In deze blog leg ik je graag uit wat je kunt doen zodat je meer boekingen kunt binnenhalen en het conversiepercentage stijgt. 

Als reis- en recreatieondernemer wil je het liefst dat zoveel mogelijk van je websitebezoekers bij je gaan boeken. Je kunt zorgen voor meer websiteverkeer, maar dan blijft het percentage conversies hetzelfde. Wat je eigenlijk wilt is dat je met hetzelfde aantal websitebezoekers meer conversies (boekingen/ticket verkopen etc.) gaat binnenhalen. Om dit te kunnen doen is het belangrijk dat je weet welke processen je websitebezoekers doorlopen en waar je frictie kunt verminderen. Graag loop ik met je door 8 website belevingen die je kunt optimaliseren. 

  1. Aankomst beleving 
  2. Zoek beleving
  3. Navigatie beleving
  4. Informatie beleving 
  5. Beslissing beleving 
  6. Checkout beleving 
  7. Betaling beleving 
  8. Support beleving 

#1 Aankomst beleving

Dit is wat je websitebezoekers ervaren tijdens hun eerste 10 seconde op je website. Eigenlijk is dit de meest cruciale fase aangezien het bepaald of de websitebezoeker op je website blijft of je website verlaat.
Let op: niet elke websitebezoeker landt op je homepage. Het kan ook zo zijn dat ze op een bestemmingspagina of direct op een accommodatie pagina landen. Zorg er dus voor dat je op alle type pagina’s een goede eerste indruk maakt. 

Hoe kan je een goede eerste indruk maken? 

✓ Net design van je website layout 

✓ Geoptimaliseerde prestaties voor mobiel

✓ Toon vertrouwens logo’s specifiek voor jouw niche 

✓ Meer afbeeldingen dan tekst 

✓ Creëer nieuwsgierigheid 

✓ Benoem unique selling points en garanties

✓ Betrek de beleving die ze voordat ze op de website kwamen kregen erbij op de landingspagina in dezelfde communicatie (pre-click beleving) → Vanuit Google, display banner o.i.d.

✓ Personaliseer

#2 De zoek beleving

Je kunt jezelf de volgende vragen stellen om te kijken of je een optimale zoek beleving op je website aanbiedt: 

✓ Kunnen ze de accommodatie/ het ticket of de informatie gemakkelijk vinden? 

✓ Is je zoekbalk gemakkelijk in gebruik voor mobiele apparaten? (ook voor grote vingers?)

✓ Bied je sortering en filtering opties aan?  

✓ Herinner je zoekopdrachten van eerdere zoekopdrachten die zijn uitgevoerd? 

✓ Toon je populaire zoekopdrachten in de zoekbalk?

In bovenstaande afbeelding is een goed voorbeeld te zien waarin het design
aangepast is van de zoekbalk waardoor de omzet met 30% is gestegen.

#3 De navigatie beleving

Hoe gemakkelijk kunnen websitebezoeker door je categorie-, accommodatie- en andere pagina’s browsen zonder te verdwalen. Kunnen ze de accommodatie vinden waar ze naar op zoek zijn in een paar klikken. Een goede website structuur zorgt ervoor dat je websitebezoeker met gemak door je website kunnen navigeren.

Maak het gemakkelijk en interessant om door je website te browsen. Als ze op een landingspagina landen en de websitebezoekers hebben geen idee welke volgende stap ze moeten uitvoeren dan heb je een probleem.

#4 De informatie beleving 

De accommodatie pagina’s moeten een juiste balans hebben in de hoeveelheid informatie die je een potentiële gast voorgeschoteld om tot boeking over te gaan. De hoeveelheid informatie moet niet te overweldigend zijn voor de websitebezoekers. 

Elk element op een pagina kan een website bezoeker laten afleiden, dus optimaliseer je pagina zo dat je alle blokkades verwijdert en zorg ervoor dat de gewenste informatie gemakkelijk te vinden is.

Toon informatie in deze structuur: 

✓ Bullet points 

✓ Samenvatting
✓ Volledige beschrijving 

✓ Accommodatie afbeeldingen en videos 

✓ Een goede balans tussen afbeeldingen en tekst om in te spelen op het gevoel van
de website gebruikers

#5 De beslissing beleving

Veel mensen houden er niet van om beslissingen te maken en veel van hen hebben een beetje hulp nodig. Geef je websitebezoekers een duwtje in de goede richting. 

Gebruik principes als schaarste, urgentie of exclusiviteit op je website.

‘’Nog maar 2 accommodaties beschikbaar’’
‘’12 andere bezoekers bekijken deze kamer’’

Het uitlichten van zeldzame kamers, bijna uitverkochte kamers en exclusiviteit zorgt voor een verhoogd gevoel van de waarde van de kamer. Daarnaast zorgt het er ook voor dat gebruikers zien dat ze in een unieke kamer kunnen overnachten die wellicht later niet meer beschikbaar is.

#6 De checkout beleving

Hoe gemakkelijk is het om een boeking te maken? 1 van de 5 winkelaars verlaten het winkelmandje door een te lang en ingewikkeld checkout proces. Optimaliseer je boekingsproces zodat je meer bezoekers kan omtoveren in gasten.

Hoe kun je zorgen voor een optimaal boekingsproces? 

✓ Verminder de invoervelden die websitebezoekers moeten invullen

  • Één click check out
  • Zorg ervoor dat websitebezoekers zich niet hoeven te registreren om te boeken 
  • Niemand herinnert zich zijn inloggegevens

✓ Een mobiel vriendelijk boekingsproces 

✓ Gebruik een progressie balk om potentiële boekers te laten zien hoeveel stappen   ze moeten nemen om de boeking af te ronden en waar ze zich momenteel bevinden. 

✓ Toon vertrouwens iconen gedurende het boekingsproces 

#7 De betalings beleving

Een belangrijke laatste stap voordat de boeking echt afgerond is die je je websitebezoeker meegeeft is de betalings beleving. Graag geef ik je 3 tips om deze stap te optimaliseren. 

✓ Biedt verschillende relevante betalingsmethodes aan. (Bekijk per markt waarin je opereert welke betalingsmethodes het meest gebruikt worden. 

✓ Voeg vertrouwens iconen toe (betalingsmogelijkheden iconen + security icons)

✓ Zorg voor zo min mogelijk afleiding 

#8 De support beleving 

In deze stap is het belangrijk dat je team de websitebezoekers helpt met de vragen die zij hebben tijdens de gehele klantreis.


96% van de klanten zegt dat de merkloyaliteit vooral afhangt van de support die een organisatie aanbiedt.

Maak het je websitebezoekers zo gemakkelijk mogelijk om antwoord te krijgen op hun vragen. Een veelgestelde vragen (FAQ) pagina wordt steeds belangrijker.

Wat je juist niet moet doen is elke minuut een pop up van je chatfunctie op je website tonen. Mensen houden hier niet van. Websitebezoekers willen graag eerst even rond snuffelen en als ze wat verder in het aankoopproces zitten dan hebben ze wellicht assistentie nodig. Biedt support aan op de juiste momenten in het proces van het boeken van een accommodatie.  

Hopelijk heeft dit artikel je wat inzichten gegeven in de belevingen die je kunt optimaliseren op je website en kun je direct aan de slag met het toepassen van de tips. Mocht je hulp nodig hebben, dan staan we voor je klaar om te helpen!

Jaimy portretfoto

Hulp of advies nodig voor jouw website?

We helpen je graag verder. Neem contact op met CRO specialist Jaimy.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen