Je hebt het vast wel eens meegemaakt. Je hebt een goed idee voor een blog en die kwam vloeiend uit je handen. Op het moment dat je je blog hebt geschreven ga je terug naar het begin en moet je een titel schrijven. Passende, intrigerend, inspirerend, want dit moet immers het blog zijn waar al jouw volgers op social media op gaan klikken. Maar dan loop je vast.. Hoe schrijf je een titel die triggert? In dit blog geef ik je 5 tips om triggerende titels te schrijven.
Listings
Het doet het al jaren goed: 10 redenen om of 5x … . Lijstjes zijn geliefd, gewild en er wordt vaak op geklikt. Waar dat aan ligt? Omdat we steeds minder tijd hebben, lezen we het liefst geen ellenlange teksten meer, maar door de tussenkopjes te scannen heb je al een goed beeld. Dat is ook zo bij lijstjes. Als je op een website komt over to do’s in Tokio, dan wil je geen lange tekst lezen, maar snel kunnen zien waar je heen zou moeten. Bij een titel als 5 to do’s in Tokio weet je precies hoeveel tijd je nodig hebt om het artikel te lezen. Je weet waar je aan toe bent!
Deel een geheim
Iedereen is er gek op: geheimpjes en spoilers. Ook al wil je niet roddelen, je wilt het liefst overal de eerste zijn die een geheimpje leest en het kan delen. Het is een natuurlijk instinct dat je nieuwsgierig raakt op het moment dat je iets te weten kunt komen dat niemand anders weet. Als je dat al in de titel verwerkt, krijg je gegarandeerd meer kliks op je bericht!
- Spoiler-alert
- Nog niet eerder getoond: …
- Psst… Wist je dat …
- Het geheim van …
Gebruik jouw expertise
Een blog van een specialist straalt betrouwbaarheid uit. Dus ben jij een specialist op het gebied van wandelroutes in de Veluwe of weet jij alles van Chili? Gebruik dan jouw expertise in de titel om mensen te overtuigen dat jij ze probeert te inspireren met authentieke content!
Los een probleem op
Heb jij de perfecte oplossing voor een welbekend probleem, waar veel mensen mee kampen? Schreeuw het van de daken en zet het in je titel. Je lezers worden nieuwsgierig en klikken door! En werkt je oplossing perfect? Dan is de kans groot dat je blog wordt gedeeld op social media. Voorbeelden?
- De oplossing voor … onthuld!
- Gespot: met … kom jij van jouw …probleem… af!
Houd het kort
Schrijf geen titel van 20 woorden. Mensen zijn ongeduldig, hebben weinig tijd en snel afgeleid. Een lange titel kan al een drempel zijn om op een blog te klikken: want hoe zou de schrijfstijl van het blog dan zijn? Beperk je tot maximaal 10 woorden. Want hoe korter, hoe sneller je kunt scannen!