Aan de slag met Facebook Catalogs

Een manier om efficiënter te werk te gaan in Facebook Ads Manager is door gebruik te maken van de Facebook Product Catalog. In deze online catalogus kun je verschillende producten, productgroepen of productcategorieën plaatsen. Vertaald naar de reis- en recreatiebranche betekent dit dat we ons aanbod aan bestemmingen, accommodaties, pakketreizen of arrangementen kunnen toevoegen aan een online catalogus. 

Sneller schakelen en efficiënter adverteren 

De Facebook Product Catalogs kun je dus vullen met jouw aanbod. Wanneer wordt dit echter interessant? De Facebook Product Catalog wordt interessant zodra je veel lower-funnel campagnes draait en deze met enige regelmaat veranderd. We hebben het hier dus bijvoorbeeld over sales campagnes voor accommodaties op een vakantiepark of bestemmingen binnen een bepaalde regio van een online touroperator.

Zodra je de Facebook Catalog volledig hebt ingeladen kun je het hele jaar door met de arrangementen, accommodaties of bestemmingen adverteren die op dat moment online ondersteuning kunnen gebruiken. Een adverteerder kan op deze manier op veel efficiënter schakelen tussen het aanbod en hoeft dus niet telkens weer opnieuw zijn advertentie te creëren. Daarnaast kun je (wanneer goed ingeregeld middels je Facebook Pixel) zeer gemakkelijk aan de slag met het dynamisch remarketen van je aanbod.

Heb je een redelijk ‘statisch’ en klein aanbod (minder dan 50 producten) dan kun je je aanbod handmatig toevoegen. Ook als je de catalogus wil testen dan raden we aan om met een handmatige toevoeging te beginnen. Dit betekent dat je middels een simpel formulier alle eigenschappen van je ‘product’ kunt toevoegen, zoals: titel, prijs, afbeelding en URL. Ben je tevreden over de resultaten? Dan kun je gaan nadenken over het implementeren van een Facebook Product Catalog middels een data feed. Een technische klus die meestal de ondersteuning van een webdeveloper vraagt.

 

Extra formats en mogelijkheden

Middels een Facebook Product Catalog kun je ook het advertentieformat ‘collectie’ inclusief een ‘instant experience’ gebruiken. Dit advertentieformat is vergelijkbaar met het carrousel format waarbij er dus meerdere componenten kunnen worden toegevoegd aan een advertentie. Het verschil is dat het collectie format wat makkelijker te bedienen is; binnen twee klikken kun je (mits gewenst) de hele product catalogus bekijken. Bij het carrousel format is een gebruiker aan het vegen en kan het snel het overzicht verliezen. Let wel: ook het carrousel format is te gebruiken i.c.m. een Facebook Product Catalog.

Ook Instagram ondersteunt de product catalogus, het collectie format en de instant experience. Zeker ten opzichte van het carrousel format ziet een instant experience er op Instagram veel beter uit.

Wil je zelf aan de slag gaan met het implementeren van een Facebook Product Catalog maar weet je niet hoe? Neem contact op met een van de social specialisten binnen RED Online Marketing en bespreek de mogelijkheden.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Twan Boers

Geschreven door:

Twan Boers

Tips, tricks, trends en ontwikkelingen in onze laatste blogs

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

  • Mis de tips, nieuws & successen niet
  • Minimaal 1x per maand in je inbox
  • Je kunt je altijd weer afmelden
0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen