5 tips voor het slim gebruiken van SEO data

SEO-data is waardevolle data. In deze blog geven we je 5 tips voor het optimaal gebruiken van je data.

1. Gebruik de juiste tools

Data verzamelen en analyseren vraagt om goede tools. Het fijne van SEO is dat er een aantal gratis tools zijn die dit voor je doen zoals:

  • Google Search Console
  • Google Analytics
  • Bing Webmaster Tools

De volgende onderdelen zijn goed om in de gaten te houden:

  • Hoeveelheid organische bezoekers
  • Doorklikratio (CTR, het percentuele verschil tussen het aantal vertoningen en het aantal klikken)
  • Ranking van je belangrijkste zoekwoorden
  • Aantal conversies vanuit organisch verkeer

Zie je plotseling grote veranderingen in deze data? Dan is dat een teken om er verder in te duiken. Maar ook voor het optimaliseren van je website kan je SEO data goed gebruiken.

2. Ontdek laaghangend fruit

Het laaghangend fruit oftewel de zoekwoorden waar snel op te scoren valt zijn de zoekwoorden die nu net buiten de eerste pagina (top 10) van Google vallen. Je moet je realiseren dat maar heel weinig mensen de tweede pagina van de Google zoekresultaten bekijken, zodra jouw website op de eerste pagina komt krijg je direct veel meer verkeer.

Kijk in Google Search Console naar de zoekwoorden waarmee je rankt tussen de 11de en 19de plaats. Hier kan je mee aan de slag. Controleer bijvoorbeeld de bijbehorende landingspagina:

  • Is deze up-to-date?
  • Heb je de zoekwoorden op de juiste plek gebruikt ?
  • Zit de pagina niet meer de 4 klikken bij de homepage vandaan?

3. Resultaat van je aanpassingen

Heb je aanpassingen gedaan aan je website en ben je benieuwd naar het organische resultaat? Ook dat kan je gemakkelijk uit de data halen. Zorg ervoor dat je goed bijhoudt wanneer je de aanpassingen hebt gedaan, dit kan je bijvoorbeeld doen met annotaties in Google Analytics.

Bekijk de data van de pagina die je hebt aangepast en ga na of er grote stijgingen of dalingen zichtbaar zijn.

In de tools die hierboven zijn genoemd heb je ook de mogelijkheid om bepaalde data met elkaar te vergelijken. Vergelijk bijvoorbeeld het aantal kliks van een bepaald zoekwoord van jaar tot jaar. In de travel industrie is het aan te raden om data van een bepaalde maand te vergelijken met dezelfde maand het jaar ervoor. Zo kijk je naar hetzelfde seizoen.

4. Intentie van de gebruiker

Krijgt de gebruiker waar hij naar opzoek was? Je wilt uiteraard dat elke bezoeker die op je website komt converteert. Of dit nu het boeken van een campingplaats of een inschrijving voor de nieuwsbrief is. Het is dus van belang dat je weet of mensen die op je website komen ook vinden wat ze zoeken.

Voor het organische verkeer kan je naar een aantal punten kijken om erachter te komen of de bezoeker heeft gevonden wat hij zoekt.

  • Bouncerate: een hoge bouncerate betekent dat de bezoeker weer weg is gegaan nadat hij de pagina heeft bekeken. Hij heeft niet doorgeklikt naar een andere pagina op je website.
  • Tijd op de pagina: als bezoekers maar een paar seconde op een pagina zitten dan is de kans groot dat ze daar niet hebben gevonden wat ze zochten.

5. Update goed scorende content

Gebruik de SEO data om te achterhalen wat jouw beste scorende content is. Welke pagina’s krijg je de meeste kliks op? Welke pagina’s converteren het beste? Zorg ervoor dat die pagina’s goed onderhouden worden. Zorg voor up-to-date content op die pagina’s en deel ze bijvoorbeeld via social media. Zo zorg je ervoor dat ze niet wegzakken in Google en onder de aandacht blijven.

Wil je meer weten over dit onderwerp of sparren met onze specialist? Neem dan contact met ons op.

Deel dit bericht:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Jessica Balt

Geschreven door:

Jessica Balt

Vrijblijvend kennis maken?

Vul het contactformulier in en wij nemen contact met je op

RED nieuws ontvangen?

0
Inschrijvingen

Ondernemers, managers & marketeers in travel & leisure die maandelijks wél al het RED nieuws ontvangen